mal voor polyester maken

chezzmo

Rookie
26 mrt 2003
23
0
uithoorn
Wie kan mij vertellen wat de beste materialen zijn voor het vervaardigen van een mal voor kuipdelen? Ik kan zelf weinig vinden op i-net :( Mocht iemand toevallig nog een adres weten waar je een cursus oid kan volgen, dit is ook meer dan welkom :)


Greetz
 
eueuh tjah ik zat zelf te denken aan gips. iig iets wat makelijk te bererken is.

klei zou ook kunnen maar das verschrikkelijk duur
verder zou je dat soort van piepschuim kunen gebruiken waar ze ook surfplanken mee maken kunnen gebruiken
 
Sorry, Niels z'n nick is............................Niels !!!!!!!!!!!!


klikkerdeklik: Niels
Oud en versleten ID al ;)

Maar maak je mal van gips ( alabastine allesvuller oid ) of wat ik van Rage ( ook MF ) zag is dat gasbeton ook goed werkt om een mal te maken.
Lekker veel vijlen schuren en rommelen tot de mal naar je zin is.

Gebruik een los middel om de mal in te smeren bijvoorbeeld spuitvaseline of polyester lossingsmiddel.

Matjes op maat knippen en zorgen dat je laagjes kan maken.
Gespoten matten verwerken het lekkerst ipv geweven model.

Dan volgens de handleiding je polyester maken.

Dan laag op je mal smeren, mat erop en weer smeren.
Dan een paar lagen doen en 24 uur laten harden als het model af is.
Met een plastic handschoen en nieuwe polyester ga je op een licht geschuurd oppervlak met de handschoen een laagje smeren dat je een mooie gladde toplag krijgt.

Dan 24 uur harden en schuren maar tot je er bij neer valt.


( en ja , je heeele huis zit tot de zolder onder de witte zooi }) )
 
Ik weet wel hoe ik met poly moet werken om dingen aan te passen :) Ik ben ben/was alleen nog op zoek naar de info over het maken van een mal :)

En ik weet zelf ook goed hoe leuk schuren is ;(

Ik heb namelijk al een aantal scooters gemod :)

En o ja, voor een gladde afwerklaag, kun je ook keperweefsel gebruiken :)
 
Hoi,
ten aanzien van een mooie toplaag krijgen (zonder schuren etc), kan je ook beginnen met een laag gelcoat (soort verf) in de mal te smeren. In de nog natte gelcoat leg je vervolgens de eerste laag glasweefsel. Verder op de gebruikelijke wijze.

Succes ermee.
 
Hoi,
ten aanzien van een mooie toplaag krijgen (zonder schuren etc), kan je ook beginnen met een laag gelcoat (soort verf) in de mal te smeren. In de nog natte gelcoat leg je vervolgens de eerste laag glasweefsel. Verder op de gebruikelijke wijze.

Succes ermee.

Dat werkt uiteraard alleen met een negatieve mal. En dat is veel moeilijker.
 
Hoi,
ten aanzien van een mooie toplaag krijgen (zonder schuren etc), kan je ook beginnen met een laag gelcoat (soort verf) in de mal te smeren. In de nog natte gelcoat leg je vervolgens de eerste laag glasweefsel. Verder op de gebruikelijke wijze.

Succes ermee.

En volgens mij moet je je gelcoat ten alle tijden goed laten drogen....
 
Ik zit op het idee te broeden om een model uit klei te maken en daarna te laten bakken?

Niels, die 'kalk' die je gebruikt heb, is dat gewoon van die 'muurplamuur' :?
 
Ik zit op het idee te broeden om een model uit klei te maken en daarna te laten bakken?

Niels, die 'kalk' die je gebruikt heb, is dat gewoon van die 'muurplamuur' :?
Jep en dan voor grote gaten, blijft lekker dik en is handelbaar en droogt redelijk snel.

Zorg wel dat je een frame maakt waar je basis model al grotendeels in zit.
Dus een soort grove indicatie maar alles binnen de maat dat het moet worden.
 
Hai,

Vroeger maakten mijn vader en ik altijd modelboten van polyester (minimaal 1 meter) met van die brandstof motoren erin (maar dan met een grasmaaimachine motor en een nagebouwde schottel)

We haalden dan een bende lasdraden en soldeerden die aan elkaar in de gewenste vorm (dus ff een draadmodel maken)

Hierna glasvezelmat erover (lasdraden ff insmeren met iets lossends, ik kan mij niet meer herinneren wat we toen gebruikten) en polyester erover beet je licht plamuren schuren en klaar..
 
Ik gebruikte vroegâh voor m'n modelvliegtuigjes van dat blauwe, harde isolatieschuim. Is erg gemakkelijk te bewerken met mes, scuurpapier en zaag. Eigenlijk heb altijd een negatieve mal gebruikt omdat ik meerdere positieve modellen wilde maken.

Wat ik deed:

1. Schuimmodel maken
2. Doek + epoxy of polyester erover
3. schuren, plamuren en spuiten totdat het superglad is
4. insmeren met lossingsmiddel (wax poetsen + pva)
5. negatieve mal maken van gelcoat laag + doek + epoxy of polyester
6. na uitharden het model eruit halen en nu mbv. lossingsmiddel, gelcoat en doek + hars de uiteindelijke modellen maken.

Je kunt ook het met oorspronkelijke schuimmodel gebuiken door de schuim eruit te wassen met een oplosmiddel waar het epoxy / polyester wel tegen kan.

De eerste methode is meer werk maar geeft mooiere resultaten en de mogelijkheid om meerdere modellen te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan