Motor rijdt niet meer

Karel1506

Rookie
10 mrt 2024
15
3
Hallo allemaal

ik zit met een probleem. En hoop dat ik hier informatie kan vinden of iemand een soort gelijk geval heeft mee gemaakt. En hoe hij dit heeft opgelost

Een aantal maanden geleden reed ik op mijn motor (BMW R 1150 GS) uit 2002. Er was in het beginsel niet veel aan de hand tot ik een passagier had opgepikt eenmaal opgepikt zijn we gaan rijden en tijdens het vol willen acceleren met en zonder (quickshift) merkte ik wat vreemds op. De toeren liepen niet in verhouding logisch op met de snelheid. Mijn directe vermoeden was een slippende koppeling. Op het moment dat dit voorviel ben ik omgekeerd en terug gereden omdat het me toch niet lekker zat. Na de passagier thuis te hebben afgezet ben ik richting huis gaan rijden en hier ging alles mis. Ik verloor steeds meer snelheid tot op enig moment dat de motor helemaal niet meer vooruit wilde komen. In het beginsel wou de motor nog wel optrekken in hogere versnellingen maar dit was maar van korte duur. Ik heb de motor neergezet en ben hem de volgende dag op komen halen met een aanhanger.

Nu ben ik gisteren de hele dag bezig geweest om de oorzaak van dit probleem te achterhalen. Op het moment dat de motor op de bokstandaard staat draait het achterwiel wel in versnelling maar op het moment dat er gewicht op de motor terecht komt die niet vooruit in vrijwel alle versnellingen ik kan de koppeling geheel loslaten zonder dat er ook maar iets gebeurd.

Ik ben begonnen om alles los en open te maken. Met de gedachte dat het waarschijnlijk de koppelingsplaat zal zijn. Bij het willen losmaken van de bak komen wij erachter dat de koppelingspin vast zat en niet makkelijk los kwam. Dit was waarschijnlijk het probleem doordat de pin tegen de veer aan drukte waardoor de motor werd ontkoppeld als het ware en niet in versnelling zat. We hebben de gok genomen met de gedachte dat dit het probleem was nou toen hebben we weer alles dichtgebouwd testen nog steeds niks….
Hebben we hem weer uit elkaar gehaald bak los gehaald en de koppelingsplaat vervangen. Alles weer netjes dichtgebouwd en getest en nog steeds niks.

Ik ben nu aan het twijfelen of dit geen probleem kan zijn in het diffrentieel? Of iemand dit probleem bekend klinkt?

Ik hoor het graag indien iemand hier ervaring med heeft.
 
Het zit echt wel in de koppeling. Elke andere overbrenging werkt gewoon, of helemaal niet met een hoop schade en kabaal. Lees eerste post nog eens, passagier meegenomen en probleem begon. Denk dat passagier geen 50 kg lichtgewicht was. Dus koppeling helemaal verbrand en moet goed gestonken hebben, ik heb ook sportief met GS'en gereden (of elke fiets met droge koppeling) en dat stinkt. Dus spul erg heet geworden. Dat kan goed veerkarakteristiek van drukgroep om zeep geholpen hebben als het 400c+ was. Je had dan gehard verenstaal, en nu is het gewoon ijzer
 
Dat moet dan wel erg lomp gegaan zijn.

Maar zo bont heb ik het nooit gemaakt, en ik weet ook dat rechter handvat te vinden, solo en met zijspan.
Guzzi en BMW.

Ik zou de foto's wel eens willen zien als het spul weer open licht.
 
Dat gebeurt ook wel eens, DOT-4 in dit geval.

Maar meer info dan dat de plaat is vervangen en dat dit niet hielp hebben we niet.
Ik mag toch aannemen (aannames.........ik weet het.) dat als er een vette bende werd gevonden, dat dit eerst schoon gemaakt zou worden, voordat de boel weer gemonteerd wordt.
 
Dat gebeurt ook wel eens, DOT-4 in dit geval.

Maar meer info dan dat de plaat is vervangen en dat dit niet hielp hebben we niet.
Ik mag toch aannemen (aannames.........ik weet het.) dat als er een vette bende werd gevonden, dat dit eerst schoon gemaakt zou worden, voordat de boel weer gemonteerd wordt.
Kan het net als bij Guzzi een lekkende krukas keerring kunnen zijn?
 
vandaag zijn we weer gaan kijken kont opgebonden koppelingsplaat was al vernieuwd nu ook de twee drukringen en de diafragmaveer vernieuwd. Diffrentieel olie ook vervangen deze was helemaal zwart en papperig. Het achterwiel draait op de bok in alle versnellingen vrij zodra je de koppelingshendel loslaat maar zodra ik erop ga zitten nog steeds niks. Ik heb een aantal foto’s toegevoegd. Ik ga hem 8 april langs brengen bij de bmw specialist om een diagnose uit te voeren. Vermoed dat het in de cardan of diffrentieel zit op dit moment aangezien koppeling is vernieuwd. Ik heb een aantal foto’s toegevoegd. Mochten jullie nog tips hebben of iets binnen schieten hoor ik het graag.
 

Bijlagen

  • IMG_7977.jpeg
    IMG_7977.jpeg
    641,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7978.jpeg
    IMG_7978.jpeg
    724,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7979.jpeg
    IMG_7979.jpeg
    598,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7981.jpeg
    IMG_7981.jpeg
    729,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7982.jpeg
    IMG_7982.jpeg
    511,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7980.jpeg
    IMG_7980.jpeg
    398,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7983.jpeg
    IMG_7983.jpeg
    600,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7984.jpeg
    IMG_7984.jpeg
    608,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7985.jpeg
    IMG_7985.jpeg
    394,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7986.jpeg
    IMG_7986.jpeg
    480 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7988.jpeg
    IMG_7988.jpeg
    340,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7987.jpeg
    IMG_7987.jpeg
    261 KB · Weergaven: 0
Als je al zo ver bent dat je de koppeling gewisseld hebt ligt je cardan tunnel er ook al naast, dan heb je de cardanas ook bekeken neem ik aan? Of heb je die er met wiel en al uit gehaald, dat kan volgens mij ook.

Die olie ziet er niet best uit maar als het probleem echt in je haakse overbrenging zit dan zijn je tandwielen kaal of je cardanlagers echt helemaal aan stront, dan had er wel meer metaalslijpsel in je olie gezeten.

Ik zet mijn geld op de as zelf, die rubber verbinding die hier al eerder genoemd is heeft niet altijd het eeuwige leven.

Als je zelf een koppeling kunt wisselen dan heb je geen specialist nodig, gewoon zelf verder demonteren 👍. Het moeilijkste deel heb je al gehad.
 
De cardanas kun je er af proberen te drukken met een bandenlepel of andere hefboom. Ik meen me te herinneren dat die bij mij ook ‘plakte’. Wel even je cardanhuis beschermen met een stuk hout oid zodat je daar geen stukken uit breekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan