Motor bijna oververhit

19 mrt 2024
54
24
In september 2023 was mijn motor bijna oververhit geraakt. Ik stond stationair stil om mijn navigatie in te stellen totdat er een rood lampje ging schijnen voor het tempratuur. Vervolgens keek ik naar mijn motortempratuur en die maakt plaats voor 5 blokjes. Het 5e blokje was al aan het knipperen. Ik ben toen z.s.m naar de snelweg gereden en de motor koelde gelukkig al gauw af. eenmaal thuis aangekomen was de motor natuurlijk afgekoeld. Toen ik de motor in contact had gedaan bij aankomst thuis hoorde ik de ventilator heel goed blazen, goed teken dus dat deze werkt.

Ik ben naar een motor monteur geweest omdat ik nooit iets van koelvloeistof heb kunnen vinden wat aan het lekken was.

Deze monteur heeft het volgende gedaan. (ik was hierbij dus het is ook gezien dat het gedaan is).

1. onderin bij de reserve resevoire die was leeg. we konden geen geen druppel koelvloeistof zien.
2. in het koelsysteem zelf gekeken hier zat nog voldoende (groene) koelvloeistof in.
3. deze monteur had een pomp waar hij een dop kon opzetten die op het radiator deksel kon plaatsen. we pompten het koelsysteem op om te kijken of we een lek konden vinden. Het BAR metertje zakte heel langzaam, ik was met mijn motor naar de monteur gereden dus die was nog goed warm, de monteur gaf aan dat de kans groot is dat de druk aan het zakken was omdat de koelvloeistof afkoelt.
4. vervolgens heeft het systeem en de resevoir aangevuld met koelvloeistof.
5. Motorolie hebben we een stukje laten uitlopen om te kijken of het niet daarin aan het lekken was, maar volgens mij monteur die het in een bakje liet lopen. Vertelde dat het niet op koffie met melk lijkt en ook niet ruikt naar koelvloeistof.

Ik heb toen ongeveer 10 maanden dit probleem niet meer gehad. uiteraard speelt de buitentempratuur daar ook een grote rol in.