Suzuki GS500 koppeling vraagje,help?

gespierde spijker

MF veteraan
23 jul 2011
7.242
18
Collega's.

Volgens mij klopt er iets niet aan mijn koppeling.
Ik moet steeds de kabel bijstellen.
Dan weer iets strakker dan weer iets losser.
heel raar.

Nu heb ik net het kapje los gehaald en het valt me op dat er een vreemde speling op de stift zit.
Kan me niet herinneren dat ik eerder zoveel speling had.
Heb het maar even gefilmd.

Lijkt wel of er een palletje mist van binnen waar de stift in moet vallen.
Heeft nou vrij speling lijkt het.
Is dit normaal???????



Hier een plaatje van de koppeling.

suzuki-gs500-1993-eup-clutch_bigsue0048fig-15_2207_zps1x0kv3st.gif


Kabel gaat iets losser staan bij een warme motor.
Weer koud dan staat hij weer strakker :?

Wie komt met een passend antwoord?

Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht.
 
Laatst bewerkt:
Hij schakeld en ontkoppeld trouwens probleemloos.
Maar toch zit het me niet helemaal lekker.

De keerring links bij het tandwiel heb ik al eens vervangen omdat deze een beetje lekte.
Stift eruit,plaatje eraf en keerring eruit dan ziet het er zo uit.

20140501_140815_zps6lzwshxp.jpg
 
Kan je de hele stift er aan de linker kant niet met behulp van een magneet er uit trekken en kijken of er iets loos is?
De speling is wel extreem als ik het zo zie.
 
poe da's best een fors verschil ja. Komt het er langzaam in naarmate het blok opwarmt of wanneer de motor draait? Beetje uitzetting zal zulke verschillen niet maken, maar als de stif kronm kan staan misschien wel... geen idee of die ruimte normaal is, bij mijn kawa's niet in ieder geval :)
 
Nee deze zijn gemarkeerd en heb het samen met iemand drie keer gecontroleerd.
Koppeling pakt ook heerlijk op en slipt niet.

De speling komt inderdaad heel geleidelijk op naarmate het blok opwarmt.
Kom ik aan op werk met warm blok en op stuurslot dan hem ik ruime speling op de hendel.
Einde van de dienst voel ik weer en is die speling weer weg.

Schiet mij maar lek.
Net bij de motor zaak geweest en laten kijken.
Werd er ook geen wijs uit.

Uiterlijk maar het uitwendige duw mechanistme in de deksel nieuw besteld.
Zal mij benieuwen.
 
Nou pas geleden dit onderdeel vervangen.
20140731_181333_zpsnyzxvjos.jpg

20140731_181340_zpsv57u4igp.jpg


Is het "ontkoppel mechanistme " in de linker deksel waar ook het voortandwiel zich bevindt.

Dit is het dus ook niet want blijf bij warme motor een te slappe kabel houden.
laat je hem helemaal afkoelen dan staat de kabel weer strakker.

Koppeling gaat zo soepel als boter.
Welk sleutel wonderkind kan mij nou vertellen hoe dit kan? ???????

Gr kevin
 
Geen idee of dit hoort maar...

Mijn kabel staat bij een koude motor ook strakker dan bij een warme motor. Het verschil is best groot maar geeft bij mij geen schakel problemen.

Ben benieuwd wat de pro's te melden hebben!
 
Net maar een nieuwe pakking voor het deksel en maar de havy duty koppelingsveren mee besteld.

Zaterdag gaat de boel open.

Ik ben blijkbaar een uniek probleem want niemand hier die echt met de oplossing komt of beter inzicht weet te geven in hoe de koppeling nou precies werkt van de GS500.

Kan het niet uitstaan dat ik weet hoe dit rare verschijnsel nou komt grrr :(
 
Haha, ze weten het gewoon niet ;)

En de dealer vragen wat ik nodig heb? Whaha!!!
Laat me raden.........goeie dag,zus en zo is het probleem, wat moet ik vervangen?

Tja geen idee,zet hem maar neer dan kijken we "even".
(En dan naaien we je op alle mogelijke manieren met torenhoge kosten en voor ons minimale kosten)

Nee joh...laten we dat maar niet doen ;)
 
Ik ben al bij een motor zaak geweest en die kon er ook geen wijzer uit worden.
Daar dat onderdeeltje gekocht en gemonteerd,geen verbetering.
Hij is nu op vakantie helaas,maja hij weet het ook niet.
 
Gisteren de koppelings veren vervangen voor iets zwaardere.
Pakt koppeling wel beter en voelt wat prettiger.

Maar......met warme motor krijg ik weer overmatig veel speling op de koppelings hendel.
Koppelings platen goed gemonteerd en stalen ringen niet verbogen verkleurd of versleten.
Platen zijn een paar honderd km geleden vernieuwd (lucas)

Wat maakt nou in hemelsnaam dat ik met een warme motor overmatig veel speling op de hendel/kabel krijg? :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan