MT03 2007 geen vonk

  • Onderwerp starter Anoniempje228
  • Startdatum
A

Anoniempje228

Guest
Goedenavond,

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn Yamaha MT03 uit 2007.
Ongeveer twee maanden geleden heb ik deze buiten neergezet, zonder problemen.
Twee weken na het neerzetten wilde ik deze starten, echter lukte dit niet.
Ik heb het een en al uit uitgelopen en ook gezocht op het forum maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Wanneer ik de sleutel in het contactslot steek, gaat alles netjes aan en lijkt alles naar behoren te werken.
Vervolgens probeer ik de motor te starten maar gebeurd er niets.
Ik hoor dat de startmotor draait maar na wat onderzoek blijkt de bougie geen vonk te geven.

Als eerste heb ik de bougie vervangen, waarna ook de bobine. Nog steeds geen vonk.
Vervolgens ook een andere regulator geprobeerd, dit werkt ook niet.
Naar mijn idee is het niet de killswitch, want als ik deze op ''aan'' zet, dan probeert de motor geen startpoging te doen maar blijft het stil en draait de startmotor niet.
Ook heb ik het startrelais nagekeken, doormiddel van een schroevendraaier op beide polen te zetten en de startrelais te omzeilen, dit was het ook niet.

Wat zou dit kunnen zijn, welke opties zijn er nog meer?
Na onderzoek op dit forum kwam ik ook de mogelijk CDI/ECU tegen, zou dit het kunnen zijn?
Die dingen zijn nieuw behoorlijk prijzig en ik ben hier onbekend mee, kun je een nieuwe ECU installeren zonder dat deze ingeleerd kan worden?
Zou ik tweedehands een ECU kunnen proberen of werkt deze niet in combinatie met mijn huidige sleutels?
Of kan ik nog iets anders proberen?

Thanks!
 
Ik neem aan dat de startmotor de motor wel ronddraait?
Je kunt de accuspanning eens meten op de startmotor tijdens het starten.Er zit niet zo'n hele dikke accu in deze motor.
Kijk ook eens of het verschil maakt wanneer je de jiffy inklapt/koppeling inknijpt.
En stekkers/verbindingen/massa controleren.
 
Bougie en bobine kan je (bijna)uitsluiten, staat er spanning op de bobine? 12v. En is de aansluiting naar aarde(frame) in orde vanaf de ijzeren nokjes van de bobine?
 
Thanks Pindakaas en texoot voor jullie reacties.

De standaard is ingeklapt, ik zag inderdaad dat hier een sensor onder zat. Ook heb ik de accu, welke in goede staat is, even helemaal opgeladen.
Koppeling ook even ingeknepen maar geen verschil.

Ik zag tevens, dat een enkele keer, er een heeel klein vonkje aanwezig was. Maar dit was verwaarloosbaar.
Behoorlijk wat startpogingen gedraaid en ik zag maar een of twee keer een kleine vonk.

Voor wat betreft de massa, ik zag dat vanaf de zwarte pool van de accu een draad loopt naar het frame, de massa naar mijn idee.
Massa van bobine naar het frame kon ik even niet vinden, ik zag dat de twee aansluitingen op de bobine gewoon bevestigd waren.

Mogelijk nog een oorzaak, de motor is tijdens het stormen eenmaal ongevallen, ik heb geen schade maar er lag nog wat olie onder. Kan dit eventueel nog invloed hebben gehad?
De video zegt weinig, toch even toegevoegd, you never know.

De spanning op de bobine zal ik later even meten:)
 

Bijlagen

  • VID20240217114542 (1).mp4
    62 MB
Mogelijk nog een oorzaak, de motor is tijdens het stormen eenmaal ongevallen, ik heb geen schade maar er lag nog wat olie onder. Kan dit eventueel nog invloed hebben gehad?
De video zegt weinig, toch even toegevoegd, you never know.

De spanning op de bobine zal ik later even meten:)
dat is misschien wel een belangrijke om te checken. De olie zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Ik ken de mt niet, maar misschien zit er wel een valschakelaar op en blijft die plakken/hangen. Die zou je er even af kunnen halen en kortsluiten? Geen idee of die aan of uit moet zijn als hij niet in de 'valstand' staat. Maar als hij blijft hangen verwacht ik geen spanning op de bobines.

Dus ik zou de spanning op de bobine meten.
 
@pindakaas, er zit inderdaad een 'valstand' op geïnstalleerd. Deze heb ik even uitgemeten en blijkt in orde, hij blijft niet hangen.

@Frazer De stekker is in orde, het in inderdaad kwetsbaar gezien deze onder de motor hangt, maar de stekker even ontkoppelt ziet er zo goed als nieuw uit.
De weerstand van de bobine en de stekker ook gemeten, deze blijkt in orde.

Ik heb echter het idee dat er geen spanning/volt op de bobine staat. Pindakaas zei eerder dan er 12v op de bobine moest staan, deze kon ik niet teruglezen? Naar mijn idee stond er geen volt op. Moet je de motor hiervoor starten, of wanneer je het contact aanzet?
 
@pindakaas, er zit inderdaad een 'valstand' op geïnstalleerd. Deze heb ik even uitgemeten en blijkt in orde, hij blijft niet hangen.

@Frazer De stekker is in orde, het in inderdaad kwetsbaar gezien deze onder de motor hangt, maar de stekker even ontkoppelt ziet er zo goed als nieuw uit.
De weerstand van de bobine en de stekker ook gemeten, deze blijkt in orde.

Ik heb echter het idee dat er geen spanning/volt op de bobine staat. Pindakaas zei eerder dan er 12v op de bobine moest staan, deze kon ik niet teruglezen? Naar mijn idee stond er geen volt op. Moet je de motor hiervoor starten, of wanneer je het contact aanzet?
Normaal komt er al spanning op te staan bij contact aan.
https://www.moto4.ru/downloads/yamaha-mt-03-service-manual.pdf
Bij hoofdstuk 8 zie je het schema en iets verder de zaken die je kan controleren als je geen vonk hebt bij troubleshooting
 
Je schrijft dat je geen vonk hebt, maar wel een beetje. Een zwakke vonk aan de buitenkant kan voldoende zijn aan de binnenkant van je blok. Niet van toepassing, zie hieronder.

Dan rijst bij mij de vraag; krijgt t blok wel benzine?
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft dat je geen vonk hebt, maar wel een beetje. Een zwakke vonk aan de buitenkant kan voldoende zijn aan de binnenkant van je blok.

Dan rijst bij mij de vraag; krijgt t blok wel benzine?
begrijpend lezen wordt al veel te lang onderschat op school

Ik zag tevens, dat een enkele keer, er een heeel klein vonkje aanwezig was. Maar dit was verwaarloosbaar.
Behoorlijk wat startpogingen gedraaid en ik zag maar een of twee keer een kleine vonk.
 
  • Eens
Waarderingen: Kars
Je schrijft dat je geen vonk hebt, maar wel een beetje. Een zwakke vonk aan de buitenkant kan voldoende zijn aan de binnenkant van je blok.
onzin!

bij 1 bar druk kan je ongeveer 10mm vonken bij een goede ontsteking.

er zit een tci in. Geen cdi. Dat wil zeggen dat de bobine 12v gelijkspanning moet krijgen en dat de tci de min schakelt.

De min kan je ook handmatig schakelen met een bijpasje door tegen het frame te tikken.

maar als de tci niet schakelt is de eerste verdachte de pulsgever
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Thanks @Kars@pindakaas,

Ik ben er echter nog niet helemaal uit, ik heb nog geen vonk, en ja de benzine toevoer zou gewoon in orde moeten zijn, hij vonkt niet en benzine is nooit eerder een probleem geweest.
Ik heb nog even het PDF'je van pindakaas doorgelezen en het een en ander uitgemeten.
Het was wat lastig te bereiken, maar de stekkers welke uit de stator komen, heb ik even gecontroleerd op weerstand met een multimeter.

De crankshaft position sensor (sensor van de stator) geeft de juiste waarden aan zoals het boekje, de stator zelf wijkt nogal af. Dit zou 0.3 moeten zijn maar hij geeft op zijn minst 1.7 aan en het schommelt nogal van 1.7> terug naar 100+.

Zou dit een eventueel oorzaak kunnen zijn, mogelijk een kapotte stator? En kan het dan zo zijn dan hij hierdoor ook niet start?
Ik heb ook wel eens gelezen dat starten met een kapotte stator geen probleem is maar dat de accu dan niet oplaad.

Verder valt het mij op, dat wanneer de standaard uit staat, ik nog wel de startknop kan indrukken en de startmotor rond draait.
Als de standaard in staat is dit exact hetzelfde. Zou door de standaard-startonderbreker de startmotor niet geblokkeerd moeten zijn, dat hij überhaupt geen poging doet tot starten?
-----------------------------
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-02-25 170931.png
    Schermafbeelding 2024-02-25 170931.png
    38,2 KB · Weergaven: 0
  • Schermafbeelding 2024-02-25 170936.png
    Schermafbeelding 2024-02-25 170936.png
    104,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240225_165900.jpg
    IMG_20240225_165900.jpg
    176 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240225_170106.jpg
    IMG_20240225_170106.jpg
    323 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240225_170136.jpg
    IMG_20240225_170136.jpg
    289,2 KB · Weergaven: 0
Ik heb even de kap eraf gehaald welke de stator afschermt, wilde toch even de stator bekijken aangezien deze waarden met de multimeter niet helemaal overeen kwamen.

Ik zag dat de stator behoorlijk onder de olie zat, eigenlijk doordrenkt. Nu ben ik geen kenner, maar electra en vloeitstof lijkt me geen goede combi is mij altijd verteld >;)
Klopt dit? en wanneer jullie " de experts" naar de stator kijken, is dit normaal?

Thanks!
 

Bijlagen

  • IMG20240304123403[1].jpg
    IMG20240304123403[1].jpg
    447,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240304123407[1].jpg
    IMG20240304123407[1].jpg
    473,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240304123410[1].jpg
    IMG20240304123410[1].jpg
    345,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240304123423[1].jpg
    IMG20240304123423[1].jpg
    461,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240304123425[1].jpg
    IMG20240304123425[1].jpg
    218,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240304123423[1].jpg
    IMG20240304123423[1].jpg
    461,1 KB · Weergaven: 0
Ik heb vandaag nog even de spanning op de bobine gemeten, deze is netjes rond de 12v.
Wanneer ik de multimeter in de bougiedop steek en op de bobine houdt, lees ik ook 12v.

Wanneer ik een poging doe tot starten(start knop inhouden), zie ik dat de 12v meter verspringt, deze springt ongeveer terug naar 6-8 volt.

Alles blijkt verder te werken.. ik zou bijna denken dat mijn ''nieuwe bougie'' defect is.
Klopt het dan het voltage terugloopt in de bougiedop van 12 naar 6v wanneer men probeert te starten?
Ook even de massa nagelopen, deze lijkt ook in orde. Steeds 12v wanneer ik een kant van de multimeter op de bobine houdt en een kant op het motorblok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan