2T op weiland

Marc._

Rookie
2 apr 2023
5
0
Hallo forumleden.

Ik ben recent verhuist en wou graag een crosmotor kopen.( ik woon bijna naast een stuk weiland)
Ik wou hiermee op een weiland rijden en als het goed bevalt ook op de baan.
Een vriend van mij doet ook aan mototcros en heeft mij verteld dat ik dan een 4 takt moet kopen omdat ik op het weiland wil rijden.
Ook zei hij dat ik met een 2 takt niet op het weiland kan omdat ik de motor dan kapot rij.

wat is jullie mening hier van? en wat raden jullie aan?

bedankt

oja ik ben 16 jaar 1.85m 85kg
 
Ehm.. mag je van de boer?
Weet ik niet er rijden wel vaker mensen op dat weiland dus ik denk dat dat geen probleem is.
Een vriend van mij rijdt daar ook met zijn quad en die heeft met die boer gepraat en het was geen probleem als het land niet ingezaaid is .
maar er zijn hier in de buurt wel nog meer plekken waar gereden word bijvoorbeeld bij een oude zandzuigerij daar word het gedoogd.
 
Laatst bewerkt:
De motor zal in een weiland minder op zijn donder krijgen dan in een “zandbak”. Dus dat eerder kapot rijden lijkt mij onzin.
Onderhoud van een 2takt is wat eenvoudiger en vaak ook goedkoper, vergeet dat niet.
 
De motor zal in een weiland minder op zijn donder krijgen dan in een “zandbak”. Dus dat eerder kapot rijden lijkt mij onzin.
Onderhoud van een 2takt is wat eenvoudiger en vaak ook goedkoper, vergeet dat niet.
En het feit dat ik langdurig volgas rij kan ook geen kwaad?
 
Dan heb je een heul groot weiland nodig voor langdurig volgas. P.s. waarom zou langdurig volgas voor een tweetakt slechter of beter zijn dan voor een viertakt? In de tijd van mengsmering kon je wel problemen krijgen met een tweetakt maar dan bij lage belasting. Lage belasting => minder brandstof, minder smering. Volgas had je dat probleem niet.
 
2 takt is over het algemeen wat bruuter op gang dan een 4 takt. Daarintegen heb je bij 2 t weer sneller dat ie vastloopt. Hoe kundig ben je met het sleutel aan motoren? Beetje handig?
4 takt is vaak ook een tikje duurder voor hetzelfde vermogen. Maar koop alsjeblieft eerst wel goede helm en kleding, ik heb meerdere enkels en voeten tussen het wiel en de achterbrug zien verdwijnen. En als je dan geen goede crosslaarzen draagt......
 
Een 2takt die goed is afgesteld kan daar absoluut tegen, of vindt dat zelfs juist lekker.
1tje die te arm loopt is snel stuk
 
bedankt voor jullie reacties!!
Dan heb je een heul groot weiland nodig voor langdurig volgas. P.s. waarom zou langdurig volgas voor een tweetakt slechter of beter zijn dan voor een viertakt? In de tijd van mengsmering kon je wel problemen krijgen met een tweetakt maar dan bij lage belasting. Lage belasting => minder brandstof, minder smering. Volgas had je dat probleem niet.
weet ik ook niet daar had die vriend van mij het over als je langdurig volgas gaat met een 2T dat hij dan kapot loopt.
2 takt is over het algemeen wat bruuter op gang dan een 4 takt. Daarintegen heb je bij 2 t weer sneller dat ie vastloopt. Hoe kundig ben je met het sleutel aan motoren? Beetje handig?
4 takt is vaak ook een tikje duurder voor hetzelfde vermogen. Maar koop alsjeblieft eerst wel goede helm en kleding, ik heb meerdere enkels en voeten tussen het wiel en de achterbrug zien verdwijnen. En als je dan geen goede crosslaarzen draagt......
ik ben niet zo heel handig als het gaat om sleutelen maar met duidelijke instructies kom ik er wel uit.
een goede helm heb ik al en ik ga binnenkort achter kleding aan. ( nog aanraders?)

Een 2takt die goed is afgesteld kan daar absoluut tegen, of vindt dat zelfs juist lekker.
1tje die te arm loopt is snel stuk
dus als ik het goed begrijp is een 2T juist beter?
 
"Beter" is voor iedereen persoonlijk, die rijden net wat anders dan een 4 takt.
Bot gezegd zou je een 125T 2T kunnen vergelijken met een 250 4T ,alhoewel de 4T onderin krachtiger is en een 300 2 takt met een 450 4T.
Een 2 takt is ook nog af te stellen naar je eigen wensen met de powervalve. Hiermee kun je het inkomen van het vermogen verleggen naar een bepaald toerental.
Het is allemaal een kwestie van smaak en kosten of kosten en smaak.
 
"Beter" is voor iedereen persoonlijk, die rijden net wat anders dan een 4 takt.
Bot gezegd zou je een 125T 2T kunnen vergelijken met een 250 4T ,alhoewel de 4T onderin krachtiger is en een 300 2 takt met een 450 4T.
Een 2 takt is ook nog af te stellen naar je eigen wensen met de powervalve. Hiermee kun je het inkomen van het vermogen verleggen naar een bepaald toerental.
Het is allemaal een kwestie van smaak en kosten of kosten en smaak.
Dus het gaat er om wat je zelf fijner vind.
Maar is er mechanisch gezien nog veel verschil qua voor en na delen?
En wat raad u aan als eerste crossmotor voornamelijk voor op het weiland.
 
Dat een tweetakt daar niet tegen kan en dat je die kapot rijdt lijkt mij onzin. Ik zou voor jouw gebruik eerder een 2t pakken dan een 4t maar dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. 2t vindt het heerlijk om lekker door de modder te ploeteren met veel schommelingen in de toeren daar zijn ze voor gemaakt.

Onderhoud van een 2t is daarnaast wel makkelijker en goedkoper dan een 4t. Mijn persoonlijke ervaring is dat je met een 2t toch wat vaker aan het sleutelen bent maar daar ontkom je sowieso niet aan bij een crosser en daar staat dus tegenover dat het onderhoud relatief eenvoudig is omdat je geen kleppen en nokkenas hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan