Motor wil niet in de vrij als hij loopt GS850

mobell

MF'er
17 sep 2010
48
6
Eerbeek
Hallo
Heb weer een nieuw probleem Mijn Suzuki gs850 van 83 wil niet in zij vrij als hij loopt en ik er op zit. Op de bok doet hij dit wel en hij schakelt verder prima. Wat zou dit kunnen zijn? Onder rijden schakelt hij ook prima.
 
Begin met een nieuwe kabel, en check even op tekening hoe die moet lopen. Er gaat een wereld voor je open hoe licht je koppelingshendel ineens gaat. Moet je hem wel volgens de regels afstellen, dat staat in het werkplaatshandboek.
Werkt dat niet, zijn je koppelingsplaten aan de beurt.
 
Klopt als ik de motor uit zet dan gaat hij wel weer in de vrij. Maar wat is nu dan de oorzaak en hoe kan ik het verhelpen? Heeft toch niks met de versnellingsbak te maken toch?
 
Klopt als ik de motor uit zet dan gaat hij wel weer in de vrij. Maar wat is nu dan de oorzaak en hoe kan ik het verhelpen? Heeft toch niks met de versnellingsbak te maken toch?
De oorzaak is dat, om verschillende redenen, er aandrijving blijft op de tandwiel. Maakt niet uit of het motorblok of het het achterwiel de aandrijving verzorgd. Hoofdzaak is dat de koppeling er is om de aandrijving te verbreken danwel te maken. Als de koppeling door bv een te kleverige olie niet in staat is om aandrijving te kunnen onderbreken, aka er is een blijvende aandrijving. Dan blijven de tandwielen in aangrijping en kan er dus niet van tandwielen set gewisseld worden.

Zie ook het Nederlands woord: debrayeren.
 
Laatst bewerkt:
De motor in zijn vrij zetten heeft alles met de versnellingsbak te maken. ;)

Lastig in zijn vrij bij stilstand betekend dat de koppeling niet helemaal vrij komt, dat kan komen door zoiets simpels als de kabel die afgesteld moet worden, als je wat dieper gaat graven zijn andere oorzaken bijvoorbeeld kromme stalen koppelingsplaten en een ingesleten koppelingskorf.
Het is maar net hoeveel werk je er aan wilt doen om dit helemaal weg te krijgen, de workaround die wat mensen al genoemd hebben is de motor nog rollend vanaf zijn twee in de vrij te zetten, heb ik ook zat gedaan bij eerdere motoren. Staat je kabel goed dan zou daarna je blok open moeten, hoeveel gedoe dat is hangt van je skill level af. :)
 
Nu is het niet helemaal zo zwart-wit dat als je koppeling niet 100% is dat er dan gelijk niet meer geschakeld kan worden, ik heb een keer een motor 100 km terug naar huis gereden met een gebroken koppelingshendel, en ik schakel ongeveer even vaak zonder koppeling als met. Maar juist bij de motor in neutraal zetten moet er geen druk staan op de versnellingsbak.
 
Vandaag het hendeltje van de koppeling 1 draai naar rechts gezet , onder bij het blok dus, kabel er weer aan en kon hem goed afstel en schakelt nu goed. Dus waarschijnlijk toch de kabel die uitgerekt was.
 
Vandaag het hendeltje van de koppeling 1 draai naar rechts gezet , onder bij het blok dus, kabel er weer aan en kon hem goed afstel en schakelt nu goed. Dus waarschijnlijk toch de kabel die uitgerekt was.
Zit er nog wel vrije slag op?
Als je de koppelingshendel niet intrekt, dan mag de koppelingskabel niet gespannen zijn. Dat zou het probleem op termijn groter maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan