zuiger raakt bougie electrode??

dvdruit

MF'er
21 mei 2003
70
0
rotterdam
Ik heb een honda xr 600 r waarvan de bougie steeds wordt plat geslagen, niet extreem plat maar net een tikkie zodat de electrode kortsluiting maakt (dus teveel). Ik heb de olie eruit gehaald om te kijken of ik metaaldeeltjes zie maar de olie is gewoon schoon.

De juiste bougie zit in het blok, namelijk een DPR8EA9 NGK. Toch is er iets niet in orde. Verkoling? rotzooi in de verbrandingsruimte? Iemand ideeen wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
 
Ik heb met dezelfde bougie die er niet uit is geweest toch wel een tijd kunnen rijden. Sinds begin van dit seizoen lijkt het niet goed te gaan. Vandaag de electrode terug gebogen naar 0,5 mm ruimte en weer in het blok gedraaid. Na een aantal kicks weer eruit gehaald en weer hetzelfde, plat :-(

zo ziet de bougie eruit:
2011-04-11%2022.09.11.jpg


De zuiger komt er dus net tegenaan, anders was de bougie electrode helemaal plat geweest.
 
Wat is een bigend? Wat zouden jullie als eerst proberen om vast te stellen wat het kan zijn?

Er is onlangs niets veranderd aan de motor anders dat ik mezelf wezeloos heb staat kickstarten (logisch gezien de bougie) :-S
 
Er zit nu een DPR8EA9 in, dus standaard. Er zit ook nog een ring op dus de afstand zou goed moeten zijn. Zou een extra ring werken? Misschien dat de bougie er te ver in zit gedraaid doordat iemand het te strak heeft aangedraaid ofzo?

En, zou een ander type bougie die iets korter is mogelijk zijn?
 
Met de banaan eensch.

Je zou een extra vulring oid. kunnen gebruiken en daar het probleem tijdelijk mee oplossen, maar ik ben bang dat je een groter probleem met je bigend lager hebt.
Normaal gesproken moet de zuiger een vaste slag hebben en daardoor altijd tot een maximaal bepaald punt in je cylinder moeten komen. De zuiger komt nu verder dan dat punt, waardoor hij je bougie plet. Een zuigerstang rekt niet opeens uit, dus kan er maar één reden zijn waarom die zuiger verder in de cylinder komt en dat is dat de lagering van de krukas er (bijna) uit ligt.

Een andere reden kan zijn dat de kop gevlakt is of dat er een voetpakking oid is weggelaten, daardoor wordt de cylinder als geheel iets korter, waardoor de zuiger verder in de cylinder kan komen, maar zóveel? Daarnaast zou je zelf ook moeten weten dat er recent zoiets is gebeurd aan je motor.
 
Kniptang.
Het zou kunnen dat de bougie veel te strak is aangedraaid, waardoor het alu ringetje helemaal geplet is. Ik weet niet of dat zoveel uitmaakt op dit model, maar wat wel logisch klinkt is een nieuwe bougie op moment vastdraaien, en kijken wat er dan gebeurt.

Dat ringetje is al niet dik, hoeveel gaat het met uiterste kracht aandraaien dan aan dikte schelen?
Daarnaast is de vraag: welke halfwas draait een bougie met volle kracht vast?
 
Ik heb met dezelfde bougie die er niet uit is geweest toch wel een tijd kunnen rijden. Sinds begin van dit seizoen lijkt het niet goed te gaan. Vandaag de electrode terug gebogen naar 0,5 mm ruimte en weer in het blok gedraaid. Na een aantal kicks weer eruit gehaald en weer hetzelfde, plat :-(

zo ziet de bougie eruit:
[afbeelding]

De zuiger komt er dus net tegenaan, anders was de bougie electrode helemaal plat geweest.
De zuigert van een standaard XR600 is hol en komt bij lange na niet in de buurt van de bougie, dus er zit een andere zuiger in of er zwerft iets als een chokeklep in de verbrandingsruimte. Alleen als er een HC zuiger in zit zou de zuiger de bougie net kunnen raken en dan zou ik als verder alles goed is er gewoon een D8EA of D9EA in schroeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan