Geen vonk na 10 jaar stil te hebben gestaan.(xs 650 se)

Rik1991

Rookie
7 okt 2023
7
7
Hallo allemaal. Ik ben vandaag een Yamaha xs 650 se opgehaald bij een collega. De motor staat ruim 10 jaar stil, ik heb er nieuwe brandstof ingedaan en geprobeerd om te starten. Helaas sloeg de motor niet aan. Nou blijkt dat mijn bougies niet vonken. Ben benieuwd of er dingen zijn die bij dit type vaker voorkomen na lang stil te hebben gestaan.
 

Bijlagen

  • IMG20231007141722.jpg
    IMG20231007141722.jpg
    215,1 KB · Weergaven: 2
en of de spanning weg valt met gesloten punten
Als de motor op contact staat en de punten staan open, moet er accuspanning over de punten staan. Als de punten gesloten zijn, mag er geen spanningsverschil zijn over de punten. Meet dit na. En controleer idd of de bobine wel accuspanning krijgt. en let je op de noodschakelaar?
 
Is dit een motor met een waste spark ontsteking? Zo ja, kan ook 1 oude bougie defect zijn.
Maar ja als je een motor hebt die al 10 jaar stil heeft gestaan begin je per direct met nieuwe bougies.
 
Ik heb net de schakelaars op het stuur los gehad, schoongemaakt en ingespoten met contactspray.. en ja hoor ik had een vonk. Heel even gestart en laten lopen. Nu ik weet dat hij loopt kan ik gaan beginnen aan het opknappen. Natuurlijk ook nieuwe bougies erin contact puntjes. Ik ga waarschijnlijk nog heel veel tegen komen. Zoals remmen die vast zitten rubbers die zijn uitgedroogd en nog veel meer waarschijnlijk. Maar voor nu al heel blij dat ik het blok aan de praat heb gekregen.
 
Als je onderdelen voor de ontsteking nodig hebt, ik heb nog 1 of 2 complete setjes liggen,, dus vervroeger, as en grondplaat met punten.
Originele yamaha delen, geen aftermarked China rommel. Ook nog 'n.o.s. tuimelaars dacht ik .
Laat via pb maar weten of je iets nodig hebt.
P.s. leuk dat je 'm aan het lopen hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan