2e hands Fazer met 100k

Mslider

Rookie
10 mrt 2021
3
10
Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag mijn eerste motor gekocht. Een yamaha FV 6 S Fazer.
De motor ziet er puntgaaf uit en zover ik alle tests heb uitgevoerd leek hij in orde.
Nou staat er wel 102k op de teller. Dit vind ik best spannend maar de prijs was dan ook ver onder vergelijkbare fazers.
Heeft er iemand ervaring met yamaha en hoeveel zal het blok moeten kunnen hebben. Zal ik spijt gaan krijgen van de km stand of is het het proberen waard?
 

Bijlagen

  • 20210309_164105.jpg
    20210309_164105.jpg
    501 KB · Weergaven: 22
Ik ben niet bekend met de levensduur van die blokken, maar je hebt hem al gekocht, dus dan is het te laat om je daar druk over te maken. Mijn eerste motor, een 650 eencilinder uit de jaren 90 heb ik met ruim een ton ingeruild en die liep nog prima zonder revisie, motoren tegenwoordig kunnen best wel wat hebben.

Proficiat met je eerste motor en gewoon lekker rijden met die hap :]
 
Gefeliciteerd, ziet er top uit.
Motoren ( zeker Japans) zijn bij normaal gebruik en onderhoud echt niet op bij 100k, Niet te druk maken om de km, 100k voor de moderne motoren is niets bijzonders.
Onderhoud uitvoeren als dit nodig is en gaan :-)
 
Wat eerder een probleem kan zijn bij zulke kilometerstanden is de rest van de motor. Wielen, achterbrug, ABS-onderdelen, uitlaat, etc hebben ook allemaal die kilometers gedraaid en als je bijvoorbeeld de lagers van de achterbrug moet (laten) vervangen, kom je nog wel meer tegen omdat daar toch het een en ander aan demontagewerk bij komt. Maar ook gaskabels, handvatten, stepjes, zadel, alles gaat al die kilometers al mee waarschijnlijk.

Dat hoeft geen probleem te zijn, alleen kan het wel voor wat bijkomende kosten zorgen, waarna je gewoon weer zo'n aantal kilometers erbij kunt zetten.
 
Er staat hier in de garage een Fazer uit 1999 met 135 dkm op de teller. En deze staat sinds in 2008 op mijn naam en heb de motor gekocht met ongeveer 32 dkm. En ondertussen rijdt de motor vrolijk door. Qua onderhoud geen echte bijzonderheden (een set voorbochten vervangen als bij ongeveer 90dkm bij het doorrijden in de winter vind ik niet bijzonder). Dat er ondertussen remschijven zijn vervangen, remleidingen, voorvorkveren, balhoofdlagers en wiellagers beschouw ik als regulier onderhoud. De achterveer/schokdemper is vervangen door een tweedehands exemplaar.

Maar geen olieverbruik, rijdt nog steeds lekker. En daarbij is het onderhoud voor een flink deel zonder problemen zelf uit te voeren.
 
Als jij er net zo naar omkijkt als de vorige eigenaar, dan zit dat wel snor denk ik zo.
 
Geen zorg!
Mijn FZ750 (voorloper van de Fazer) is al boven de 2 ton. And still going strong!
Olieverbruik heel weinig. Iedere winter krijgt ie nieuwe olie. Ondertussen 10k zonder bijvullen!

Natuurlijk is er wel iets versleten.
Maar bij Yamaha is dat ook geen zorg. Onderdelen zijn vergeleken met Honda (die heb ik ook) heel goedkoop!
 
Fijn man, mn collega heeft pas een Suzuki Intruder 800 gekocht met 85000km, het is niet te zien dat hij is gebruikt, je moet zoiets gewoon tegenkomen, een net keurig bijgehouden fiets, vorige eigenaar heeft er veel vakanties mee gedaan, prachtding en loopt als een uurwerkje, ik heb zelf altijd klassiekers (ook Yamaha xt500)gehad waar je wat meer naar moet omkijken en ook dat gaat lang goed kwestie van bijhouden, motoren zijn sterk verbetert en Yamaha heeft wel een naam hoog te houden , maak jij je maar niet druk, je zult er nog lang plezier van hebben zoals er al meer verteld hebben hier, op tijd een beurtje en tuffen maar weer:] veel plezier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan