Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565

FZR1000 Naked

MF veteraan
25 apr 2003
1.208
70
Rotterdam
Hallo,

Iedereen beweerd dat je in een motorband geen prop of parachute mag steken om deze te repareren.

Maar is er iemand die uit 1e hand kan vertellen, dat dit wel eens verkeerd kan gaan?

Is hier dus iemand of iemand uit z'n naaste omgeving die daadwerkelijk heeft meegemaakt dat zo'n gerepareerde band klapte, of spontaan leeg liep onder het rijden ?

Broodjes aap verhalen zijn er genoeg, zit ik ook nu niet op te wachten.

Ik weet dus van iemand die al een jaar heeft gereden met een gerepareerde band en diegene reed ook vaak echt (te) hard.

Dus wie heeft het echt meegemaakt, dat dit verkeerd gaat ????????


Ik heb nu ook maar ff een poll aangemaakt.
 
Laatst bewerkt:
hier is al eens een topic over geweest ,maar ik heb met mijn zx12r vaak gewoon over de 300km/u gereden met een prop in de band die de anwb mij er zo terplaatse ingedouwd had.
wel is het beter om het bij de dealer te laten doen die doen het net ff anders en moet veiliger zijn zeggen ze :?
maar goed ik had geen last van die prop.
 
Het gaat er niet om of het al besproken is.

Ik zou graag willen weten of er iemand is die het zelf of in z'n nabije omgeving heeft meegemaakt, dat het verkeerd ging.

Dus niet of iemand het wel of niet aan zou durven.

Ik persoonlijk heb nog nooit gehoord dat het repareren van een band kwalijke gevolgen heeft gehad.

Wie wel??
 
heel veel mensen praten verhalen van andere mensen na...
soms zijn het zelfs de dealers die die geruchten verspreiden.... nou ja "zelfs"... verdient wel lekker een nieuw bandje erop gooien.

maar er zijn ook dealers die, ook voor de politie, parapluutjes plaatsen ipv een nieuwe band leveren. Dat zegt mij meer... (of zou ie een hekel hebben aan agenten?)
 
maar er zijn ook dealers die, ook voor de politie, parapluutjes plaatsen ipv een nieuwe band leveren. Dat zegt mij meer... (of zou ie een hekel hebben aan agenten?)

Ik ken zelfs mensen die de banden van politie het liefst met was zouden repareren.
Zeker als ze pas weer een bekeuring hebben gehad voor iets lulligs :(
 
Verschillende maten van mij hebben wel eens een parapluutje in de band laten zetten en nog nooit problemen mee gehad. En daar werd zeker niet rustig mee gereden. })
 
Vreemd eigenlijk.

Je hoort eigenlijk alleen maar positieve reakties.

Maar bijna iedereen weet je te vertellen dat je het nooooooit moet doen.
 
Vroeger op m'n Soes 380GT, ook een prop in achterband gestoken.
Heeft ie nog een jaartje mee gereden, drie maal per week Bredene<->Eeklo, hing graag aan m'n gas. Had er geen problemen mee.
Moet wel zeggen dat het de begintijd van die proppen was (+/- 1980), en ik ze zelf had gestoken. Dus braaf met ruimertje gewerkt, lijm erop effe aansteker eraan en dan induwen met de proppriem. Dan nog wat lijm erop en rustig enige uurtjes laten rusten.
 
Prop/paraplu is alleen geschikt als noodreparatie om naar huis te kunnen komen.
Niet om mee te blijven rijden, zeker niet met een te hoge belasting. tuurlijk kan het goed gaan tot de band echt versleten is, alleen het risico dat er wel daadwerkelijk iets mis gaat een stuk groter dan met een goede band, met een sportmotor erger dan een toermotor of een chopper. Ik zou het risico iig nooit aan durven gaan aangezien ik maar 2 bandjes heb. Overigens is het volgens mij ook zo dat het verboden is bij auto's, motoren en vrachtwagens e.d. om met een gerepareerde band rond te blijven rijden. Is alleen toegestaan als noodreparatie bij mijn weten. Ik heb alleen niet zo snel een onderbouwende bron (beter gezegd... te lui om te zoeken :P )

Maar nogmaals... met de motor heb ik maar 2 bandjes, en dan wil ik wel dat ze alle 2 goed zijn... eigen veiligheid voorop! (en dat van een ander)
 
hmm. even buiten de vraag of het gevaarlijk is om er mee door te rijden,

Werken die reparatie setjes echt goed?(zo'n setje waarmee je zelf een prop in je band plakt)???

Komt de anwb je ook helpen als je met een lekke/kapotte band staat? (kunnen ze zo'n band repareren)
 
Maar zo'n parapluutje kan er nooit meer uit om dat ze die vanaf de binnenkant naar buiten plaatsen (wiel/band moet eraf). Zo'n prop vertrouw ik toch wat minder
 
Prop/paraplu is alleen geschikt als noodreparatie om naar huis te kunnen komen.
Niet om mee te blijven rijden, zeker niet met een te hoge belasting. tuurlijk kan het goed gaan tot de band echt versleten is, alleen het risico dat er wel daadwerkelijk iets mis gaat een stuk groter dan met een goede band, met een sportmotor erger dan een toermotor of een chopper. Ik zou het risico iig nooit aan durven gaan aangezien ik maar 2 bandjes heb. Overigens is het volgens mij ook zo dat het verboden is bij auto's, motoren en vrachtwagens e.d. om met een gerepareerde band rond te blijven rijden. Is alleen toegestaan als noodreparatie bij mijn weten. Ik heb alleen niet zo snel een onderbouwende bron (beter gezegd... te lui om te zoeken :P )

Maar nogmaals... met de motor heb ik maar 2 bandjes, en dan wil ik wel dat ze alle 2 goed zijn... eigen veiligheid voorop! (en dat van een ander)

Auto is toegestaan volgens mij, mits niet te dicht bij de wang van de band, afstand weet ik zo niet maar daar zijn tabellen voor. Motor weet ik niet maar ik zou het nooit doen.
 
Bij mij is hij met 200 plus eruit gegaan ik raad het iedereen af. :(

Dit is de 1e negatieve reaktie die ik hoor.

Wat voor prop was het precies?
Eentje die jezelf met zo'n reparatie setje hebt gedaan?
Of eentje die door een bandenzaak is gedaan?

Tenminste, ik neem aan dat het een prop was, want ik denk niet dat een paraplu/parachute plug er zo maar uit kan vliegen.
 
Heb ooit zelf zo'n setje gekocht uit de rommelbak bij een tankstation, een propsetje dus, en daar de achterband van m'n Blade mee gerepareerd. Die prop is netjes blijven zitten ondanks dat ik er nooit rekening mee gehouden heb. Die achterband heb ik tot op het canvas opgereden, in de werkplaats keek men wel wat bezorgd toen men bij de bandenwissel de plug ontdekte. Wat wel schijnt te schelen is of je de prop er enkel of dubbel in doet. In ieder geval gaat er bij de volgende lekke band gewoon weer een prop in. 8-)
 
Ik heb altijd geleerd niet op mn banden te bezuinigen...
En denk dat t een gevoels kwestie is,zou niet met een lekker
gevoel meer scheuren!!!
Maar dat is voor iedereen verschillend.
 
Ik heb altijd geleerd niet op mn banden te bezuinigen...
En denk dat t een gevoels kwestie is,zou niet met een lekker
gevoel meer scheuren!!!
Maar dat is voor iedereen verschillend.
:^

Al moet ik zeggen dat ik na 2 achtermekaar lekgereden bandjes (350€) toch wel 2x nadenk :X
 
Bij een auto kan het gewoon. Bij een motor is het denk niet verstandig omdat de band toch meer dan bij een auto op andere punten belast wordt. Ik kan me voorstellen dat een prop aan de linkerkant van het loopvlak in een rechter bocht problemen kan geven bij een motor dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan