niet in z'n vrij!!

treb67

MF'er
12 jan 2009
55
0
delden
Ik krijg mijn GSX1100F niet in z'n vrij bij draaiende motor :( (wel als tie uit staat...).
Koppeling???????
 
Dus moet je de motor in dr vrij zetten als je nog rolt zo als bij zowat alle 1100 Suzuki's
Of het stationair toerental lager zetten wil ook wel eens helpen


Maar wat wil je met een motorfiets van 13 jaar oud en god mag weten hoeveel kilometers op het tellertje
 
gsx1100f heeft een kwaaltje.
dat kwaaltje heet klevende koppeling.
er is ook niet zoveel aan te doen.
het is niet iets dat versleten is, maar het komt mee vanaf de fabriek, gratis.
en niet alle exemplaren hebben er last van.
je kan wel andere typen/soorten olie proberen.
er was toendertijd een schrijven van de importeur met wat oplossingen, maar deze hebben niet echt tot resultaten geleid.
 
Kabel strakker zetten is een goed idee (NOT)......Als de motor een koppeling met kabel zou hebben.......en dan weet je tenminste zeker dat de koppeling gaat slippen en dus verbrandt
Dit heb ik al zo vaak gezien bij motorfietsen van "beginners" en dat heeft al heel wat koppelingsplaten gekost

Je hebt toch niet van die "stoere" hele dikke harley handvatten op je motor gemonteerd hoop ik want dan wordt de slag van de koppelingshandel verkleint en krijg je ook dit probleem

Wat ik ook wel eens geprobeerd heb is de koppelingshandel verbuigen maar dat kan ook fout gaan en dan breekt ie
Maar het kan wel een "oplossing" zijn

Bij heel veel wat oudere Japaners is het lastig om de vrij te vinden bij het stil staan

Er mee leren leven is de beste oplossing denk ik
Het is verder een motor die bijna niet kapot te krijgen is
Ik zelf zie het niet als een probleem maar goed ik ben niet anders gewent
 
Mijn gsx 1100 f had hier destijds ook last van. Andere olie of zo hielp niet. MIj is altijd verteld dat het een Suzuki kwaaltje was. De 1100 Katana van een vriend van mij had het ook.
Ik zocht altijd op tijd zijn vrij op vanuit de 2; verder was het een supermotorfiets vond ik.
 
kweet het niet zeker, maar volgens mij heeft ie hydraulische koppeling, en als dat zo is wil het vervangen van je rubbere slang door dunnere staalomwonden slangen nog wel eens helpen, je krijgt daar een veel grotere slag door omdat de leiding geen neiging meer heeft door uit te zzetten
 
Mijnes gaat vanuit stilstand ook lastig terug naar neutraal, dus inderdaad zoals iemand al noemde gewoon tijdens het uitrollen al in zn neutraal zetten wanneer dat nodig is.
 
Laatst bewerkt:
je motor heeft een hydrolische bediende koppeling, en de slag van de koppelingcilinder is net iets te kort.
Monteel er 1 van een GSXR1100 en het probleem is verholpen.
Of om eerst te proberen je koppelingbediening te ontluchten en voorzien van verse remvloeistof.
 
je motor heeft een hydrolische bediende koppeling, en de slag van de koppelingcilinder is net iets te kort.
Monteel er 1 van een GSXR1100 en het probleem is verholpen.
Of om eerst te proberen je koppelingbediening te ontluchten en voorzien van verse remvloeistof.
Ik ben ook van plan om er een cilinder van een GSXR1100 in te zetten maar hoor van de importeur dat het dan aan te raden is er tegelijkertijd ook de met kurk gevoerde platen van 'n GSXR1100 in te zetten. Kost 150 euro extra. Moet dat perse? Heeft iemand goede ervaring met het alleen vervangen van de cilinder?
 
volgens mij is na het vervangen van de koppelingscilinder, het niet noodzakelijk om ook andere platen te monteren.
of de andere platen beter werken dan de huidige platen, weet ik niet.
maar als de koppeling verder goed werkt, buiten het vrijkomen dan, zou ik de originele platen laten zitten.
 
Ik denk dat je hier een oplossing kunt vinden. (zgn Vertrouwelijk)

www.gsx-f.de
>download
>Werkstattempfehlung bei Kupplungsproblemen.

Ervaringen bij de GSX 1100F zijn goed.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de modificatie van de binnenste korf doorgevoerd. Vijf minuten op de draaibank van een electromotoren herstelbedrijf en i.p.v. een rekening werd mij een kop koffie aangeboden. En waar het om gaat, het werkt. Vooral het vrijschakelen gaat nu probleemloos, direct bij de de eerste keer en niet eerst na verschillende pogingen te hebben gewaagd. Het van N naar 1 schakelen gaat dacht ik nu ook wat minder heftig.
Het ratelen in het motorblok - zie eerste bericht van dit topic - is nu ook verdwenen maar dat heeft andere oorzaken gehad. Er is een mogelijkheid dat de drukplaat niet helemaal goed heeft gezeten a.h.w. tegen de binnenste korf aan en niet ca. 5 mm erin, met z'n vertanding. Voor de rest kan die drukplaat er op 4 verschillende posities in; telkens 90 gr. verdraaien.
De werkcilinder heb ik vervangen door een originele van de GSX aangezien de bestaande een groef had in de cilinderwand. Deze groef is ontstaan na 15 jaar trouwe dienst, door het uitzetten van de rubberen afdichting van de zuiger, door telkens op dezelfde plek van zijn werkslag in het "weke" aluminium van de cilinderwand te drukken.
Tenslotte nog iets over het ontluchten. Tijdens het aandraaien van de brukplaat bouten heb ik remvloeistof laten ontsnappen door de nippel op de cilinder. Dit gedaan d.m.v. een stuk benzineslang, dat voor 20 cm gevuld was met diezelde vloeistof. Na dat proces was de kolom in het slangetje ca. 5 cm. gestegen. Ik dacht dat ik op die manier een kleiner werkvolume in de cilinder heb gecreeerd en daardoor de totale verplaatsing van de drukplaat iets is toegenomen. Deze is totaal slechts 2 mm bij mij maar schijnt genoeg te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan