+/- 400km gereden met te veel olie in blok

Status
Niet open voor verdere reacties.

raapie

Rookie
2 mrt 2020
5
0
Beste Motor fanaten,

Bij het vullen van de olie leek het peil goed. En ik ben normaal erg precies. Maar na het checken gisteren zat er toch te veel in.

Ik heb het overtollige er uit kunnen halen met een slangetje. Dus het is nu weer goed.

Kan dit veel kwaad voor mijn motor?

(mijn XJ6 heeft een pijlstokje en geen glaasje, waarschijnlijk niet lang genoeg gewacht na het draaien van de motor)
 
Teveel, of veel teveel?
Kijk, als er schade is, dan had je er waarschijnlijk al iets van gemerkt.
Maar hou het de komende tijd ff in de gaten, en als er niets optreed lekker doorrijden.
Kijk wel eerst eens naar de carter onluchting. Die komt vaak uit bij het luchtfilter, en dat wil dan nog wel eens onder de olie zitten.
 
Nee, maar indien wel, wat wou je verder nog doen dan ?
met een slangetje opzuigen gaat doorgaans tergend langzaam dus mag ik aannemen dat het om max 300cc ofzo ging ?
hoeveelheid olie bedoel ik dan, niet cilinderinhoud ;)
 
ja het was ongeveer 150/200cc te veel dus ik denk dat er niks aan de hand is. Het schakelen ging ook iets stroever dan normaal. Nu rijd hij weer prima. Bedankt voor alle info. Ik zal het in de gaten houden.
 
Bij de nieuwe motor (VFR) van een vriend van me hebben we direct na aankoop één McDonald's beker aan olie mogen aftappen. Hij heeft er daarna meer dan een halve ton op gezet voordat het blok problemen kreeg: Ik zou je niet zo druk maken.
 
Ik MOET zelfs zoveel teveel in mijn Yamaha gooien, anders kan ik bij Gouda krukaslagers en zuigers vervangen, geen enkele reden tot ongerustheid
Mijn FZR reed inderdaad ook regelmatig met behoorlijk teveel olie aan boord. Op de zijstandaard tot Max bijvullen en dan nog een behoorlijke scheut na om het af te leren. En daar kon je dan een paar dagen mee rijden totdat het verrekte olielampje weer aan ging
 
Vorig jaar haalde ik bij een beurt aan een XV1100 Dragstar nog 1,5 liter teveel olie uit het blok, meneer reed daar al een paar maanden mee rond en de bijkomende klacht voor de beurt was dat er ergens olie lekte tussen de cilinders...

Inderdaad, luchtfilterhuis en hele inlaatgebeuren zeiknat van de olie, gelukkig K&N filter dus qua rijden metkte je er niks van.
Verder trouwens gelukkig ook geen gevolgschade gemerkt, en dat bij een dikke V-twin.

Dus, bij jouw FZ6 2 á 300cc teveel olie gaat écht geen probleem geven.
 
Dat deed mijn voormalig werkplaatschef ook. Bij een Volvo V70 D5… Iets ander effect dan bij een teveel aan olie bij een bezineblok
Deze gooide er olie uit, werd een gigantische rookmachine en uiteindelijk brand.
Dus onderweg de brandweer erbij.
Fijne beurt bij de garage. :Y ;)
De diesel deed iets met de compressie?
Edit. Nadieselen in optima forma. :o
 
Laatst bewerkt:
Er staat XJ6 in de begin post, en dan denk ik aan een Diversion 600, en zover ik weet heeft die carburateurs, of ben ik abuis?
XJ6 heeft injectie.
1650284638110.png
 
Een VFR met problemen..? :o
(Lager op de) uitgaande as kreeg speling. Maar of dat lager is overleden door te veel (opgeschuimde) olie, te weinig olie, ketting te strak spannen, wheelies van de huidige of vorige eigenaar enz enz. is natuurlijk niet te achterhalen.

Maar het komt niet vaak voor, nee. :D Net als een XRV blok wat vastloopt terwijl je de straat uit rijd en waar gewoon géén oorzaak wordt gevonden na demontage.... Rare tijden waren dat. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan