• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

80 km/u, handen los en dansen maar...

ZeegBR

MF'er
Lid geworden
28 dec 2003
Waarderingsscore
0
HELP.

Eindelijk mijn VFR, gisteren heerlijk met ons twee gaan touren... geweldig! Vandaag heel ff alleen gaan rijden(want het is mooi weer, toch!) en ik laat met 80 km mijn handen los... gaat mijn stuur een eigen leven leiden. Niet rustig aan maar heel snel l/r zal ik maar zeggen. Iemand enig idee wat dat kan betekenen?

Tevens krijg ik het balans gewichtje van mijn linker stuur helft niet goed vastgedraaid. Ik heb deze er dus ook afgehaald om te kijken of de schroefdraad van de bout nog in orde was. Deze er ook gewoon weer opgedraaid maar nog steeds niet helemaal vast te krijgen.

Met twee man heb ik overigens niets gemerkt.

Je eerste post was nog geen uur oud hoor.

Trillen kan aan een hoop dingen liggen. Meest voor de hand liggend is je bandenspanning. Verder profiel van je band wat niet (meer) in orde is. Wiel uit balans zou evt kunnen. Afstelling voorvork. Balhoofdlagers. Te dikke partner die te ver achterop gaat zitten kan ook natuurlijk.

Zal wel aan het balanceren van het wiel liggen. Je hebt in je garage per toeval nergens van die balanceergewichtjes gevonden ;)

Ben gewoon beetje onrustig Henkmarius. Vandaar...
Hahaha, was dat maar zo :) Dan was ik eens stuk blijer geweest.
Overigens, met mijn vriendin achterop is het probleem net weg!

(OEPS, ik moet van mijn vriendin vermeldden dat ze NIET te dik is. En ook niet dik) :r vrouwen

Laatst bewerkt:
Ik kan het mis hebben maar stuurgewichtjes zitten toch nooit helemaal vast? Volgens mij zitten ze in rubber geklemd, ik kan de mijne een beetje ronddraaien en bewegen :?

Had jij problemen boven een bepaalde snelheid VaraVriend of altijd?
En hoe kan ik die mogelijke speling in het balhoofd constateren?

Had jij problemen boven een bepaalde snelheid VaraVriend of altijd?
En hoe kan ik die mogelijke speling in het balhoofd constateren?

Ook op hogere snelheid, maar ik had het slechts op een rit. Ben toen gelijk doorgereden naar dealer en hem daar laten staan (ik had er niet zo veel vertrouwen meer in), nadat hij bovenstaande problemen had geconstateerd. Dat van die balhoofd schijn jezelf te controleren door aan je voorpoten te trekken. Maar als ik jou was, zou ik hem fijn naar de garage brengen.

Ik vond het gevoel vrij beangstigend. Voelde als een opkomende tankslapper.

Ik heb hier tijdens rijden met mijn handen aan het stuur geen enkel last van. Dan voel ik het niet eens. Maar ik heb al vaker gehoord dat je bij 80 km /u rustig het stuur los kunt laten. Gaat je motor rechtdoor dan mag je er vanuit gaan dat je frame recht is. Bij mij ging mijn wiel dus gek doen. Het vertrouwen is niet weg maar ik voelde me vanmiddag, na het constateren, wel eens stuk onveiliger. Morgen maar ff bandje laten vervangen en hopen dat het weg is.
Ennuh, wat bedoel je precies met aan je voorpoten trekken? Heb ook een gek rammeltje, wat ik meestal hoor bij afremmen van 5 naar 0 km. Mogelijk dus toch balhoofd.

Morgen maar ff bandje laten vervangen en hopen dat het weg is.

Ennuh, wat bedoel je precies met aan je voorpoten trekken? Heb ook een gek rammeltje, wat ik meestal hoor bij afremmen van 5 naar 0 km. Mogelijk dus toch balhoofd.

Ik ben ook niet zo'n technisch wonder, maar als je de zoek functie gebruikt dan zal je wel het een en ander vinden.

Maar als je die band laat vervangen, neem ik aan dat zij wel even kunnen kijken :?

Laatst bewerkt:
Heb ik ook wel, gewoon het stuur niet loslaten en je hebt er geen last van. Met een andere (nieuwe) voorband en stuurgewichten bleef het probleem.
Het begint bij mij heel rustig als het voorwiel een hobbeltje raakt en gaat dan steeds heftiger en sneller klapperen totdat de voorband vervelende geluidjes begint te maken (en dan wil je het stuur wel weer vastpakken ;) ).

Ik heb hetzelfde gehad, kwam alleen voor tussen de 75 en 90 km/u met losse handen.
Twee vingers aan 't stuur en 't was over. Tot twee keer toe balanceren hielp niet, een nieuwe voorband wel. (was toch aan vervanging toe)

Tjo,

Schijnt vaker voor te komen, klein beetje onbalans en het
stuur begint te waggelen. als je eenmaal begint wordt het
steeds erger en als je het stuur niet op tijd beet pakt
ga je genadeloos hard op je bek. Soms is er vrij weinig
aan te doen, nieuwe voorband kopen kan helpen...

Maar mijn advies is handjes aan het stuur dan merk
je er namelijk helemaal nix van en het is wat prettiger als
je een bocht wilt maken.

Ik weet niet of dat je dat filmpje tankslapper wel eens
gezien hebt (isle of men)....

Greetings Barrossi 8-)

Ik denk(en hoop toch) niet dat balhoofdlagers al versleten zijn na 18K km?
Zaterdag in ieder geval banden laten vv en hoop dat het dan weg is.

mijn oude VFR heeft dat ook gehad.

vorkpoten lekten: gerepareerd => nogsteeds schudden in het stuur bij 80km/h
daarna nieuwe voorband gemonteerd => opgelost.

bij mij lag het dus aan de voorband om misschien het balanseren van de band.

Terug
Bovenaan Onderaan