Motor helm

Zie graag de wet waar geschreven staat dat het niet mag..

Want alle grote merken hebben dat soort vizieren in de reeks (Dan wel niet goud/blauw/geel-groen/rood/oranje/olievlek kleur etc)
Misschien vergis ik me, ik kan er idd niks (meer) over vinden.
Maar ik meen eens bij spiegelende of te donkere vizieren de vermelding "only for track use" te hebben gelezen.

Verder kun je nog steeds in grote getale uitlaten kopen die niet aan de eisen voldoen.
En gelukkig maar, anders was er helemaal geen reet meer aan.:+
 
Onze wetgever baseert zich op Regulation No. 22-05: Protective Helmets and Visors.
wetten.nl - Regeling - Regeling aanduiding motor- en bromfietshelmen - BWBR0038712
1694544361253.png

Daarin ook iets over uitstekende delen:
1694544422861.png
 
Als het vizier een e-normering/keur (220x) heeft is het geen probleem.

Heb je een voor de wet goedgekeurde helm maar met een afwijkend vizier (geen keur) dan voldoet je helm niet aan de eisen. En is dus niet legaal.

Kans dat je ervoor gepakt wordt is m.i. miniem.

Dat een fabrikant meerdere vizieren levert betekend niet dat alles gekeurd is.
Veelal zijn de vizieren voorzien van de tekst voor race use only oid

Op het circuit geldt de wegenverkeerswet niet dus wat je daar draagt of uitspookt boeit de wetgever niet.
De baaneigenaar zou wat huisregels hebben. En je verzekering zou het minder vinden als je daar in je string zou rijden. Maar is dan niet illegaal
 
Als het vizier een e-normering/keur (220x) heeft is het geen probleem.

Heb je een voor de wet goedgekeurde helm maar met een afwijkend vizier (geen keur) dan voldoet je helm niet aan de eisen. En is dus niet legaal.

Kans dat je ervoor gepakt wordt is m.i. miniem.

Dat een fabrikant meerdere vizieren levert betekend niet dat alles gekeurd is.
Veelal zijn de vizieren voorzien van de tekst voor race use only oid

Op het circuit geldt de wegenverkeerswet niet dus wat je daar draagt of uitspookt boeit de wetgever niet.
De baaneigenaar zou wat huisregels hebben. En je verzekering zou het minder vinden als je daar in je string zou rijden. Maar is dan niet illegaal
Ik weet wel zeker dat een organisatie/baaneigenaar strenger is dan wat je op de weg kunt dragen..
Je komt tegenwoordig ,bij circuits, niet meer weg zonder,minimaal, een tweedelig leren pak (pverall sterk aanbevolen) en losse rugprotector..
Met minder kom je er gewoonweg niet op de baan:N
 
Was ook uit expliciet het verschil te maken tussen een circuit en de openbare weg.

Qua regelgeving.

Maak in die zin van de term “het circuit” een “groot privé terrein”

Daar mag je gewoon in je leren string rondjes rijden zo hard als je wilt. Geen regels, geen snelheidsbeperking, niets…

Hooguit wat mensen die zich voor je terrein zich vastplakken aan het asfalt ivm de milieu overtredingen en het geluid.
 
Was ook uit expliciet het verschil te maken tussen een circuit en de openbare weg.

Qua regelgeving.

Maak in die zin van de term “het circuit” een “groot privé terrein”

Daar mag je gewoon in je leren string rondjes rijden zo hard als je wilt. Geen regels, geen snelheidsbeperking, niets…

Hooguit wat mensen die zich voor je terrein zich vastplakken aan het asfalt ivm de milieu overtredingen en het geluid.

Een groot terrein met een baaneigenaar 🤔
Lekker duidelijk:z
 
Op een niet openbare weg, terrein of op privegrond geldt de wegenverkeerswet niet dus wat je daar draagt of uitspookt boeit de wetgever niet.

Zonder baaneigenaar etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan