25 kW naar volvermogen

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Eindelijk, sinds gister mag ik officieel zwaar. Ik hoop dat ik hiermee geen moraalridder reacties krijg, maar ik heb mijn periode op een gs500 gereden die 25kW op kenteken was maar eigenlijk volvermogen was. Nou ga ik na de zomer voor een zxr750 of gsx-r750 uit ongeveer 94 a 96 sparen. Maar nu staat mijn motor nog als 25kW motor verzekerd. Ik denk dat ik dan nog steeds een probleem heb als ik een ongeluk maak en ik MAG zwaar, hij IS zwaar, maar op kenteken/verzekerd als 25kW. Dus bij deze de vraag: kan ik dit met 1 telefoontje naar de verzekering regelen, of moet ik dit via de RDW laten veranderen wil ik hem als volvermogen kunnen verzekeren. Het gaat me niet om boetes, dat intresseert me niet, maar alleen om wel of niet verzekerd zijn.
Bedankt alvast!

MvG Thijs
 
probeer eerst dat ene telefoontje, dan weet je daarna meteen meer :)
 
je moet het via de dealer doen, officieel. alleen een monteur mag hem weer volvermogen maken, ook al is ie dat. je hebt een document nodig om dit te bewijzen.
 
Lol nu ben je bang dat je niet verzekerd bent terwijl je je hele 25kw periode onverzekerd bent geweest.
Of is dat te moraalridderig van mij :p
 
hahaha, arme TS...

maar ff lang verhaal kort: je rijdt een voertuig waarvan het kenteken niet overeen komt met de werkelijkheid. of je nou wel of geen volvermogen MAG rijden, dit doet er niet toe. je kenteken moet kloppen met de motor. dit laat je door de dealer doen, geen andere oplossing.

@yoggie: edit je post, zet zo'n "i'm with stupid" icoontje erbij!
 
Laatst bewerkt:
Ik verbaas mij over het moraalriddergedrag van de jongeren onder de mf-ers.

Toen ik die leeftijd had deed ik juist heel veel van dat soort dingen: opgevoerde brommers, rijden door heel Nederland terwijl ik een zeer beperkt oefengebied had,
rijden met het rijbewijs van mijn broer, en vast nog wel wat dingen die ik hier niet op durf te schrijven. O-)

Ik durf deze jonge mf-ers wel te vergelijken met oude wijven.
Ik denk dat ze hun pensioen al geregeld hebben en reeds over een hypotheek beschikken. -O-
 
Ik verbaas mij over het moraalriddergedrag van de jongeren onder de mf-ers.

Toen ik die leeftijd had deed ik juist heel veel van dat soort dingen: opgevoerde brommers, rijden door heel Nederland terwijl ik een zeer beperkt oefengebied had,
rijden met het rijbewijs van mijn broer, en vast nog wel wat dingen die ik hier niet op durf te schrijven. O-)

Ik durf deze jonge mf-ers wel te vergelijken met oude wijven.
Ik denk dat ze hun pensioen al geregeld hebben en reeds over een hypotheek beschikken. -O-

hoe druk op de weg was het toen jij jong was? _O- :W
 
lekker het kenteken op 25kw laten, dan kun je hem later beter verkopen...vooral zon gs500 is gewild als 25kw vehikel
 
hahaha, arme TS...

maar ff lang verhaal kort: je rijdt een voertuig waarvan het kenteken niet overeen komt met de werkelijkheid. of je nou wel of geen volvermogen MAG rijden, dit doet er niet toe. je kenteken moet kloppen met de motor. dit laat je door de dealer doen, geen andere oplossing.

@yoggie: edit je post, zet zo'n "i'm with stupid" icoontje erbij!

Nee verdorie, wil niet achter de meute aan lopen :')
 
Hoi allemaal,

Eindelijk, sinds gister mag ik officieel zwaar. Ik hoop dat ik hiermee geen moraalridder reacties krijg, maar ik heb mijn periode op een gs500 gereden die 25kW op kenteken was maar eigenlijk volvermogen was. Nou ga ik na de zomer voor een zxr750 of gsx-r750 uit ongeveer 94 a 96 sparen. Maar nu staat mijn motor nog als 25kW motor verzekerd. Ik denk dat ik dan nog steeds een probleem heb als ik een ongeluk maak en ik MAG zwaar, hij IS zwaar, maar op kenteken/verzekerd als 25kW. Dus bij deze de vraag: kan ik dit met 1 telefoontje naar de verzekering regelen, of moet ik dit via de RDW laten veranderen wil ik hem als volvermogen kunnen verzekeren. Het gaat me niet om boetes, dat intresseert me niet, maar alleen om wel of niet verzekerd zijn.
Bedankt alvast!

MvG Thijs

Je bent nu wel verzekerd.
Mijn Srad is zowel technisch als op kenteken 25kw maar de vorige eigenaar reed ook gewoon volvermogen. Ik heb bij het afsluiten van m'n verzekering ook nog gevraagd hoe dat zat als ik volvermogen mag en de motor dus nog 25kw op kenteken staat. Zodra je volvermogen mag volgens je rbw dan ben je gewoon verzekerd, ondanks dat er 25kw op je papieren staat. Aldus mijn verzekeraar. Wel kan je er een boete voor krijgen.
Voor de zekerheid zou ik het gewoon vragen aan je verzekering als ik jou was, dan weet je het zeker.
Wel lomp dat je je nu pas zorgen gaat maken of je wel verzekerd bent _O- :P
 
ik snap op zich jullie reacties wel over dat ik me er nu pas zorgen om maak. Laat ik het iets verder toelichten. Ik heb mijn motor in het begin als 25 kw op kenteken en 25 kW in het echt gekocht. Ik baalde er wel van dattie erg langzaam was hiermee, maargoed, het moet maar denk je dan. Dit motortje heeft me 1300 euro gekost. Op een gegeven moment kreeg de motor problemen met hoger in zijn toeren gaan, toen ik de motorzaak vroeg dit uit te zoeken bleek er een hoop aan de kit te zijn geprutst door de/een vorige eigenaar. Er was zegmaar geprobeerd meer vermogen uit de kit te halen (waarom, joost mag het weten, zet er dan volvermogen in) en toen dit niet lukte is dit provesorisch opgelost. Deze oplossing is kapotgegaan, en nu was er niets meer over van het kitje. 2dehands zijn ze niet te vinden, de dealer kon hem bestellen voor een bedrag dat ver richting de 200 euro ging, dan moest het nog ingebouwd worden en de carbs opnieuw afgesteld. Al met al ging het dus richting de 350 euro.... Maar ik had ook het volvermogen kitje thuisliggen, dat was een stuk goedkoper natuurlijk, daarom heb ik toen daarvoor gekozen. Stom, achja, misschien wel, maargoed, als ik nu met 1 telefoontje naar de verzekering weer goed verzekerd rond kan rijden, doe ik dat natuurlijk! Ook ik rij liever fatsoenlijk verzekerd rond. Toch bedankt voor de paar zinnige reacties ertussen.

MvG Thijs Schetters
 
Ik verbaas mij over het moraalriddergedrag van de jongeren onder de mf-ers.

Toen ik die leeftijd had deed ik juist heel veel van dat soort dingen: opgevoerde brommers, rijden door heel Nederland terwijl ik een zeer beperkt oefengebied had,
rijden met het rijbewijs van mijn broer, en vast nog wel wat dingen die ik hier niet op durf te schrijven. O-)

Ik durf deze jonge mf-ers wel te vergelijken met oude wijven.
Ik denk dat ze hun pensioen al geregeld hebben en reeds over een hypotheek beschikken. -O-

Ik merk toevallig iets heel tegenstrijdigs op in de tekst van de TS en daar verwonder ik me een beetje over waarom zou verzekering nu wel boeien als het 2 jaar lang niet heeft geboeid.

En neem maar eens een kijkje in het 25kw topic daar wordt je tot de grond afgezeikt als je het woord volvermogen zegt.
 
Ik verbaas mij over het moraalriddergedrag van de jongeren onder de mf-ers.

Toen ik die leeftijd had deed ik juist heel veel van dat soort dingen: opgevoerde brommers, rijden door heel Nederland terwijl ik een zeer beperkt oefengebied had,
rijden met het rijbewijs van mijn broer, en vast nog wel wat dingen die ik hier niet op durf te schrijven. O-)

Ik durf deze jonge mf-ers wel te vergelijken met oude wijven.
Ik denk dat ze hun pensioen al geregeld hebben en reeds over een hypotheek beschikken. -O-

ik neem dus aan dat ik niet onder deze groep val voor jou? Achja, zoals ik in mijn vorige post zei, t was een combinatie van dat dit financieel beter uit kwam, en ik vond mn gs-je wel heel erg langzaam met 25 kW. De mijne haalde 130, met moeite 140 op de snelweg, persoonlijk vind ik dit levensgevaarlijk. Je hebt op de snelweg dan dus totaal geen vermogen meer over om je eventueel uit bepaalde situaties te redden. Bijvoorbeeld 2x 2baans wat samenvoegd, 1 baan loopt in een punt uit, je kent de situatie niet, en er blijkt links en rechts een auto van je te zitten. Dan is wat vermogen wel lekker...

MvG Thijs Schetters
 
Laatst bewerkt:
Ik merk toevallig iets heel tegenstrijdigs op in de tekst van de TS en daar verwonder ik me een beetje over waarom zou verzekering nu wel boeien als het 2 jaar lang niet heeft geboeid.

En neem maar eens een kijkje in het 25kw topic daar wordt je tot de grond afgezeikt als je het woord volvermogen zegt.

Ik zit al een tijd met veel plezier op m-f, maar ik denk toch dat ik me met mijn mening in dit topic niet geliefd ga maken. Maargoed, als reactie op je 2de alinea, ik denk niet dat het mij heel erg intresseert als ik daar afgezeken word. En je eerste alinea klopt gewoon niet. Ik snap wat je bedoelt met het tegenstrijdige, dat heb ik al toegelicht ook in een vorige reply. Maar het heeft niets te maken met dat het 2 jaar niet heeft geboeid, tuurlijk heb ik een periode onverzekerd rondgereden, en nu wil ik daar iets aan doen omdat ik voorbij die 25kW periode ben... Uit jou reactie kan ik alleen opmaken dat je vind dat ik maar de rest van mijn leven onverzekerd rond moet rijden omdat ik een periode (een half jaar effectief) onverzekerd heb rondgereden...

MvG Thijs Schetters
 
Dat is een mooi verhaal ja ik vraag me wel af waarom een setje voor een honda cb maar 11 euro kost en een setje voor een gs500 richting de 200 wat is precies het verschil.

ehh, geen flauw idee!? dit is gebaseerd op hetgene wat mij werd verteld door de persoon waarbij mijn motor toen in onderhoud was...

MvG Thijs Schetters
 
Laatst bewerkt:
hahaha, arme TS...

maar ff lang verhaal kort: je rijdt een voertuig waarvan het kenteken niet overeen komt met de werkelijkheid. of je nou wel of geen volvermogen MAG rijden, dit doet er niet toe. je kenteken moet kloppen met de motor. dit laat je door de dealer doen, geen andere oplossing.

@yoggie: edit je post, zet zo'n "i'm with stupid" icoontje erbij!

Ik weet niet of dit waar is hoor.
Volgens mij mag je een motor gewoon opvoeren, als je het AANTAL cilinders maar ongewijzigd laat.

In principe doet TS dit nu ook: op papier 34 pk en nu dus meer pk's...

Heb al die mensen die hun standaard motor veranderen met een uitlaatje en luchtfilter en weet ik niet wat ook nog nooit naar de verzekering zien bellen om te vragen of dit wel mag.

Mijn inziens doet TS niets anders dan wat iedereen al doet dus
 
ik kan je vertellen hoe dit zit:

je kunt van 25kw naar volvermogen zelf doen, door je kentekenpapieren naar het rdw op te sturen en dan passen zij het aan. je zult hier even het rdw voor moeten bellen.

(als de 25kw set er nog in zit moet je die er dan natuurlijk zelf uithalen, maar dit geldt voor jou niet)

volvermogen naar 25kw is een ander verhaal, dat moet de dealer inderdaad doen.

zo zit het, en niet anders :)
 
ik kan je vertellen hoe dit zit:

je kunt van 25kw naar volvermogen zelf doen, door je kentekenpapieren naar het rdw op te sturen en dan passen zij het aan. je zult hier even het rdw voor moeten bellen.

(als de 25kw set er nog in zit moet je die er dan natuurlijk zelf uithalen, maar dit geldt voor jou niet)

volvermogen naar 25kw is een ander verhaal, dat moet de dealer inderdaad doen.

zo zit het, en niet anders :)

Ja ok, ik snap dat als je het netjes wilt doen, je het meldt.

Maar hoe zit het volgens jou dan met het opvoeren van een motor?

Waar ligt de grens? Want zoals ik hierboven al schreef, met een andere uitlaat, luchtfilter en PC maak je de motor ook sneller.

Ik wil graag de regel weten waarom je van 25 kw naar vol vermogen zou moeten melden
 
Ja ok, ik snap dat als je het netjes wilt doen, je het meldt.

Maar hoe zit het volgens jou dan met het opvoeren van een motor?

Waar ligt de grens? Want zoals ik hierboven al schreef, met een andere uitlaat, luchtfilter en PC maak je de motor ook sneller.

Ik wil graag de regel weten waarom je van 25 kw naar vol vermogen zou moeten melden

een ander uitlaatje/luchtfilter/pc mag eigenlijk ook niet. of denk je dat je motor na deze aanpassingen nog aan alle milleu regels enz. zal voldoen? dan zou de fabricant het wel zo hebben uitgebracht.

@ ts , gewoon papieren naar dealer brengen. zeggen dat hij volvermogen is. deze sturen papieren op naar rdw. krijg je binne paar weken nieuwe volvermogen papieren thuis gestuurd. pas zelf nog gedaan
 
Je bent nu wel verzekerd.
Mijn Srad is zowel technisch als op kenteken 25kw maar de vorige eigenaar reed ook gewoon volvermogen. Ik heb bij het afsluiten van m'n verzekering ook nog gevraagd hoe dat zat als ik volvermogen mag en de motor dus nog 25kw op kenteken staat. Zodra je volvermogen mag volgens je rbw dan ben je gewoon verzekerd, ondanks dat er 25kw op je papieren staat. Aldus mijn verzekeraar. Wel kan je er een boete voor krijgen.
Voor de zekerheid zou ik het gewoon vragen aan je verzekering als ik jou was, dan weet je het zeker.
Wel lomp dat je je nu pas zorgen gaat maken of je wel verzekerd bent _O- :P

Vraag ook meteen of ze dat dan zwart op wit willen zetten met hun handtekening eronder ;)
 
Een vergelijking

1. Een motor op 25kw die volvermogen rondrijdt (in dit geval een GS500, zo'n 50 pk oid).

2. Een sportmotor met een full system waardoor hij ook 15% meer vermogen oid heeft.

Beide motoren voldoen dan namelijk niet aan het vermogen dat op het kenteken staat vermeldt.
Mag dit dus bij beide motoren niet of juist wel :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan