How-to: Uitlaatlek repareren met Gun Gum

Ducati1984

MF'er
2 mei 2003
90
0
omg. Eindhoven
Hallo,

Omdat ik wat probleempjes had met doorgeroeste plekken op mijn uitlaat heb ik dit probleem opgelost en wel op de volgende manier:

De benodigde gereedschappen en materialen:
-      Blikje Gun Gum (Halfords € 5,50)
-      Staalborstel
-      Oude schroevendraaier
-      Rubberen handschoen
-      Metalen spatel
-      Gereedschap om je uitlaat los te kunnen maken (afhankelijk van type motor). Voor een Yamaha XV 535 Virago uit 1992 zijn dat een inbus 5 sleutel en een ratel met dop 14.
full
 
Als 1ste begin je met het demonteren van de het onderdeel waar de lekkage zich bevindt.
In mijn geval is dit de katalysator die tussen de uitlaatbochten en de einddempers zit. Dus heb ik heel het uitlaatsysteem gedemonteerd.
full
 
Vervolgens pak je de staalborstel en de oude schroevendraaier en steek je met de schroevendraaier op alle roestige plekken om de roest te verwijderen. Dan loop je alles met de staalborstel nog eens na om alle delen zo goed mogelijk roest vrij en schoon te maken.
full
 
De ondergrond is nu nat en je kunt de handschoen aan doen en met een spatel een lik Gun Gum over het gat aan brengen. Mocht de Gun Gum te vast zijn kan deze met wat water wat soepeler gemaakt worden, dat is aan te raden want het plakt anders te erg om het goed uit te kunnen strijken. De aangebrachte Gun Gum smeer je mooi uit (met een natte vinger, handschoen aan!) zodat het ondanks de lichtere kleur toch nog een mooi gezicht wordt.
full
 
Nou ga je verder met de gaten 1 voor 1 te voorzien van een lik Gun Gum en ze glad te strijken. Als je ze allemaal gehad hebt, leg je de uitlaat in de woonkamer bij de verwarming om het hardingsproces iets beter te laten verlopen en moet je wachten tot het droog is. Ik heb hem 1 nacht laten drogen en toen weer gemonteerd.
full
 
Nu nog het legendarische moment; het starten van je motor: hopelijk maak hij / zij een aangenamer geluid dan voor heen. :+
Uiteraard zullen er nu mensen zijn die zeggen niet dicht maken die gaten is vetter geluid, maar als je zoveel gaten hebt en lekker rustig wilt gaan touren mogen die gaten best dicht gekit zijn voor mij. :]

full


Suc6 met jullie uitlaat reparatie kunsten en veel veilige km’s het nieuwe motor seizoen!

Groeten Theun
 
Gun Gum is een veel gebruikt artikel in de auto wereld.
Zeer geliefd bij auto handelaren.

Het spul houdt ca. 3 maanden. Daarna blaast het er af.

Dan is de garantie voorbij en kan de klant een nieuwe uitklaat kopen.

Ik denk dat op de motor het korter houdt. wegens hogere stoot drukken in het uitlaat systeem. Vooral een twee cyl. boven een meer cyl.

Als je het goed wil doen moet je het monteren samen met Gun Gum Vezel matten.
Houdt ietsje langer. (Zeg twee maanden)
 
Gun Gum is een veel gebruikt artikel in de auto wereld.
Zeer geliefd bij auto handelaren.

Het spul houdt ca. 3 maanden. Daarna blaast het er af.

Dan is de garantie voorbij en kan de klant een nieuwe uitklaat kopen.

Ik denk dat op de motor het korter houdt. wegens hogere stoot drukken in het uitlaat systeem. Vooral een twee cyl. boven een meer cyl.

Als je het goed wil doen moet je het monteren samen met Gun Gum Vezel matten.
Houdt ietsje langer. (Zeg twee maanden)

:^

Het wordt voornamelijk gebruikt om auto`s door de apk heen te slepen.
Puur voor teun de beun imho
 
Hallo,

Ik heb inmiddels de nodige km's gereden en het geluid is weer van ouds (de gun gum kan de uitlaatgasdrukken niet aan!!)

edit: Overgens de kleinere gaten zijn wel dicht gebleven maar de grotere (+1 cm) niet.

Nu ga ik van de zomer maar eens de katalysator ertussen uitslijpen en de buizen naar de katalysator d.m.v. een bocht verbinden (lassen) met de einddempers.

Zou ik hierdoor problemen krijgen met de tegendruk die een uitlaat moet levere?!

Groet Theun
 
Waarom niet gelijk dicht lassen als het na 2 maanden alweer
eruit ligt ?

Als je uitlaat zo ver verrot is dat ie gaat lekken is er meestal weinig metaal meer over om te lassen...
Roest last niet zo best.

Als het een stuk van een ronde uitlaatpijp betreft kun je de levensduur een stuk oprekken, door naast de gun-gum en de vezelmatten het spul extra vast te zetten met een paar wikkelingen ijzerdraad om de pijp.
Houdt het best wel een tijdje uit...

ZXR
 
Hallo,

Ik heb inmiddels de nodige km's gereden en het geluid is weer van ouds (de gun gum kan de uitlaatgasdrukken niet aan!!)

edit: Overgens de kleinere gaten zijn wel dicht gebleven maar de grotere (+1 cm) niet.

Nu ga ik van de zomer maar eens de katalysator ertussen uitslijpen en de buizen naar de katalysator d.m.v. een bocht verbinden (lassen) met de einddempers.

Zou ik hierdoor problemen krijgen met de tegendruk die een uitlaat moet levere?!

Groet Theun

Hij zou weleens wat meer geluid kunnen gaan maken. Verder zou het niet echt een probleem moeten zijn...

ZXR

ZXR
 
Als je uitlaat zo ver verrot is dat ie gaat lekken is er meestal weinig metaal meer over om te lassen...
Roest last niet zo best.

Als het een stuk van een ronde uitlaatpijp betreft kun je de levensduur een stuk oprekken, door naast de gun-gum en de vezelmatten het spul extra vast te zetten met een paar wikkelingen ijzerdraad om de pijp.
Houdt het best wel een tijdje uit...

ZXR

:^

Echter ook dat is idd een tijdelijke oplossing..alles geprobeerd in het verleden als de gaten erin vallen ...is het einde nabij zo simpel is het.

En dan lun je alle roest wel weer wegborstelen en ff lassen..na een maandje is het weer gebeurd.. ;)
 
ik heb al verschillende keren gaatjes in uitlaten gelast voor klanten of kennissen,maar altijd vergeefse moeite.
demonteren .. lassen.. monteren en na een maand demonteren.. nieuwe uitlaat..monteren :) verrot= vervangen.
 
ik heb al verschillende keren gaatjes in uitlaten gelast voor klanten of kennissen,maar altijd vergeefse moeite.
demonteren .. lassen.. monteren en na een maand demonteren.. nieuwe uitlaat..monteren :) verrot= vervangen.

;)

Want uitlaten...die heb je niet in de gaten
Vocht en roest zijn hun 2 grote maten.
Liefst van binnen uit
Dwars door de uitlaathuid
 
Hallo,

Ik heb mijn uitlaat eronder uit gehaald en de slijptol in de katalysator gezet door middel van een 3 mm dik stalen bakje heb ik het geheel weer verbonden. Dit is wel de oplossing al hoe wel het lassen niet mee zat. Roest last niet, en het materiaal was eigenlijk te dun om goed te kunnen lassen. Maar het is toch gelukt en het geluid is nu veel beter!

Nu kijken voor een xv750 ipv de xv535 *O* want nog 1 week en dan mag ik zwaar :]

Groet Theun
 
Hallo,

Ik heb mijn uitlaat eronder uit gehaald en de slijptol in de katalysator gezet door middel van een 3 mm dik stalen bakje heb ik het geheel weer verbonden. Dit is wel de oplossing al hoe wel het lassen niet mee zat. Roest last niet, en het materiaal was eigenlijk te dun om goed te kunnen lassen. Maar het is toch gelukt en het geluid is nu veel beter!

Nu kijken voor een xv750 ipv de xv535 *O* want nog 1 week en dan mag ik zwaar :]

Groet Theun
is geen katalysator, is gewoon een demper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan