Kleppen stellen gsx-r srad uit 97

GixxerRoeland

Die hard MF'er
9 apr 2003
297
0
Eindhoven
Mijn gixxer loopt bijna tegen de 24.000 km aan, en dan moeten de kleppen gecontroleerd worden. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of digitaal een stukje waarin uitgelegd wordt hoe dit moet?
Moeten de nokkenassen verwijderd worden om de stelplaatjes te kunnen verwisselen?

Wie kan me er meer over vertellen?

Iedere info is meegenomen! ;)

Alvast bedankt!

groetjes Roeland
 
Je klepspelling moet je met je nokkenassen erin doen, maar als de spelling niet goed is, dan moeten toch echt je nokkenassen eruit om bij de shims te komen.

is binnen een uurtje gecontroleerd en het vervangen van shims 2 uurtjes valt wel mee.
 
Nu we toch het onderwerp aangesneden hebben :)

Wat houdt "kleppenstellen" nou precies in dan :?

[me]Phr3ak kan er zich geen voorstelling bij maken ...
[/me]


(ben dus aardig een n00b op dit gebied O-)
 
Klep spelling is de vrije ruimte tussen de nokkenas en de klepcup(ofzo) deze ruimte mag niet te groot zijn maar ook niet te klein.

Bij te groot dan verlies je vermogen want je nokken duwen de klep niet meer helemaal open.

Bij te klein sluiten je kleppen niet goed meer waardoor je de klepzittingen verbrand.
 
Klep spelling is de vrije ruimte tussen de nokkenas en de klepcup(ofzo) deze ruimte mag niet te groot zijn maar ook niet te klein.

Bij te groot dan verlies je vermogen want je nokken duwen de klep niet meer helemaal open.

Bij te klein sluiten je kleppen niet goed meer waardoor je de klepzittingen verbrand.

Als je de kleppen gaat "horen" is dat dan bij de groot of te klein opening?

Mijn kleppen zijn namelijk pasgeleden gesteld, maar als ik tussen 2-3 duizend touren rijd (versnelling maakt niet uit, ook in neutraal) dan komt er een ratelend, klepperend (rauw) geluid uit het blok. Ik heb ook het gevoel dat de motor inhoud maar dat weet ik niet zeker. Ga snel even terug naar waar ze gesteld zijn maar misschien dat iemand mijn vermoeden kan bevestigen dat de kleppen niet goed gesteld zijn. Voorheen was dat geluid er namelijk niet.
 
ze zouden te ruim kunnen staan ja maar het kan ook de ketting spanner zijn want die gaat er ook uit als je je kleppen stelt.

Maar wat je zegt gewoon terug gaan.

Ik kan je wel vertellen dat je de kleppen beter kan horen dan helemaal niet want als je ze niet hoort heb je kans dat ze te krap staan en dan branden je klepzittingen in.
 
ze zouden te ruim kunnen staan ja maar het kan ook de ketting spanner zijn want die gaat er ook uit als je je kleppen stelt.

Maar wat je zegt gewoon terug gaan.

Ik kan je wel vertellen dat je de kleppen beter kan horen dan helemaal niet want als je ze niet hoort heb je kans dat ze te krap staan en dan branden je klepzittingen in.

Ja maar ik vind het zo raar dat dat geluid alleen bij 2-3 duizend touren te horen is en daar onder/boven niet/nauwelijks :?

maar ik moet er gewoon ff mee terug, zo blijft het gissen :)
 
Als ik rem schakel ik netjes terug voor een stoplicht!! Grotendeels
op de motor afremmen dus.

Als ik dan stil sta voor het licht hoor ik soms eventjes een geratel
maar dat is na een paar seconden weer weg !! (bij de rechter cilinder denk ik)
V twin GS 500 E


Weet iemand of dat speling op de krukaslager is ???
Als ie koud is hoor je het niet!! na 10 minuten
begint het meestal te komen maar het is niet elke keer
als ik stilsta met de koppeling in !!

IEmand een idee!! :?

Ik heb er nog niet veel verstand van namelijk !!
 
krukas schade begint met licht tikken bij elk toerental, en dat tikken naar maten de tijd voorderd gaat het over in een zwardere tik, kleppen zijn negen van de tien keer een hoog geluid, krukas laag.
 
Nee hij doet het alleen bij stationair !! een paar seconden 3 of 4
en dan is het weer stil. Motor loopt voor de rest netjes, als een naaimachine!!

hij doet het ook niet altijd, laatst reed ik 150 en toen een afrit af en even uit laten lopen in z'n 6 en daarna stond ik voor het stoplicht en hoorde ik niks, reed ik naar het volgende stoplicht hoorde ik het weer wel!!

Met het vizier dicht hoor je het niet duidelijk dus ik weet niet of
ie het ook tijdens het rijden doet als je langzaam schakelt.!!!

Ik ben benieuwd. Ik zal maar beter eerst een keer langs de dealer gaan
voordat ik het een en ander uit elkaar haal of €'s eraan verspijker.

groetjes en een goed weekend,

Onno
 
Nee hij doet het alleen bij stationair !! een paar seconden 3 of 4
en dan is het weer stil. Motor loopt voor de rest netjes, als een naaimachine!!

hij doet het ook niet altijd, laatst reed ik 150 en toen een afrit af en even uit laten lopen in z'n 6 en daarna stond ik voor het stoplicht en hoorde ik niks, reed ik naar het volgende stoplicht hoorde ik het weer wel!!

Met het vizier dicht hoor je het niet duidelijk dus ik weet niet of
ie het ook tijdens het rijden doet als je langzaam schakelt.!!!

Ik ben benieuwd. Ik zal maar beter eerst een keer langs de dealer gaan
voordat ik het een en ander uit elkaar haal of €'s eraan verspijker.

groetjes en een goed weekend,

Onno

Is dat niet de koppeling die je hoort? Als je je koppeling inknijpt is het dan weg?
 
hallo! ik wou hier wat weten! open zelf een topic! ;) !

@ srad77: Kun je mij precies vertellen hoe ik te werk moet gaan?
*eerst dus de klepspeling opmeten
*als er kleppen verkeerd staan moeten dus de nokkenassen eruit.
*Motor op tijd zetten, nokkenasketting op de tandwielen merken met een verfstift?
*kettingspanner eruit, nokkenaslagerschalen losdraaien( in de goede volgorde)?
*Nokkenassen verwijderen en stellen maar?

Dit is mijn persoonlijke gedachte over hoe het zou moeten, klopt dit een beetje? of heb je nog tips en aanwijzingen?

alvast bedankt!
 
hallo! ik wou hier wat weten! open zelf een topic! ;) !

@ srad77: Kun je mij precies vertellen hoe ik te werk moet gaan?
*eerst dus de klepspeling opmeten
*als er kleppen verkeerd staan moeten dus de nokkenassen eruit.
*Motor op tijd zetten, nokkenasketting op de tandwielen merken met een verfstift?
*kettingspanner eruit, nokkenaslagerschalen losdraaien( in de goede volgorde)?
*Nokkenassen verwijderen en stellen maar?

Dit is mijn persoonlijke gedachte over hoe het zou moeten, klopt dit een beetje? of heb je nog tips en aanwijzingen?


Je zit inderdaad in de goede richting je hoeft alleen je tandwielen van de nokkenas niet met een merkstift te merken want er zitten al merk tekens op de tandwielen. Draai je krukas in de goede draai richting rond en je zal de merk tekens op de tandwielen tegen komen.

1) DRAAI de KRUKAS in de goede richting rond, haal voor het gemak je bougie's eruit en zet de zuiger van de cilinder die je wil meten in het bovenste dodenpunt(merkteken krukas moet oplijnen met streepje op de deksel) je kunt het ook nog controleren met een schroevendraaier in het bougie gat.

2) Schrijf voor elke klep op, in een door jou aan genomen volgorde wat de spelling is(is belangrijk dat je het opschrijft om straks het werkelijke stellen goed te doen)

3) controleer of alle je kleppen de voorgeschreven spelling hebben zo niet.

4) dan moet je je nokkenassen verwijderen.

5) zet het motorblok op alle drie de merktekens (krukas en nokkenas tandwielen), als ze opgelijnt staan de eerst je ketting spanner los halen, als deze los is haal je de nokkenas lagerschallen los (inderdaad de voor geschreven volgorde) en met een beetje gefriemel kun je de nokkenassen er uit halen(let er wel op dat je je ketting ergens vast zet zodat deze niet in je blok kan vallen en haal eerst de inlaat nokkenas eruit).

6) nu kun je de klepcupjes verwijderen als je deze eruit heb en je kijkt er in dan zie je kleine shims zitten met punt tang kun je ze eruit halen.

7) op de shims staat een getal als de klepspelling te klein is geweest dan moet je het verschil ervan afhalen VB. stel je klepspelling moet 0.15 zijn en je hebt 0.05 gemeten dan moet er 0.10 bij om op 0.15 te komen dus trek je van het getal dat op de shims staan 0.10 af en als de klepspelling te groot is dan tel je het er bij op.

8) als je alle kleppen hebt gedaan begin dan eerst met de uitlaatnokkenas te monteren, zorg zonder te veel kracht te zetten dat de nokkenasketting aan uitlaat zijde van je blok strak staat, en dan om gekeerd verder werken.

Ik hoop dat je hier wat aan heb.

succes groeten srad77
 
Laatst bewerkt:
[Ik hoop dat je hier wat aan heb.

succes groeten srad77

Super! hartstikke bedankt dat je het me effe wilde uitleggen! hier heb ik ceker wat aan ja. Één ding nog, die kettingspanner, hoe werkt dat precies? het verwijderen en het terugplaatsen? spant ie zichzelf weer op? of moet ik eerst die veer terugduwen? moet ik een paar keer de krukas met de hand rond draaien om hem weer op spanning te laten komen?

Super bedankt alvast!

Fijne weekend!
 
heeft niemand dat digitaal toevallig? zo'n werkplaatshandboekje? Heb niet echt veel zin om 50 euro aan zo'n boek uit te geven, als ik er maar één handeling uit nodig heb. Voor de rest gebruik ik zo'n boek toch niet. Ik weet ook opzich wel hoe ik moet kleppen stellen, ik wil eigenlijk meer de "handige tips" weten, van mensen die het al eens gedaan hebben. ;)
 
Ik haal meestal alles eruit (in en uitlaat nokkenas) dan kun je evntueel shims doorwisselen.
Hoef je er dus minder te kopen.
De ketting kan je ook gewoon naar beneden laten vallen, die vis je er wel weer uit met een magneetstift.(als je deze hebt tenminste anders wel ff vastbinden die ketting ;)

Waarom laat je het niet doen, of doe je het niet samen met iemand die het al eens heeft gedaan?

Weet je in ieder geval dat het goed gaat, als je je timing niet goed zet loop alles een beetje in de soep.

Succes

Sleutel in Zoetermeer..... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan