Kan dit?!

28 jun 2023
63
26
Kan dit zomaar? Ik heb geen origineel luchtfilter.
 

Bijlagen

  • 20240106_155020.jpg
    20240106_155020.jpg
    206,9 KB · Weergaven: 0
Kan dit zomaar? Ik heb geen origineel luchtfilter.
Nee, absoluut niet


Zie alle andere topics waar het gebekvecht in bans en slotjes eindigt

Je kan er twee dubbele filters op zetten en bij Tovami een sproeierset aanschaffen, die twee fiters kan je daar ook kopen en een Airbox vind je bij de sloperijen voor enkele tientjes
 
onzin Rob, en je weet het.
het is niet omdat sommigen het niet afgesteld krijgen dat het "absoluut niet kan".
misschien eens maar classic races gaan kijken, kan je zien hoe goed het gaat.
Ik weet het , Jan, en om heel eerlijk te zijn: Ik heb een 3HE met K&N's, gemodificeerd door een specialist... die rij ik alleen tussen de 15 en de 25 graden... nou, laat ik het zo zeggen: Die kán je alleen maar tussen 15 en 25 graden rijden
 
Ik heb het vroegâh op m’n Bandit 1200 gehad. Werkte perfect! Zo lang het niet te koud was, de wind goed stond, en het niet te warm was. Maar laten we niet overdrijven, de omstandigheden waren al snel 5 dagen per jaar okay.

Als het enigszins praktisch moet zijn is een airbox zo’n gek idee nog niet.
 
Ik rijd iets van na 2015 en krijg hier heftig saudades van Ouwe.
Als het er zit en het rijd goed, laten zitten.
Indien plaatje van internet en je twijfelt om het ook te doen, zou ik adviseren om het te laten zoals het nu is 😉
 
Ik met mn XJ900 net zo. Wel met K&N filters, niet van die goedkope drellen
die op mijn SV blok zijn nogtans goedkope drellen. gekocht om te testen/passen/zien wat mogelijk was (SV650 blok in een KR1). en ze staan er nog op. geen reden gevonden om meer geld uit te geven aan duurdere. aan begonnen in 2005, en dus zitten ze er al pakweg 15 jaar op.
 
wat ik lees, als die 4 losse filters echt high performance zijn, dan moet je de motor inderdaad weer tunen. Zonder specialisticshe tuning haal je er niet uit wat ie kan. De motor krijgt misschien wel meer lucht, maar de verhouding lucht en bezine is nu verkeerd....dus is de performance ook niet optimaal. Maar dat verhaal van 15-25 graden kan ik begrijpen. Winters is de lucht minder door de kou. Oudere motoren kunnen dat niet automatisch compenseren.... nieuwe motoren wel, door hun extra sensoren etc. Maar hoeveel extra PK kan je eruit keijgen bij een setje High-performance filters?

Interessante text: Fleetguard | Fleetguard

Paar % extra PK en trekkracht. Maar: ook betere filtering van kleine onreinigheden i nde lucht, dus motor krijgt schonere lucht en gaat dus ook langer mee. Grappig. Kan belangrijk zijn. Onderaan lees je over Diesel, maar het geld algemeen voor alle verbrandingsmotoren.
 
Laatst bewerkt:
wat ik lees, als die 4 losse filters echt high performance zijn, dan moet je de motor inderdaad weer tunen. Zonder specialisticshe tuning haal je er niet uit wat ie kan. De motor krijgt misschien wel meer lucht, maar de verhouding lucht en bezine is nu verkeerd....dus is de performance ook niet optimaal
eendert welk blok zal beter presteren als er meer zuurstof wordt aangezogen. je hebt daar nul komma nul specialistische tuning voor nodig, enkel moet je ervoor zorgen dat er ook meer brandstof de motor ingaat.
Maar dat verhaal van 15-25 graden kan ik begrijpen. Winters is de lucht minder door de kou
wat wil "winters is de lucht minder door kou" zeggen ?
koudere lucht bevat meer molecullen zuurstof voor eenzelfde volume en is dus beter. je begrijpt het dus niet echt.
 
Kan dit zomaar? Ik heb geen origineel luchtfilter.

Ja en nee. Met goed afstellen kan het goed gaan. Let wel, de goedkope filters hebben soms een dikke rubberen ring aan de binnenkant zitten. Bij sommige carburateurs blokkeert dit soms ongemerkt kanalen af. Dan is het nooit goed af te stellen. Controleer dit dus goed.

De originele filterboxen zijn vaak zo ontworpen dat de luchtinlaat aan de voorkant van de motor is. Er komt hierdoor koude lucht de filterbox in. Met deze podfilters haal je altijd warme lucht van onder de tank de carburateurs in. Warme lucht is minder goed voor het vermogen. Ook het verschil in luchttemperatuur tussen koude winterlucht en de opgewarmde lucht onder je tank met een warm motorblok, geeft een uitdaging met afstellen. Vandaar de diverse opmerkingen hierboven over de gelimiteerde toepassingsmogelijkheden.

De pods die je laat zien zijn ook redelijk klein. Vaak geeft dat een beperking. Op een rollerbank is dat leuk zichtbaar door een run te doen met filters en zonder filters.
 
Er zit geen origineel motorblok in dus die airbox past net niet meer en ik weet niet of die te vermaken valt dat het wel past. Voor nu loopt hij prima met de pods, alleen hij moet wel een beetje toeren maken voordat er vermogen is, ik weet niet of dat bij dit type hoort aangezien ik er eerder nooit op heb gereden.
 
Hou je niet van een beetje gokken? :P
Ik vermoed een blok met meer CC's (of nieuwer?) als origineel, maar als het niet optimaal loopt vervalt het voordeel er van natuurlijk, dat schiet niet op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan