2takt SM vraagjes..

Sandz0r

MF'er
29 mrt 2004
85
0
Kontich
yamaha%20yz250%20links.jpg


Aangezien ik op zoek ben naar een SM heb ik een paar vraagjes:
- Wat zijn de voor/nadelen van een 2takt SM tov een 4takt
- Is een 250 2takt SM in staat om deftig te stunten (Wheelies, Stoppies, ...)
- Om een lang verhaal kort te maken: "Is het de moeite om een 2 takt te kopen?"

Ik zit met deze vragen aangezien ik een Yamaha YZ 250 (omgebouwd naar SM) erg mooi vind en niet te duur...

7564224.jpg

 
Laatst bewerkt:
Wat weet je wel van het verschil?

2 takt zal lichter zijn, en is wat dat betreft beter handelbaar voornamelijk qua terreinwerk.

Het motorkarakter maakt het echter geen makkelijke machine om mee op de weg te rijden.
Hij is of heel fel, of helemaal dood en er tussenin zit heeeel weinig. '(
Maar het zijn daardoor wel hele spectaculaire dingetjes om te rijden. :]

Ik zie een 2 takt SM echt alleen als een fun machine.
Moet je er ook een beetje als motor iets aan hebben > viertakt.
Kan je ook eens een dagje rustiger aan doen. :+
 
als je wilt wheelien zou ik 4t nemen vanwege de motorrem

stoppies hebben niets te maken met et type motor.
 
Mja, ik cross zelf met een 2takt momenteel (opgevoerde MTX) en snap wel wat je bedoeld, het probleem is dat ik er nooit mee op de baan rijd, dus ik weet niet goed of het wel veilig is door het karakter van de motor om er mee te stunten op de baan. Aan Stoppies denk ik niet in het zand en Wheelies kan ook fout aflopen door onstabiliteit tijdens het crossen (met mijn MTX toch :) )
Ik zal er vooral in de zomer gewoon 'ne keer zot' gaan doen op het industriepark.
Als een 4takt echt veel beter is voor het stunten op de baan, dan moet ik toch nog eens deftig gaan nadenken :?
 
wanneer je er niet echt van plan bent grote afstanden mee te rijden, oftewel enkel kleine stukjes of om wat mee te raggen door de stad/stunten is een 2takt wel geschikt.lekker fel en flink wat vermogen.Wheelie's gaan op een 2takt met wat ervaring ook goed hoor, alleen is het misschien wat lastiger dan op een 4takt vanwege het fellere motorkarakter en mindere motorrem.

en het onderhoud zal sowieso meer zijn als van een 4takt, daarintegen is het onderhoud normaal gesproken wel goedkoper als wanneer je groot onderhoud moet plegen aan een 4takt.
houd er ook rekening mee dat je altijd een bus olie moet meenemen naar het pompstation en dat je niet te lang constante toerentallen kan rijden want dan gaat het niet goedkomen, als de motor dus een beetje betrouwbaar moet zijn valt het dus al af..
en de afstelling moet ook zeer goed op gelet worden, iets te arme afstelling en hij draait zo vast...

ik zou toch eerder voor een 4takt gaan, ik zat zelf ook even te twijfelen een 2takt aan te schaffen, maar dan zat ik in de richting van bijvoorbeeld een kdx250 of rmx250 te denken, deze hebben een wat getemperde cilinder en uitlaatsysteem etc waardoor hij iets minder fel is, maar wat beter uitgespreider vermogen heeft, en iets betrouwbaarder dan een echte full-cross (zij het in SM uitvoering)

maar wil je dus een echte fun motor en geef je niet zo veel om de betrouwbaarheid en ga je hem toch nooit als gewoon vervoer gebruiken dan is het wel een optie, lekker licht van gewicht en flink vermogen.
 
BTW: kijk met zo'n YZ250 dinges ook niet raar op van een benzineverbruik van 1:10 ofzo :P .

Maar dat geluid, de geur, de agressieve rottrap onder je reet enzo, 2-takten zijn gewoon geweldig 8-) .

praktische gedoe valt bij zo'n omgebouwd crossbakje nog over te twisten, maja :P
 
Ik heb zelf een Suzuki GT 380, weliswaar niet te vergelijken, maar doordat deze "maar" 36pk heeft (geen high powerbak), is deze heel goed rijdbaar in het normale verkeer, en kan toch redelijk sportief uit de hoek komen (voor zo'n oud beestje dan...) :]
Ze trekt zeker veel bekijks bij de jeugd als de uilaatjes loeien ;)
't is een nest kwaaie brommers onder de tank *D
 
Ik heb zelf een Suzuki GT 380, weliswaar niet te vergelijken, maar doordat deze "maar" 36pk heeft (geen high powerbak), is deze heel goed rijdbaar in het normale verkeer, en kan toch redelijk sportief uit de hoek komen (voor zo'n oud beestje dan...) :]
Ze trekt zeker veel bekijks bij de jeugd als de uilaatjes loeien ;)
't is een nest kwaaie brommers onder de tank *D

Zet jij hier eens even heel snel een plaatje neer van det beestje :)
 
2 takt heeft idd erg piekerige powerband afgifte.
Als je een supermoto race ziet in de regen stappen de 2takters altijd als 1e af :P
Puur omdat als je na een bocht snel op het gas wil ze soms opeens Té veel vermogen erop gooien en je achterwiel onder je vandaan vliegt en jij op je smoel ligt :P
 
Een groot probleem is dat ik nog geen (imo) echt 'heel mooie' 4takt rond de 2500 euro heb gevonden, terwijl ik al wel (imo :P ) 'heel mooie' 2takten (EDIT: Op het spatbord na dan :X ) heb gevonden (zie plaatjes boven)

Het blijft een kwestie van smaak maar als ik een motor wil, moet hij er ook goed uit zien, zodat ik niet op iets rondrij dat ik niet echt mooi vind O-) ...
 
je kan er heerlijk mee spelen O-) , maar dat kan zelfs met een 125cc crosser al ;)
en ja tis wel onderhoudsgevoelig enzo, dus voor lange afstanden zou ik het niet doen
 
een posermotard zoek jij dus :9

Maar voor 2500 zal je geen nieuwe 4takt SM vinden, hoogstens een XR, KLR, KLX, DR en dat zijn al wat zwaardere oudere beestjes. Kwalitatief zeker wel goed maar vergeleken met een echte ktm SM doen ze toch onder.

Je rijd nu met een MTX zeg je, das nogaltijd niks vergelen met een 250cc crosser hoor. Een crosser moet om de zoveel rijuren nieuwe zuiger enzo. Das wel niet moeilijk om te vervangen bij een 2takt maar blijven toch vaste kosten.

Kzou jezelf even informeren naar de Enduro 250cc 2 takts als je echt een 2takt wil, er zijn ook mooie enduro's en als je ze niet echt helemaal mooi vind verbouow je ze toch, eigen kleurtje geven, ander voorspatbord en voorlamp enzo. Dan maak je het zo gek als je zelf wil.
 
Kzou jezelf even informeren naar de Enduro 250cc 2 takts als je echt een 2takt wil, er zijn ook mooie enduro's en als je ze niet echt helemaal mooi vind verbouow je ze toch, eigen kleurtje geven, ander voorspatbord en voorlamp enzo. Dan maak je het zo gek als je zelf wil.

Een echte (wat modernere) enduro (zoals b.v. een ktm exc250) is maar heel weinig trager als een 250 crosser.
Vermogen word eigelijk alleen geknepen door de uitlaatdemper die wat stiller is :) .
 
Laatst bewerkt:
Een echte (wat modernere) enduro (zoals b.v. een ktm exc250) is maar heel weinig trager als een 250 crosser.
Vermogen word eigelijk alleen geknepen door de uitlaatdemper die wat stiller is :) .


hmm jij zal dr wel meer verstand van hebben als ik. Kdacht dat die dingen wat getemperd zouden zijn. achja wilde maar helpen :)
 
hmm jij zal dr wel meer verstand van hebben als ik. Kdacht dat die dingen wat getemperd zouden zijn. achja wilde maar helpen :)


Die kdx achtige enduro's zijn wel een heel stuk trager als een echte crosser, maar die dingen worden tegewoordig helemaal niet meer gebruik voor enduroritten
kdx25092.jpg

zo eentje dus, 250cc 2-t ~40pk
 
Je rijd nu met een MTX zeg je, das nogaltijd niks vergelen met een 250cc crosser hoor. Een crosser moet om de zoveel rijuren nieuwe zuiger enzo. Das wel niet moeilijk om te vervangen bij een 2takt maar blijven toch vaste kosten.

Ik heb een hele tijd met een KLX 250 gecrossed, dus ik weet jammer genoeg wel wat mijn mtx is tov een 250 :)
De KLX was een 4takt, ik heb nog niet met een zware 2 takt gereden '(


En aan iedereen al bedankt om me wat verder te helpen :}
 
2takt is lichter, dus is beter voor stoppies. Maarja, een kut rem op een 2takt schiet nogsteeds niet op.

ja daar zat ik ook nog aan te denken...maar lichter betekent ook meteen moeilijker in balans te stoppien ;)
en btw..zoveel schelen die competitiemachines ook niet ...crf was geloof ik net iets meer dan 100kg.

btw die 3cilinder tweetakts van kawa en suzuki zijn echt smullen :9~ keer heel mooi stuk over gelezen in de auto/motorklassiek wat best indruk gemaakt heeft...over die ongelooflijke competitie tussen die merken en hoe ze bekend stonden...kawa als kamikaze rammelbak enzo...prachtig
 
Terug
Bovenaan Onderaan