2takt, zuiger vast, hoe krijg ik de cilinder eraf?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.016
8.674
Driebergen
Facebook
Ben bezig de Jawa open te halen nadat een jaar of 2 terug één van de 2 cilinders vastgelopen is. Koppen eraf, in- en uitlaatkant losgehaald en 1 cilinder eraf gehaald die niet vast zit. Ik heb een paar dagen terug al wat olie in de cilinders laten lopen maar hij zit nog steeds vast, ik denk dat een van de zuigerveren gebroken is en tussen de zuiger en cilinder zit gezien de losse stukjes hard staal die ik rond zie slingeren.

De zuiger staat op of nabij het BDP dus ik kan niet de cilinder en zuiger in z,n geheel omhoog doen om bij de pistonpenclipjes te komen. Met de kickstarter is er geen beweging in te krijgen.

full
 
Op donderdag 21 augustus 2003 13:51 schreef Robinjo het volgende:
Probleemgeval...

Ik zou in dit geval met een dremel de zuiger stukje voor stukje afpellen. Om te voorkomen dat er slijpsel in je carter komt, eerst het blok uitbouwen en op zn kant op de werkbank leggen, het liefst met de cilinder een beetje naar beneden gericht. Probeer wel om de cilinderwand niet te raken, met een beetje geluk kun je er nog een overmaatse zuiger inzetten. Ik zou niet proberen om de zuiger naar beneden te forceren, als er een zuigerveer gebroken is oid beschadig je de cilinderwand alleen maar meer.


suc6
 
Laatst bewerkt:
Hier helpt maar 1 ding en dat is bruut geweld, zuiger en cilinder hoef je je toch niet meer druk om te maken, hij was toch al vastgelopen (beschadigd is ie toch al) Gewoon een blok hout op die zuiger zetten en rammen met de hamer 5 kilo.
 
Cilinder en zuiger zijn inderdaad totaal nog z'n grootje dus er hoeft niet zachtzinnig mee om te woren gegaan. Ik zal het blok hout en de hamer proberen.
Het blok gaat helemaal onder de fiets vandaan zodat ik het carter schoon kan maken van alle losse stukjes, er is alleen een ophangbout dolgedraait aan de onderkant toen het nieuwe onderblok gemonteerd is 2 jaar terug kwam ik nu achter Vond het al vreemd dat er een dubbelle moer opzat. Dat wordt dus uitboren of zo, met de slijptol kom ik er niet bij.

Ik hou me trouwens aanbevolen voor 2 goede cilinders met zuiger voor de Jawa, tis een 2-cilinder 350cc uit '97 type 640 (638 heeft hetzelfde blok, eigenlijk alle 2-pitters van Jawa uit die tijd). adresjes??? ook 2de hands.
 
Precies, WD40 op de zuiger spuiten en laten intrekken.

De pistonpen is alleen bereribaar als de cilinder eraf ligt, dus dat is hier al helemaal geen optie. Probeer eens wat te rommelen aan de andere drijfstang als je hier bij kunt. Zal moeilijk gaan aangezien deze zuiger nogal laag staat. De small end-lagers zijn naaldlagers, dus tik niet zomaar de pistonpen uit de zuiger.

Je zou een stuk hout onder de rechterzuiger kunnen steken en rustig aan proberen deze omhoog te wrikken, dan komt de linker zuiger vanzelf omlaag. Het zijn maar wat tips, maar aangezien de defecte zuiger nogal hoog zit zal de krukas waarschijnlijk vervelend dicht bij het dode punt zitten en zal bovenstaande ip niet haalbaar zijn.

Is er totaal geen beweging mer in te krijgen middels de kickstarter (rustig aan duwen, uiteraard met de cilinderkop weer op z'n plaats gebout)?

p.s. Bachus bood laatst een tegen 'n boom gereden, motorisch zo goed als nieuwe 640 aan. Is dit geen optie? Kun je gewoon het hele blok vervangen en heb je gelijk nog 'n stapeltje reserve-organen.
 
Laatst bewerkt:
Precies, WD40 op de zuiger spuiten en laten intrekken.

De pistonpen is alleen bereribaar als de cilinder eraf ligt, dus dat is hier al helemaal geen optie. Probeer eens wat te rommelen aan de andere drijfstang als je hier bij kunt. Zal moeilijk gaan aangezien deze zuiger nogal laag staat. De small end-lagers zijn naaldlagers, dus tik niet zomaar de pistonpen uit de zuiger.

Je zou een stuk hout onder de rechterzuiger kunnen steken en rustig aan proberen deze omhoog te wrikken, dan komt de linker zuiger vanzelf omlaag. Het zijn maar wat tips, maar aangezien de defecte zuiger nogal hoog zit zal de krukas waarschijnlijk vervelend dicht bij het dode punt zitten en zal bovenstaande ip niet haalbaar zijn.

Is er totaal geen beweging mer in te krijgen middels de kickstarter (rustig aan duwen, uiteraard met de cilinderkop weer op z'n plaats gebout)?

p.s. Bachus bood laatst een tegen 'n boom gereden, motorisch zo goed als nieuwe 640 aan. Is dit geen optie? Kun je gewoon het hele blok vervangen en heb je gelijk nog 'n stapeltje reserve-organen.

De zuiger is nu BIJNA :X uit de cilinder door de subtiele methode van een flinke hamer en een stuk hout O-) , de zuigerpen komt nu half tussen de zuiger wand door aan de onderkant maar niet genoeg om de pen eruit te krijgen en vanaf dit punt zit er helemaal geen beweging meer in, ik ondersteun de cilinder met een stuk hout zodat de krukas niet op het ODP staat, zo eens even meer WD40 halen, was op namelijk dus heb ik 2-takt olie gebruikt om te smeren.


Naaldlager in het smallend was mij gelukkig bekend, stom systeem met al die losse pennetjes. Nu die ophangbout nog los zien te krijgen, uitboren gaat niet zo denderend, tis geloof ik een geHARDe imbusbout.Ik heb Bachus een mailtje gestuurd, bedankt :}
 
Hehe, eindelijk zuiger d'r uit, laten weken in WD40 daarna een stukje omhoog tikken en toen ging het laatste stukje naar beneden wel :P Tering wat zien de zuigers er uit zeg, cilinders ook compleet verrot.

Zou er ook een BIGBORE voor Jawa's bestaan, leuk 450cc setje of zo }) }) })
grotere dubbele Mikuni's erop met K&N's, pk'tje of 40 bij 145kg, jummie.

Bedankt voor de tip van Jawa.nl, heb een mailtje gestuurd naar een hobbyist die daar adverteerd, komt ook uit regio Utrecht dus dat komt mooi uit.
 
Hehe, eindelijk zuiger d'r uit, laten weken in WD40 daarna een stukje omhoog tikken en toen ging het laatste stukje naar beneden wel :P Tering wat zien de zuigers er uit zeg, cilinders ook compleet verrot.

Zou er ook een BIGBORE voor Jawa's bestaan, leuk 450cc setje of zo }) }) })
grotere dubbele Mikuni's erop met K&N's, pk'tje of 40 bij 145kg, jummie.
Heb je de achterbrug van die fiets wel eens bekeken? Als je met 40 pk flink aan het gas zou gaan hangen zou je binnen een half jaar (als het blok dan nog heel zou zijn, opboren naar 450 cc lijkt me erg veel) alleen nog maar rechtsaf kunnen.
Bedankt voor de tip van Jawa.nl, heb een mailtje gestuurd naar een hobbyist die daar adverteerd, komt ook uit regio Utrecht dus dat komt mooi uit.
Graag gedaan, als Jawanauten moet je elkaar soms een beetje helpen.
 
Op zondag 24 augustus 2003 12:48 schreef Prinsje het volgende:Heb je de achterbrug van die fiets wel eens bekeken? Als je met 40 pk flink aan het gas zou gaan hangen zou je binnen een half jaar (als het blok dan nog heel zou zijn, opboren naar 450 cc lijkt me erg veel) alleen nog maar rechtsaf kunnen.Graag gedaan, als Jawanauten moet je elkaar soms een beetje helpen.

Beetje dagdromen over semi-onmogelijke projecten vind ik altijd leuk, is meestal toch niet in de praktijk toepasbaar zonder megabudget.
 
ikke blij dak em niet gekocht heb :)
maar waar ik aan dacht, ken je er geen rd blokje onder zetten en dan misschien het achterbugje een beetje aanpassen (?)
want ergens ziet ie er best cool uit.....

Kosten vallen op zich wel mee, kan nu een compleet blok regelen voor weinig wat 11000km heeft gelopen. RD blok in bouwen zou ook gaaf zijn 350LCtje bijvoorbeeld en dan het Yamaha op het blok wegvijlen maar JAWA op de tank lekker laten staan })
 
Terug
Bovenaan Onderaan