Gsx-r600 carter ventilatie filter vergaan-brokkelt af.

sukayaho

MF veteraan
22 feb 2023
1.167
1.333
Zuid Limburg.
Zaterdag bezig geweest met de motor een gsxr 600 van 2002 van me vriendin.
Ik ontdek dat het extra filter in luchtfilterhuis waar de carter ontluchting op uitkomt half vergaan is.
Bij aanraken brokkelt het af er komen kleine stukjes vanaf.
Het is een soort gaas achtig filtertje.
Nu mijn vraag ik weet dat dit filtertje de carterventilatie dampen opvangt.
Ik bestel daarop meteen een nieuwe helaas niet direct leverbaar hoorde ik 2 -3 weken levertijd of langer.
Kan ik dit filtertje eruit halen? En mag er dan nog met de motor gereden worden?.
De carterventilatiedampen en eventuele olie word dan niet opgevangen door het gaasfiltertje.
Lees op internet en vooral engelse gsxr sites sommige hadden zelf dat verpulverde vergane gaasfilter op de gaskleppen omdat het daarin gezogen werd.

Foto omcirkeld waar gaasfilter van de carter ventilatie zit.
En op onderdelen fiche is het nummer 13.

Screenshot_20230409-051243.png


Screenshot_20230409-054718.png
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230409-052810.png
    Screenshot_20230409-052810.png
    126,1 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20230409-054437.png
    Screenshot_20230409-054437.png
    126,7 KB · Weergaven: 16
Bij het model voor de K serie zit er helemaal niks voor het gat van de carterventilatie. In het blok zit ook al een soort gangetje met een paar bochten waar de dampen doorheen moeten, voordat het verticaal het blok uit kan door de slang. Het gaat hooguit helpen tegen een berg olie wat het luchtfilterhuis geperst wordt als je te veel blow-by hebt, maar dan is het blok sowieso al toe aan revisie. Weglaten zou ik met een gerust hart durven iig.
 
Bij het model voor de K serie zit er helemaal niks voor het gat van de carterventilatie. In het blok zit ook al een soort gangetje met een paar bochten waar de dampen doorheen moeten, voordat het verticaal het blok uit kan door de slang. Het gaat hooguit helpen tegen een berg olie wat het luchtfilterhuis geperst wordt als je te veel blow-by hebt, maar dan is het blok sowieso al toe aan revisie. Weglaten zou ik met een gerust hart durven iig.
Deze vraag wilde ik net opschrijven hier.
Kan ik ook even zonder rijden?.
Moet efjes een stukje rijden om erna de warme Motorolie en oliefilter te vervangen.
Jouw antwoord boven is al duidelijker.
Word komende week weer super slecht regen weer als ik de weerberichten zo bekijk.
Dus motorrrijden dan niet echt aan de orde.
Filter is inmiddels wel in bestelling.
 
Kan je gewoon mee rijden.

Wil je het vervangen kijk dan eens naar een aquariumfilter, zelfde spul en net zo "oliebestendig" als het huidige spul wat opgelost is.

Snap ook niet helemaal waarom er een spons in zit, het komt in het schone gedeelte van het luchtfilter uit en de lucht komt uit een schoon carter.

Hooguit dat het wat oliedamp condenseert waardoor niet je hele luchtfilter(huis) (na 30.000 km)onder de olie zou zitten.
 
Druk bezig geweest.
Luchtfilterhuis eraf gehaald carter ventilatie filter was vergaan en brokkelde helemaal uit elkaar.
Luchtfilterhuis uitgeklopt filter spul zat overal en schoongemaakt.
Onderop bij carter ventilatie ingang zat mini beetje olie achtig mayonaise goedje.
Heb er even voor tussentijd/nood een afwassponsje in gedaan wel schuurkant eraf gehaald.
Een brillo allemaal leuk maar die stuift en blijft stuiven met rotzooi.
En die rotzooi zuigen de aanzuig kelken voor gaskleppen aan want dat zit er vlak bij.
Alles weer in elkaar gezet en even kort gereden en erna motorolie en oliefilter vervangen.
Kuipdelen en benzinetank er weer op en morgen schoonmaken /poetsen.
Iedereen nog bedankt voor de tips en adviezen.
 

Bijlagen

  • IMG_20230409_130941.jpg
    IMG_20230409_130941.jpg
    384,8 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20230409_130946.jpg
    IMG_20230409_130946.jpg
    431 KB · Weergaven: 24
  • IMG_20230409_130928.jpg
    IMG_20230409_130928.jpg
    528,9 KB · Weergaven: 28
Als je het kunt borgen zou ik gaan voor iets wat niet vergaat en niet roest. Een gewone schuurspons lijkt me te dicht?

Afhankelijk van de aanvoer kun je daar misschien een afscheider tussen frommelen.

Bij het model voor de K serie zit er helemaal niks voor het gat van de carterventilatie. In het blok zit ook al een soort gangetje met een paar bochten waar de dampen doorheen moeten, voordat het verticaal het blok uit kan door de slang. Het gaat hooguit helpen tegen een berg olie wat het luchtfilterhuis geperst wordt als je te veel blow-by hebt, maar dan is het blok sowieso al toe aan revisie. Weglaten zou ik met een gerust hart durven iig.

Een K blok heeft misschien een beter ontwerp waardoor nevel/druppels minder snel de carterventilatie in komen. Wil niet zeggen dat oudere motoren dat ook zomaar kunnen.

Verder is het wat blok afhankelijk natuurlijk. Maar de meeste blokken verpompen lucht in het carter en hebben een krukas die olie alle kanten op slingert.

Hooguit dat het wat oliedamp condenseert waardoor niet je hele luchtfilter(huis) (na 30.000 km)onder de olie zou zitten.
Dat is maar de vraag, of het neer zou slaan in je hele airbox. Het lijkt me aannemelijk dat een groot deel van die nevel direct de cilinder in gaat. En dat zorgt voor vervuiling en mogelijk vast zittende zuigerveren. En daardoor meer blow by en nog meer olie verbruik?!
 
Laatst bewerkt:
Druk bezig geweest.
Luchtfilterhuis eraf gehaald carter ventilatie filter was vergaan en brokkelde helemaal uit elkaar.
Luchtfilterhuis uitgeklopt filter spul zat overal en schoongemaakt.
Onderop bij carter ventilatie ingang zat mini beetje olie achtig mayonaise goedje.
Heb er even voor tussentijd/nood een afwassponsje in gedaan wel schuurkant eraf gehaald.
Een brillo allemaal leuk maar die stuift en blijft stuiven met rotzooi.
En die rotzooi zuigen de aanzuig kelken voor gaskleppen aan want dat zit er vlak bij.
Alles weer in elkaar gezet en even kort gereden en erna motorolie en oliefilter vervangen.
Kuipdelen en benzinetank er weer op en morgen schoonmaken /poetsen.
Iedereen nog bedankt voor de tips en adviezen.

Wat iedereen vergeet dat je gewoon een schuimfilter van een cross motor zou kunnen gebruiken die zijn olie resistent
 
Ik heb originele filter al besteld.
En komende week denk bijna geen motor rijden.
Regen regen en weer eens regen zag ik net op tv.
Dus hopen als het weer mooier word het originele filter is er weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Een K blok heeft misschien een beter ontwerp waardoor nevel/druppels minder snel de carterventilatie in komen. Wil niet zeggen dat oudere motoren dat ook zomaar kunnen.
Het blok van sowieso de Y, K1 en K2 is een iteratie op het SRAD blok. De SRAD heeft een open gat in het filterhuis. Daarna hebben ze dus blijkbaar bedacht, dat het misschien handig was om de olie af te vangen in een spons.
 
Het blok van sowieso de Y, K1 en K2 is een iteratie op het SRAD blok. De SRAD heeft een open gat in het filterhuis. Daarna hebben ze dus blijkbaar bedacht, dat het misschien handig was om de olie af te vangen in een spons.
Maar als ik dealers bel voor deze spons /filter snappen ze eerst de vraag niet.
En later als ik het uitleg zeggen ze allemaal dat ze hier never nooit naar kijken met onderhoud terwijl Suzuki het wel voorschrijft in onderhouds schema.
En ik hierin te moeilijk ben en het niet zo nauw moet nemen.
Huh hoezo moeilijk? Het verpulverde helemaal en ik was op tijd -straks was het de inlaatkelken in gezogen en heb je ander probleem.
Deze ellende vond ik elders wel op internet inlaat kanalen vol met die verpulverde rotzooi.
 
Ik denk dat dit spul in je aanzuigkelken niet zo goed is..
Foto is van internet van iemand die ook zo iets verpulverds had en bij hem was het al erin gezogen.
Stel je weet het niet en gaat rijden -geeft gas- gasklepjes openen en dit spul komt dan terecht in je cilinders bij zuigers.
Geen idee wat je dan allemaal voor ellende krijgt.

Screenshot_20230409-052810.png
 
Ik denk dat dit spul in je aanzuigkelken niet zo goed is..
Foto is van internet van iemand die ook zo iets verpulverds had en bij hem was het al erin gezogen.
Stel je weet het niet en gaat rijden -geeft gas- gasklepjes openen en dit spul komt dan terecht in je cilinders bij zuigers.
Geen idee wat je dan allemaal voor ellende krijgt.
heb ik je al gezegd : je krijgt korstondig rare uitstootwaardes. verder heb ik ook echt geen idee welke extra ellende je daardoor zou kunnen krijgen. anders moet je eens een afwassponsje tegen je motorblok gooien en kijken wat voor schade dat aanricht ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan