Helm 10 jaar oud: Nog te gebruiken?

Geitekaas

Rookie
18 okt 2008
22
13
Beste motor mensen,

Ik heb 10 jaar geleden twee helmen gekocht. Een Schuberth C1 (met zo'n kinbeugel) en een C3. De C3 heb ik dagelijks gedragen en de C1 alleen sporadisch in het eerste jaar. En na een paar jaar weer heel even een paar keer als overbrugging van de oude C3 naar een nieuwere versie.

Mijn vraag is of ik de C1 na zo'n tijd nog veilig kan dragen? Of is dat allemaal op na zo'n tijd. Hij voelt aan als nieuw en ziet er ook zo uit. Plus, ik kan nergens meer een model vinden met zo'n kinbeugel. Het is óf een hele klep óf gewoon open. En als je valt is zo'n beugel best handig!

Nu heeft Nolan zo'n helm waarbij je de gehele klep naar achteren kunt schuiven. Misschien is dat dan iets? Het lijkt me dan zo'n windvanger...
Iemand ervaring hiermee?

Dus: C1 10 jaar oud maar amper gebruikt, kan dat nog?
Nolan helm met hele klep naar achteren geschoven, is dat een windvanger?
(mischien een ander top advies voor helm voor een brildrager?)

Dank allen en een fijn rijdweekeinde.
 
Tsja, je opent een kan wurmen hier…

Ik zeg wegpleuren en nieuw kopen, met je koppie wil je niet gokken. Want je ziet veroudering niet tot hij in 2 helften van je kop valt bij een crash (even extreem gezegd).

Maar de volgende gaat geheid zeggen dat zijn helm 15-20 jaar oud is en dat dat prima kan.

En ja dat is een windvanger. Hou er rekening mee dat systemen meestal niet gekeurd zijn als jethelm en dus niet de stevigheid bieden waar ze voor gekeurd zijn (namelijk dicht als integraal helm).
 
Door UV straling vind er een verouderingsproces plaats op voornamelijk de buitenschaal van de helm.
Nu heb je de helm nagenoeg nooit aangehad dus dat zou geen rol hoeven te spelen.
Echter het schuim wat er in zit verouderd ook en daar staat normaal zo'n 5 jaar voor.

Ik zou zelf de gok niet wagen. En gewoon een nieuwe dop kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een C1 gehad en vond het eigenlijk helemaal niet zo'n fijne helm omdat het vizier helemaal voor je gezicht zit en bij warm weer daardoor het alsnog erg heet wordt in de helm. Ik gebruik daarom al jarenlang de Evo systeemhelmen van Shark. Daar kan het kaakdeel helemaal naar achteren zodat het een jethelm wordt (daar is hij ook voor goedgekeurd). Met als voordeel dat je wel een vizier voor je ogen hebt in de open stand, maar wel wat frisse wind hebt. En ga je de snelweg op, of het wordt kouder, dan klap je hem weer dicht.
 
Laatst bewerkt:
de zaak waar ik altijd kocht zei dat je beter om de 2a3 jaar een goedkope helm kon kopen dan een dure en er 10 of 15 jaar mee doen
Pasvorm is bij mij maatgevend. Als die goedkope helm beter zit helemaal prima. Maar helaas eindig ik bij de duurdere dus die moeten dan ook wat langer mee.

(En dat ik race helpt niet, ik moet sowieso elke 4 jaar ofzo een nieuwe helm kopen)
 
Pasvorm is bij mij maatgevend. Als die goedkope helm beter zit helemaal prima. Maar helaas eindig ik bij de duurdere dus die moeten dan ook wat langer mee.

(En dat ik race helpt niet, ik moet sowieso elke 4 jaar ofzo een nieuwe helm kopen)
Sowieso moet je helmen met een D-sluiting hebben toch?
Dan kom je al automatisch in wat duurdere helmen ook terecht aangezien toch voor het circuit gebruik al snel zijn.

Welke helmen met D-sluiting zijn dan volgens jouw mening fijn? Zelf ga ik namelijk over een paar jaar over naar D-sluiting omdat het toch iets veiliger zou moeten zijn.
Zelf heb ik een Nolan hoofd, dus dat is licht ei-vormig :)
 
Ik had pas m n ouwe (4j) helm weer is op ik vond m niet zo fijn meer ,ik zou het liever dus niet doen ,gewoon een nieuwe kopen :t
ik heb nu een schuberth e1 met microlock sluiting bevalt ook heel best ,helm is op t moment in de aanbieding bij helmonline
 
Sowieso moet je helmen met een D-sluiting hebben toch?
Dan kom je al automatisch in wat duurdere helmen ook terecht aangezien toch voor het circuit gebruik al snel zijn.

Welke helmen met D-sluiting zijn dan volgens jouw mening fijn? Zelf ga ik namelijk over een paar jaar over naar D-sluiting omdat het toch iets veiliger zou moeten zijn.
Zelf heb ik een Nolan hoofd, dus dat is licht ei-vormig :)
Klopt wat betreft de D sluiting. Vind ik sowieso beter en zie je op steeds meer helmen want altijd strak genoeg.

Ik had altijd de Arai RX7RR (oid) maar die zijn wat prijzig als je toch wel een helm afschrijft elke 3 jaar door crashen. Nu de HJC RPHA 11.
 
de zaak waar ik altijd kocht zei dat je beter om de 2a3 jaar een goedkope helm kon kopen dan een dure en er 10 of 15 jaar mee doen
Ja, zou ik ook zeggen. 5x een goedkope helm met een relatief hoge marge verkopen is leuker dan 1x een high end helm met minimale marge.

Helmen zijn in principe allemaal veilig, het belangrijkste is hoe het ding zit. Als je jezelf 2 à 3 jaar zit te ergeren aan een slechte pasvorm, is dat straks het enige waar je aan denkt als je op de brommer zit.

Over de leeftijd van de helm. Of het veilig is durf ik geen uitspraken over te doen. Maar ik weet wel dat die bekleding van de kussens gewoon slecht worden, ook als je niet gebruikt. Ik heb wel eens bij een dealer gestaan voor nieuwe kussens voor in een schuberth helm, was een ding wat al een paar jaar in de la had gelegen, gewoon in het plastic. Toen we heb uit de verpakking haalde viel het ding op de balie al bijna uit elkaar... Best kans dat die 10 jaar oude schuberth ook wel heel snel oud wordt opeens. Dan wil je vanzelf een nieuwe, en is het dilemma opgelost ;)
 
Sowieso moet je helmen met een D-sluiting hebben toch?
Dan kom je al automatisch in wat duurdere helmen ook terecht aangezien toch voor het circuit gebruik al snel zijn.

Welke helmen met D-sluiting zijn dan volgens jouw mening fijn? Zelf ga ik namelijk over een paar jaar over naar D-sluiting omdat het toch iets veiliger zou moeten zijn.
Zelf heb ik een Nolan hoofd, dus dat is licht ei-vormig :)
X-lite..

Is Nolan, jaren gehad en net zo'n prettige pasvorm als Nolan wat ik vandaag heb..
 
Twee zaken zorgen voor achteruitgang van je helm UV licht en zweet.

Als je helm inderdaad amper gedragen is en in het donker gelegen heeft zou ik het best aandurven.

Op internet vind ik nergens een test van gebruikte helmen. Zou kunnen zijn dat iedereen om de paar jaar een andere koopt en de test niet nodig is, of omdat de uitkomst positief is en dat een negatieve invloed op de verkoop van nieuwe heeft O-)

Dat geldt ook voor fiets- en skihelmen overigens
 
Let er op hoe oud de helm in de winkel is, die kan er zomaar even staan. Ik ben wel eens in een winkel geweest waar een handige verkoper direct begon over mijn helm, die was véél te oud, gaat maar 5 jaar mee. Sommige helmen bij hem op de plank stonden er al twee jaar, dus die zijn dan eigenlijk al oud als je de vijf jaar aanhoudt?
 
Tsja, je opent een kan wurmen hier…

Ik zeg wegpleuren en nieuw kopen, met je koppie wil je niet gokken. Want je ziet veroudering niet tot hij in 2 helften van je kop valt bij een crash (even extreem gezegd).

Maar de volgende gaat geheid zeggen dat zijn helm 15-20 jaar oud is en dat dat prima kan.

En ja dat is een windvanger. Hou er rekening mee dat systemen meestal niet gekeurd zijn als jethelm en dus niet de stevigheid bieden waar ze voor gekeurd zijn (namelijk dicht als integraal helm).
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat die C1 als nieuwe helm niet erg veilig is bij een val. De kinbeugel brak af bij een val stapvoets op de klinkertjes. Mijn tandvlees was tussen onderkaak en lip compleet door gescheurd. Mijn kin was geschaafd en blauw. De kinbeugel zat nog een beetje vast aan een kant van de helm en de rest hing in mijn nek. Ik draag sinds die tijd geen BMW Schubert helm. Na 10 jaar snel weg gooien.
 
Twee zaken zorgen voor achteruitgang van je helm UV licht en zweet.

Als je helm inderdaad amper gedragen is en in het donker gelegen heeft zou ik het best aandurven.

Op internet vind ik nergens een test van gebruikte helmen. Zou kunnen zijn dat iedereen om de paar jaar een andere koopt en de test niet nodig is, of omdat de uitkomst positief is en dat een negatieve invloed op de verkoop van nieuwe heeft O-)

Dat geldt ook voor fiets- en skihelmen overigens
Dit ^.. allemaal gewauwel over dat je snel moet vervangen en niemand die zegt hoeveel % het daadwerkelijk achteruit gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan