• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

8 Jaar stilgestaan, nu weer laten lopen

Dragonkiss

Honda VTR SP2
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
18
Hey allemaal,
Ik heb een motor op de kop getikt die 8 jaar en langer stil heeft gestaan.
Nou had ik het vorige topic over een vergelijkend onderwerp gelezen en ben ik aan de gang gegaan.
Met de startkabels aan de auto hangen, na het leeg laten lopen van de vlotterkamers, nieuwe peut erin en deo in de hand ben ik het duel aan gegaan.

Hij start op de deo maar zo gauw die uit zet valt ie weer uit.

Het gaat om een kawasaki gpx 750 r uit 89.

Na een backfire door de hoeveelheid deo en al mijn armharen verbrand, neem ik even een pauze en vraag ik om tips.
Bougies heb ik nog niet kunnen vervangen, zou dat al uitmaken?

Oei, 8 jaar stilstaan en dan direct starten zou ik nooit doen...
Benzinekraan verstopt? Carburators dichtgeslibd? Een vogelnest in de luchtfilter?
Carburators helemaal uit elkaar halen en reinigen of ultrasone reinigen zal wel nodig zijn.

Ik heb vandaag een motor na 15 jaar stilstaan weer tot leven gewekt, nieuwe olie erop gedaan ontsteking afgesteld, carburateurs gereinigd, nieuwe stukjes benzineslang en een verse accu een druk op de startknop en lopen.

Die zagen nog goed uit, ik wilde alleen weten of de blok nog enigzins goed liep uiteindelijk komen er ook nieuwe bougies in.

Dat is ook precies wat ik nu zo snel mogelijk probeer uit te zoeken. Dus dan maar met de carburateur aan de gang :( Hoe langer ik ermee wacht, des te moeilijker wordt het "klagen" bij de vorige eigenaar.

Klagen heeft geen zin, je hebt waarschijnlijk van een particulier gekocht.
En een motor kopen die zo lang stil heeft gestaan, kost meestal grof geld om weer mee te rijden.
Denk maar aan: Banden (te oud i.v.m. veiligheid vervangen),
Remcillinders zijn vaak vuil en remvloeistof moet iedere 2 jaar vervangen worden (bij racers vaker),
Ketting en tandwielen roestig en vaak daardoor ernstig gesleten,
Carburateurs vervuild, Vooral stationairsproeiers en vlotternaalden,
Olieniveau controlleren, vaak te hoog (lekkende carbs)

Dus heb je twee rechterhanden, een beetje geduld en geld?

Veel succes 8-)

En een motor kopen die zo lang stil heeft gestaan, kost meestal grof geld om weer mee te rijden.
Remcillinders zijn vaak vuil en remvloeistof moet iedere 2 jaar vervangen worden (bij racers vaker),

Veel succes 8-)
carburateurs schoonmaken en olie verversen, dan eerst gaan rijden. De rest komt wel.

@TS: Heb je ook de benzine in de tank vervangen? na 8 jaar zullen daar niet zoveel vluchtige bestanddelen meer in zitten.

Veel succes 8-)
Nou dat is wel heel negatief, heb heel wat lang stilstaande fietsjes nieuw geleven ingeblazen, en eigenlijk ging het altijd gelijk goed. :? *O*

@ topcistarter, vandaag nog eentje, viel ook uit nadat het pufje motorstart op was.
Maar nog een keer spuitje + starten, en nog 5x een kort spuitje vlak voor het net niet 5x uitvallen (zie het als een sinus, spuit is hoge toeren, op is lage toeren en vlak daarna uitvallen) liet ze uiteindelijk lopen. ;)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!
Ja inderdaad van een particulier gekocht en toevallig ook 2 rechterhanden ;)
Ik wilde eigenlijk even testen of het blok mooi rond draait voordat ik er uren werk in ga stoppen. Het blok heeft namelijk bijna niks (9000 km) gelopen vanwege angst voor opnieuw opstappen na een lichte schuiver. Ik heb de motor ook gekocht juist om het werk. Sleutelen is mijn hobby *D

De carburateurs gaan eraf, duidelijk !
Dit beestje gaat helemaal goed komen.

Bedankt voor de reacties!
Ja inderdaad van een particulier gekocht en toevallig ook 2 rechterhanden ;)
Ik wilde eigenlijk even testen of het blok mooi rond draait voordat ik er uren werk in ga stoppen. Het blok heeft namelijk bijna niks (9000 km) gelopen vanwege angst voor opnieuw opstappen na een lichte schuiver. Ik heb de motor ook gekocht juist om het werk. Sleutelen is mijn hobby *D

De carburateurs gaan eraf, duidelijk !
Dit beestje gaat helemaal goed komen.

Vergeet de verse benzine niet.

Je zult veel zaken tegen gaan komen die uiteindelijk toch vervangen dienen te worden, dit kan echter wel stap voor stap. Maar om te beginnen had je even wat olie op de cilinders moeten gooien en deze even handmatig een paar keer rond laten draaien. Verder ligt het probleem bij motors die lang hebben stil gestaan meestal bij de carbs, wat ook getuigt van je deo start. Hij krijgt dus wel vonk maar geen brandstof. Je moet je carbs, zoals hierboven al door meerderen aangegeven, schoon maken maar ook alle benzine leidingen van je tank naar je brandstofpomp (indien aanwezig) naar je carbs controleren of die open zijn.

Laatst bewerkt:
Misschien ook een idee, om even een goedkoopbenzine filtertje tussen je benzineslang te zetten. je benzinefilter zal door het lange stilstaan zijn werk waarschijnlijk niet meer zo goed doen.

Terug
Bovenaan Onderaan