banden test - (copy Frans magazine)

Flof

MF'er
27 apr 2003
84
0
Den Haag
Tijdens mijn vakantie in Frankrijk kwam ik de volgende bandentest in een Frans blad tegen welke ik jullie niet wilde onthouden.

Op opvolgende bladzijden (waar ik helaas geen copy van heb) stond de manier van testen beschreven.
- witte dekens worden pas van de banden getrokken nadat de coureur op de motor zit. Dit om te voorkomen dat de coureur dat hij het profiel kan zien en zo (onbewust) beinvloed wordt.
- verder alle testen op droog en nat wegdek.

Ik hoop dat jullie Frans net zo goed is als mijn Nederlandz. :9 :P

bandentest_01.jpg

bandentest_02.jpg
 
eh. kan iemand dit ff vertalen :+ mijn frans is niet goed .
het witte gedeelte gaat wel maar ik heb wat moeite met het zwart .
cijfers zeggen wel wat , maar het waarom (had ik op school ook altijd, wel goede punten ,maar waarom :) ).
 
Kort samengevat:

Pirelli Diablo
De band wordt de hemel in geprezen, de piloot heeft geen enkele fout kunnen vinden in het weggedrag van de band noch in de grip van de band op het wegdek ondanks dat de band moeilijk op temperatuur komt. Maar dit laatste wil dan ook zeggen dat hij een grote slijtvastheid heeft. Aan te raden voor zij die het circuit willen proeven.

Michelin Pilot Sport
Zeer goede 'vochtig weer' band. Uitstekende grip op een natte piste. de band spint niet door ook niet op de overstroomde delen van de piste. Ook op het droge is de grip en handelbaarheid goed. De motor is goed in de bochten te leggen maarmen kan toch lichtjes merken dat hij graag wat wijd gaat. Met deze band mag men zelf in een bocht nog relatief hard remmen dit wordt zeer goed opgevangen.

Dunlop D208
Deze band wordt gekenmerkt door zijn homogeniteit: goede grip, goed handelbaar en comfortabel (opname van oneffenheden). Op vochtig wegdek moet je met deze band toch iets meer op je hoede zijn dan de vorige twee. De voorband wordt gekenmerkt door een zeer licht stuurgedrag. Leg de motor in de bocht en de band doet het werk alleen. Iets wat gewenning vraagt maar nooit gevaarlijk is (heb ik persoonlijk ook al gemerkt).

Bridgestone BT010
Sportief zonder meer. Voorgesteld voor het eerst in 1999 is deze band al wat ouder wat te merken is. Hij wordt dan ook later dit jaar vervangen door de BT012. Het ronde profiel heeft twee kenmerken: aan de ene kant mist de band de levendigheid van de andere banden aan de andere kant stelt deze band de rijder op zijn gemak. Het is de rijder die de banden (en de moto) vertelt waar hij heen wilt

Metzeler M1 Sportec
Deze band heeft twee gezichten. op het droge heeft hij een perfecte grip. Op een vochtig of nat wegdek spint de band hevig door tijdens acceleren en glijdt bij het afremmen. Trillingen (door het profiel) zijn voelbaar in de clipons. De motor wil niet liever dan onder een hoek te staan, en de helling wordt geaccentueerd (???) als je remt.

Conitnetal Contisport max
Een stevig karkas. Hobbels worden slecht geabsorbeerd en er zijn trillingen in de clipons voelbaar. Hoewel het gedrag van deze banden goed te noeman is zal de piloot niet echt veel vertrouwen hebben in zijn banden door het gebrek aan feedback. Tijdens hard accelereren en uitaccelereren uit bochten kon de piloot gemakkelijk de banden doen spinnen, niet onoverkomelijk maar voorzichtigheid is geboden.
 
Kort samengevat:

Pirelli Diablo
De band wordt de hemel in geprezen, de piloot heeft geen enkele fout kunnen vinden in het weggedrag van de band noch in de grip van de band op het wegdek ondanks dat de band moeilijk op temperatuur komt. Maar dit laatste wil dan ook zeggen dat hij een grote slijtvastheid heeft. Aan te raden voor zij die het circuit willen proeven.

Michelin Pilot Sport
Zeer goede 'vochtig weer' band. Uitstekende grip op een natte piste. de band spint niet door ook niet op de overstroomde delen van de piste. Ook op het droge is de grip en handelbaarheid goed. De motor is goed in de bochten te leggen maarmen kan toch lichtjes merken dat hij graag wat wijd gaat. Met deze band mag men zelf in een bocht nog relatief hard remmen dit wordt zeer goed opgevangen.

Dunlop D208
Deze band wordt gekenmerkt door zijn homogeniteit: goede grip, goed handelbaar en comfortabel (opname van oneffenheden). Op vochtig wegdek moet je met deze band toch iets meer op je hoede zijn dan de vorige twee. De voorband wordt gekenmerkt door een zeer licht stuurgedrag. Leg de motor in de bocht en de band doet het werk alleen. Iets wat gewenning vraagt maar nooit gevaarlijk is (heb ik persoonlijk ook al gemerkt).

Bridgestone BT010
Sportief zonder meer. Voorgesteld voor het eerst in 1999 is deze band al wat ouder wat te merken is. Hij wordt dan ook later dit jaar vervangen door de BT012. Het ronde profiel heeft twee kenmerken: aan de ene kant mist de band de levendigheid van de andere banden aan de andere kant stelt deze band de rijder op zijn gemak. Het is de rijder die de banden (en de moto) vertelt waar hij heen wilt

Metzeler M1 Sportec
Deze band heeft twee gezichten. op het droge heeft hij een perfecte grip. Op een vochtig of nat wegdek spint de band hevig door tijdens acceleren en glijdt bij het afremmen. Trillingen (door het profiel) zijn voelbaar in de clipons. De motor wil niet liever dan onder een hoek te staan, en de helling wordt geaccentueerd (???) als je remt.

Conitnetal Contisport max
Een stevig karkas. Hobbels worden slecht geabsorbeerd en er zijn trillingen in de clipons voelbaar. Hoewel het gedrag van deze banden goed te noeman is zal de piloot niet echt veel vertrouwen hebben in zijn banden door het gebrek aan feedback. Tijdens hard accelereren en uitaccelereren uit bochten kon de piloot gemakkelijk de banden doen spinnen, niet onoverkomelijk maar voorzichtigheid is geboden.

als ik dit allemaal lees heb ik het gevoel dat ik dit artikel ook al een keer ben tegen gekomen in een nederlands blad.

maar iig bedankt ;)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan