Nog even een update over de telelever mod na een midweekje sturen in het Schwartzwald (en omgeving).
Motor stuurt erg prettig en soepel.
Insturen gaat veel makkelijker.
Motor blijft ingestuurde bocht goed volgen, maar is ook makkelijk van de lijn te krijgen (knijpende bocht is in de bocht altijd nog strakker in te sturen, maar nu met heel weinig inspanning). De motor is gemakkelijker van zijn lijn te krijgen bij hogere snelheden. Alles gaat stukken makkelijker. Alsof de motor lichter is geworden.
Geen ellende gehad met instabiel rijden.
Nou moet ik zeggen dat ik niet harder heb gereden dan 153 (GPS).
Maar het blijft gewoon snaarstrak op snelheid. Nergens een spoor van wobble. Ook niet met handen los van het stuur.
Geen spoor van "weg klappend voorwiel" bij stevige hellingshoeken. Eerder lijkt de motor dan stabieler te worden (ligt dan stevig in de bocht).
Hangend in de bocht met gaten in het wegdek wegdek voel je het stuur wel eens een beetje te zoeken, maar dat lijkt me normaal (eerder minder met deze setup).
Het is ook niet alarmerend. Het voorwiel zoekt gewoon zijn weg door de kuilen. Lekker laten gaan, komt zelf weer in het gareel.
Ik rij zonder stuurdemper.
Ik ben er erg blij mee.
Het grootste probleem met sturen ben ik nu zelf nog. Omdat ik meestal vrij lange afstanden rij (op vakantie, en anders niet !) ga ik vanzelf leunen op de stuurhelften. Daardoor wordt het geheel "star". Terwijl je de motor gewoon door de bocht moet laten lopen en het stuur zijn gang moet laten gaan. Ik ben dus nog op zoek naar een oplossing om het stuur nog wat verder naar me toe te krijgen. Ik heb de "bar-back's" al, maar het is niet voldoende.
Ik overweeg een "superbike" stuur. Maar ik twijfel of dat het stuur voldoende naar achteren zet.
Wel een nieuw probleempje. Als de motor een flink eind heeft gelopen (dus goed warm is), houdt deze in op de snelweg bij snelheden van 150+
Ik vermoed dat de bobine's in de koppen de boosdoener zijn. Maar het kan ook zijn dat de HALL sensoren het aan het begeven zijn. Het is alleen in de 6, als de motor er echt flink aan moet trekken. Bij lagere versnellingen merk ik het niet. Was al voor onderstaande mod. Ik had er vorig jaar ook een paar keer last van.
Nog een mod:
Ik heb er een LiFePo4 accu in gezet. Scheelt 5,4 kg. En dat voel je. De motor stond geparkeerd in de werkplaats met de nieuwe accu erin. Moest even verzet worden en toen gooide ik hem bijna om. Hij ging eventjes wat makkelijker van de standaard af dan ik gewend was. Klopt ook wel: de accu zit ver boven het zwaartepunt van de motor. Daar gewicht verliezen doet een heleboel. De accu goed op de proef gesteld. Afgelopen tour bijna 3000km gereden. En ik zet de motor vaak uit bij stoplichten. Dus heel veel stop-starts. Accu geeft ruim voldoende start cappaciteit. Ik heb dan ook een wat zwaardere gekozen vanwege mijn integraal (ondersteund) remsysteem. Ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets te kort kom qua accu capaciteit.