Kan "polyester" vergaan

pth

Die hard MF'er
13 jan 2006
314
5
Hallo,

Opde kuip van een fjr zaten blazen in de lak, bij de herstel poging vielen er gaten in en ik dacht eerst dat het oude schade was maar bij verder onderzoek lijkt het wel of de kuip aan het vergaan is. Het verkruimeld helemaal. Nu weet ik niet de exacte samenstelling van de kuip vandaar " polyester" tussen aanhaal tekens.
Ik wil het repareren met een glasmatje en epoxy en polyster plamuur, en als het id aan het vergaan is kan ik dat dan ook stoppen.
Alvast bedankt.

Gr Peter
 

Bijlagen

  • IMG_0053.jpeg
    IMG_0053.jpeg
    328,9 KB · Weergaven: 0
Als t een OEM-kuip is staan er meestal productie-data in meegeprint. En dan staat er bij wat voor kunststof het is (meestal ABS of PP). Reparatie met een glasmat en epoxy lukt meestal wel, als je t maar goed voorbereidt (schuren, ontvetten, enz) en daarna spuiten. Mogelijk is een vervangende kuip(delen) tweedehands kopen goedkoper, sneller en minder werk, tenzij de originaliteit van belang is. Succes!
 
Lijkt mij januari 2005 (zo te zien slaan ze elke maand een puntje in de mal om zo die maand te markeren).

Het is blijkbaar inderdaad een pa6 + ppe mengsel. En in principe vergaat al het plastic, maar in dit geval hoofdzakelijk dankzij UV en mogelijk hoge temperaturen (als het dichtbij motorblok zit). Als de lak lokaal stuk is, kun je daar versnelde veroudering hebben. De lak zal namelijk ook een UV beschermende functie hebben (gehad).
 
Ik vind het er een beetje uitzien als een laag plamuur bovenop het plastic.
Dat was ook mijn eerste gedachten. Maar als je goed kijkt zie je ook kleine plekjes waar het kunststof er aangevreten uitziet. Ik zou eerder denken dat er een oplosmiddel is opgekomen, welke in meer of mindere mate het heeft opgelost met gaten tot gevolg.

Advies aan de TS, vervangend onderdeel zoeken.
 
Hallo,

Opde kuip van een fjr zaten blazen in de lak, bij de herstel poging vielen er gaten in en ik dacht eerst dat het oude schade was maar bij verder onderzoek lijkt het wel of de kuip aan het vergaan is. Het verkruimeld helemaal. Nu weet ik niet de exacte samenstelling van de kuip vandaar " polyester" tussen aanhaal tekens.
Ik wil het repareren met een glasmatje en epoxy en polyster plamuur, en als het id aan het vergaan is kan ik dat dan ook stoppen.
Alvast bedankt.

Gr Peter
Ik vind het er uitzien alsof er ooit aceton of dot4 op gemorst is.
 
Alvast iedereen bedankt voor de input, ik ga als volgt te werk...epoxy met glasmat aan de achterkant en dan opvullen met lego opgelost in mek, plamuur maken van epoxy en katoen, schuren en spuiten😅.
 

Bijlagen

  • IMG_0056.jpeg
    IMG_0056.jpeg
    313,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0060.jpeg
    IMG_0060.jpeg
    290,2 KB · Weergaven: 0
Hoe ziet de buitenkant er uit? Dit is zo te zien de binnenkant. Die kan je voor de sterkte en evt. je gemoedsrust en prima oplappen met een matje en 2K epoxy vulmiddel. Als de buitenkant er nog goed uit ziet: Lekker laten zitten. Lijkt idd op een eerdere reparatie. Oplappen als er cosmetisch niets aan de hand is, en anders op zoek naar een 2e handsje en/of accepteren dat alles, maar dan ook alles uiteindelijk vergaat.

Ah, ja. Dit verduidelijkt e.e.a.!

1704374966543.png
 
Hoe ziet de buitenkant er uit? Dit is zo te zien de binnenkant. Die kan je voor de sterkte en evt. je gemoedsrust en prima oplappen met een matje en 2K vulmiddel. Als de buitenkant er nog goed uit ziet: Lekker laten zitten. Lijkt idd op een eerdere reparatie. Oplappen als er cosmetisch niets aan de hand is, en anders op zoek naar een 2e handsje en/of accepteren dat alles, maar dan ook alles uiteindelijk vergaat.
Nou ja, je kijkt vanaf de orderkant dwars door de kuip heen... dus ook van de andere kant zal je het zien. 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan