Bougie vonk, waar moet ik hem vandaan halen

voskess

MF'er
14 nov 2004
91
0
duiven
Beetje rare titel maar dat zal door de irritatie komen.

Jongens ik heb jullie nodig.

Zoals als jullie misschien weten eindelijk mijn xr 600 weer aan de praat.
Motor totaal gerevic(s)eerd.

Ik was op de honderd kilometer en ineens stopt ie ermee.
Na veel gedoe blijkt dat de bougie niet meer vonkt. :(

Nadat ik hem bij een boer heb opgehaald ( waar ik hem even neergezet heb , naar huis lopen was een beetje ver) thuis even alles bekeken.

Maar ik kan niks vinden. Geen kabelbreuk noppes.

Nu ben ik bang dat het één van de onderstaande dingen is maar hoe kom ik erachter welke defunctioneert?

- ontsteking ( mijn licht doet het nog wel en volgens mij heb ik een americaans model waar maar 1 circuit op zit.
- bobine
- cdi unit

ben een beetje radeloss , heb ik eindelijk mijn blok terug gebeurt me dit na 100 kilometer.

Weet iemand wat de beste aanpak is om erachter te komen wat er loos is?
 
juist
altijd terugwerken naar de ontsteking toe.

Dus: (het is btw reviSeren :) )

bougie stuk? (vervangen/testen met spijker in dop)
bougiedop stuk? (weet niet of dop eraf kan eigenlijk...)
bougiekabel stuk/slecht?

Bobine stuk? (kunt kijken of er pulsen komen van de kabel NAAR de bobine bij het kicken dmv multimeter)

CDI gaat nauwelijks stuk...kan wel...maar niet vaak.

Dan kunnen het nog 2 dingen zijn afgezien van slechte contacten, kabelbreuk enz (is het geen kortsluiting oid bij je killswitch? --> lostrekken en testen)

Of je generatorspoel is poep (xr heeft afaik altijd een aparte spoel voor de vonk, amerikaans of niet...middelste spoel dacht ik)
Of je pickup is poep. Die wil ook nog wel eens overlijden. Pickupkabel lostrekken (pickupspoel is ding wat bij je koppelingskant zit...bij de krukas) en kijken of ie pulst...weet niet hoeveel ie moet geven...

mooiste zou zijn als je wat onderdelen kunt uitwisselen. maar ik zou het niet gek vinden als je gewoon kortsluiting hebt in je uitknop of een dooie bougie hebt.
 
he martijn.

Bougie is het niet want ik heb het inderdaad al met een spijker geprobeerd, maar helemaal niks.

De killswitch was ik even vergeten, ga gelijk even kijken.

Boegiedop is ok, en de bougiekabel ook dus?
 
De kill switch is het dus niet.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de kabel kapot is.
Ga mirgen maar eens vene verder. Baal er flink van.

Alle tips zijn nog steeds welkom. Had gehoopt dat het iets was wat vaker voor komt, maar mijn boeren verstand zegt inderdaad dat ik alles moet gaan nameten.

Das mooi %$^#
 
wat betreft die pick up das mij niet helemaal duidelijk.

Koppel zit toch aande linkerkant?

Of is dat de stekker die het blok in gaat aan de rechterkant?
(Waar is die eigenlijk voor)
 
de koppeling zit rechts. De hendel en de kabel van de koppeling zitten idd links, maar bedienen de koppeling dmv een drukstift aan de rechterkant.
De kabeltjes rechts aan je blok zijn idd van je pickup.
Die geeft een puls op het moment dat het nokje op je krukas langskomt. Die puls gaat naar de CDI die bepaalt hoe het verder gaat qua vonken.
Logischerwijs weet je dus dat de pickup ook zal pulsen tijdens de uitlaatslag, maar dat kan geen kwaad (wasted spark heet dat).

iig...als dat ding dus geen puls geeft aan je cdi komt er ook geen vonk :)

Ding zal ongetwijfled een bepaalde waarde moeten hebben...

heb toevallig boek naast me liggen:

Exciter coil (zit links bij je ontsteking) ....... 1985-1990: 230-320 ohm
........ 1991 on: 50-200 ohm

Lighting coil (is voor je verlichting, heeft niets met ontsteking te maken) 0.1-1.0 ohm

Pulse generator (is dus de pickup die rechts in je blok zit) 360-440 ohm.

Gewoon stekkertjes lostrekken en de weerstand meten :)
Ik weet even niet wat die excitercoil is....is de spoel die stroom voor de vonk opwekt waarschijnlijk, moet haast wel.

Bobine: (ignition coil)
Primary resistance: (is dus van ehh...kabeltje wat erin gaat naar massa) 0.1-0.3 ohm

Secondary resistance: (met bougiedop: 8500-11000 ohm
zonder bougiedop: 3700-4500

Let op, bovenstaande bobineshit is voor XR van VOOR 1990

vanaf 1991:
Primary: 0.1-0.3 ohm
Secondary met dop: 2000-4000 ohm
De secondary meet je dus van massa naar bougiekabel (ben niet zeker van de massa...) * even nagekeken. Maakt ook niet uit ook...zit verbonden aan de primaire spoel en dat komt dus niet aan op een tiende ohm...

plaatje gevonden. Multimeter aansluiten op de twee dunne aansluitingen (is er maar 1 dacht ik, dus 2e is de massa) om de primaire te meten, multimeter op bougiekabel en ehh...één van de 2 aansluitingen (wat er afaik dus maar 1 is...maar op het plaatje aan de kant waar ook de bougiekabel zit..) om de secundaire te meten.

In boek staat dat de CDI de oorzaak kan zijn als je ALLE andere oorzaken geëlimineerd hebt...is niet te testen.
kunt em wel bekijken op uitwendige schade...

meet even je spoelen door...kom je er waarschijlnijk gauw genoeg achter.
En de pickup en excitercoil zijn redelijk kwetsbaar, komt vaker voor dat die overlijden.

Niet je hele blok openschroeven voor de pickupspoel (kunt kijken of ie niet loshangt ofzo in je blok...) maar je kunt gewoon het stekkertje lostrekken en de weerstand tussen de 2 draden meten.

Nog meer weten?
Betere uitleg?
 
Ik meet met de voltmeter nog 0.2 0.4 als ik de multimeter op 200 wisselstroom zet.
Betekend dit dat de bobine kapot is?

Wat mag je voor een bobine betalen, want ik kan er een kpen voor 25 eurie?
 
Ik denk niet dat je op de stand volt de pulsen kan meten, die hebben een hoge frequentie, een oscilloscoop zal beter gaan. Gewoon de ohmse waarden van de spoelen meten en kijken naar losse contacten op draden.
succes.
 
:^

Eén doosje blauwe bougievonkjes en neem meteen raceventieldopjes meer, scheelt ook een stuk :+


Zonder gein, succes met zoeken
denk dat je de tips van Martijn maar eens moet volgen

:^
Nee, je moet een doosje van de rode bougievonkjes kopen die zijn heter en vonken dus beter en sneller.
En doe gelijk een dikkere bougie kabel er tussen voor betere weerstand en volt lekkage, door de rode bougievonken wordt je kabel zo heter. :X

Sorry, kon het niet laten zal je topic niet veder vervuilen (maar je staat wel weer effen bovenaan de lijst)
*D

o ja je kunt ze kopen bij de betere bougievonken shop.
 
Ik wordt echt helemaal kriebelig van dit gezeik. eerst een vermogen uitgeven aan totale revisie en dan lekker rijden en dan vonkt ie niet meer.

En het leuke is dat er maar twee draden bij de ontsteking vandaan komen. 1 voor het licht en volgens mij de ander voor het hele vonk gebeuren.

Vraagje, hebben alle circuits de zelfde eigenschappen, m.a.w. kan ik proberen het andere circuit te gebruiken voor de vonk?

Zal wel niet he?!
 
Heel erg bedankt voor het aabod, maar bobine heb ik voor de zekerheid vervangen. Alleen nog steeds niks. En ik heb verder geen reserve onderdelen meer op voorraad.

IK snap noet dat ineens helemaal niet meer vonkt, Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het iets anders is dan de ontsteking.
 
als je geen vonk hebt is het je ontsteking :)

Alles wat ik zei moet je in weerstand dus ohm meten met de multimeter.

je kunt het lichtcircuit niet gebruiken voor de vonk...gaat fout...kan ook niet met je cdi stekkers enzo.

Even kleurtjes:

Pulse generator (pickupspoel, ding in je rechterkant van je blok)
Blauw/geel en Groen/wit

Zwart geel en groen meten aan de bobine (en nog bougiekabel..zie verhaal in voorgaande post)

Zwart/rood gaat naar je cdi, die moet je meten vanuit je alternator (dus spoelen bij je vliegwiel) want zwart/rood levert dus de stroom voor de vonk.

ik zit zelf aan de pickupspoel te denken...dat dat de oorzaak is.
Kan ook zijn dat je exciterspoel doorgefikt is....tis denk ik een van die 2 dingen.
 
is de exciterspoel de zwart rode draad die van de spoel afkomt. Want hierbij heb ik helemaal geen meting als de de draad en aarde pak.

Bij De pickupspoel heb ik geen constante meting. Alleen als ik de connectors erop doe dan gaat ie omhoog maar eindigt op 0.


Kortom, wat is de exciter spoel, vind ik in het werkplaatshandboek niet echt duidelijk vermeld.
 
exciterspoel meet je door Rood/Zwart te meten met de massa. dus ene pinnetje op rood zwart houden, andere op je frame. (kaal stuk frame ;) )
Als je daar geen ohmwaarde uitkrijgt issie doorgefikt.
0 is kortsluiting, 1 (is oneindige weerstand) is kabelbreuk (kan dus ook je spoel zijn die gebroken is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan