Motor bijna oververhit

19 mrt 2024
54
24
In september 2023 was mijn motor bijna oververhit geraakt. Ik stond stationair stil om mijn navigatie in te stellen totdat er een rood lampje ging schijnen voor het tempratuur. Vervolgens keek ik naar mijn motortempratuur en die maakt plaats voor 5 blokjes. Het 5e blokje was al aan het knipperen. Ik ben toen z.s.m naar de snelweg gereden en de motor koelde gelukkig al gauw af. eenmaal thuis aangekomen was de motor natuurlijk afgekoeld. Toen ik de motor in contact had gedaan bij aankomst thuis hoorde ik de ventilator heel goed blazen, goed teken dus dat deze werkt.

Ik ben naar een motor monteur geweest omdat ik nooit iets van koelvloeistof heb kunnen vinden wat aan het lekken was.

Deze monteur heeft het volgende gedaan. (ik was hierbij dus het is ook gezien dat het gedaan is).

1. onderin bij de reserve resevoire die was leeg. we konden geen geen druppel koelvloeistof zien.
2. in het koelsysteem zelf gekeken hier zat nog voldoende (groene) koelvloeistof in.
3. deze monteur had een pomp waar hij een dop kon opzetten die op het radiator deksel kon plaatsen. we pompten het koelsysteem op om te kijken of we een lek konden vinden. Het BAR metertje zakte heel langzaam, ik was met mijn motor naar de monteur gereden dus die was nog goed warm, de monteur gaf aan dat de kans groot is dat de druk aan het zakken was omdat de koelvloeistof afkoelt.
4. vervolgens heeft het systeem en de resevoir aangevuld met koelvloeistof.
5. Motorolie hebben we een stukje laten uitlopen om te kijken of het niet daarin aan het lekken was, maar volgens mij monteur die het in een bakje liet lopen. Vertelde dat het niet op koffie met melk lijkt en ook niet ruikt naar koelvloeistof.

Ik heb toen ongeveer 10 maanden dit probleem niet meer gehad. uiteraard speelt de buitentempratuur daar ook een grote rol in.

Gisteren was het dan weer zover. Na een rit van 1 uur kwamen we aan in de binnenstad van Utrecht, dus veel stoplichten veel stilstaan. Buitentempratuur was 16 graden.
Terwijl ik bij een stoplicht stilsta werp ik een blik op mijn dashboard en daar was het weer, 5 blokjes waarvan de laatste knipperde en het welbekende rode tempratuur lampje stonden aan. Overigens gelezen in de handleiding dat dit ook betekent dat de motortempratuur boven de 120 graden is.

Ik stopte even later op een parkeerplek om de motor af te laten koelen, maar een ding was nu anders! Als ik de motor op contact zette hoorde ik geen ventilator. ik kan me echt goed herinneren dat dit in september 2023 nog wel gebeurde. Maar goed dat verklaart het probleem nog niet want, vandaag gekeken in mijn reserve reservoir en het niveau is wel een centimeter of 4 gezakt. Dus vraag ik me af waar dit is gebleven. De monteur gaf aan dat dit nog door de lucht in de leiding kon komen. dus dat het dan later nog zakt nadat hij het gevuld had.

Met de zomerse tempraturen op komst en een tour naar de Ardennen in mei, ben ik nu wel bang aan het worden dat dit me vaker gaat overkomen.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen.
Indien fysiek ik kom uit Regio 's-Hertogenbosch
 
Als je ventilator niet draait op het moment dat die te heet is, dan zou ik daar beginnen met zoeken.
Want al verlies je koelvloeistof, te heet is te heet en moet de ventilator draaien.
Kan de ventilator zijn of de temp sensor.
Of het niveau zou zo laag moeten staan dat je temp sensor droog staat, maar dan kan ik mij niet zo snel voorstellen.

start je motor en laat hem stationair draaien en dan moet of een gegeven moment je ventilator gaan draaien, maar wellicht werkt die meestal wel maar soms niet.

als je motor te heet wordt en je ventilator draait niet, op dat moment een keer conatc uit/aan en kijken of die wel gaat draaien. Nog steeds niet, geef een tik tegen de ventilator en kijk of die dan wel gaat draaien.
 
Als je ventilator niet draait op het moment dat die te heet is, dan zou ik daar beginnen met zoeken.
Want al verlies je koelvloeistof, te heet is te heet en moet de ventilator draaien.
Kan de ventilator zijn of de temp sensor.
Of het niveau zou zo laag moeten staan dat je temp sensor droog staat, maar dan kan ik mij niet zo snel voorstellen.

start je motor en laat hem stationair draaien en dan moet of een gegeven moment je ventilator gaan draaien, maar wellicht werkt die meestal wel maar soms niet.

als je motor te heet wordt en je ventilator draait niet, op dat moment een keer conatc uit/aan en kijken of die wel gaat draaien. Nog steeds niet, geef een tik tegen de ventilator en kijk of die dan wel gaat draaien.
Ik zou niet eens weten waar de temp sensor zit. ik ga de reserve resevior weer aanvullen en dan zal ik als het weer het toelaat deze week even wat rondje in de woonwijk rijden. ik zal eindigen bij mij op de oprit en dan laat ik hem gewoon draaien voor 5 minuten even kijken wat er dan zal gebeuren. Ik geef weer een update als ik iets weet bedankt!
 
Ik kan uit het verhaal niet opmaken of het motorblok nu inderdaad te heet wordt of dat dit door de electronica aangegeven wordt.

Je reservoir is bedoeld om overdruk in het systeem op te vangen en bij afkoeling weer te zorgen dat koelvloeistof terug loopt via dezelfde route.
Vandaar een min en max niveau.
Misschien verstandig om met zo een motor naar de Honda dealer te gaan? Of iig een motorzaak die kan uitlezen wat er gebeurt is?
 
Ik kan uit het verhaal niet opmaken of het motorblok nu inderdaad te heet wordt of dat dit door de electronica aangegeven wordt.

Je reservoir is bedoeld om overdruk in het systeem op te vangen en bij afkoeling weer te zorgen dat koelvloeistof terug loopt via dezelfde route.
Vandaar een min en max niveau.
Misschien verstandig om met zo een motor naar de Honda dealer te gaan? Of iig een motorzaak die kan uitlezen wat er gebeurt is?
ik denk dat het gewoon klopt dat mijn motor te heet wordt. gisteren voelde ik namelijk een extreme warme gloed langs mn benen.
Er kwam nergens gelukkig rook uit, een motormaatje reed met mij dus ik vroeg of hij iets geks kon zien en dat zag hij gelukkig niet.
 
Zoals eerder gezegd, test of zorg eerst dat die ventilator doet wat die moet doen (aanslaan als de motor heet wordt). Uit het eerste deel van het verhaal is niet duidelijk of die wel werkte toen de motor de eerste keer heet werd, alleen bij aankomst.
 
Thermoschakelaar kan zeker stuk zijn, net als de zekering, maar als de thermostaat niet goed werkt raakt ie ook oververhit.
De fan zou dan wel moeten gaan draaien.
Verder vermoed ik dat het expansietankje misschien te vol heeft gezeten, als de motor warm wordt gooit hij de koelvloeistof eruit. En vaak meer dan goed is.
 
welke motor ?
Honda crosstourer 1200x uit 2013

niet de ct (automaat) maar de handgeschakeld versie.

Weet iemand waar ik de zekering lijst online kan vinden? Dan kan ik dit in ieder geval zelf nog checken. Verder heb ik al aangegeven dat ik het nog een keer ga proberen te triggeren als het weer het toelaat. Dus warm rijden in de woonwijk en dan een aantal minuten stationaire laten draaien kijken hoe warm die wordt
 
Hey crosstourer,

Het lijkt mij op een thermostaat die niet goed werkt, met als gevolg de fan die niet aan gaat.

Gr L
Weet jij wel wat een thermostaat is?
Heel wat anders dan een startmotor hoor 🤔😉 .

dancing-banana-banana.gif
 
Zojuist even gekeken naar de zekering. De zekering is niet doorbrand. wat me wel opvalt is de witte aanslag op de pinnen. Ik heb even twee foto's erbij gedaan ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Zou het kunnen zijn dat de witte aanslag ervoor zorgt dat er niet altijd contact is met de zekering waardoor de ventilator niet werkt? . het is een zekering 20 overigens.

Ik heb toevallig nog een nummer 20 zekering liggen dus die ga ik er ook in doen. waarschijnlijk kan ik vrijdag of zaterdag weer op de motor zitten om de ventilator te triggeren.
 

Bijlagen

  • aanslag zekering.jpg
    aanslag zekering.jpg
    205,5 KB · Weergaven: 0
  • aanslag zekering2.jpg
    aanslag zekering2.jpg
    267,4 KB · Weergaven: 0
Ik begrijp dat dit gewoon normaal is dat witte aanslag. Ik ga alle contact punten even inspuiten met wd-40 contactspray. en sowieso deze zekering voor de ventilator vervangen dan heb ik dat in ieder geval gedaan.
 
Ik begrijp dat dit gewoon normaal is dat witte aanslag. Ik ga alle contact punten even inspuiten met wd-40 contactspray. en sowieso deze zekering voor de ventilator vervangen dan heb ik dat in ieder geval gedaan.
Zolang je de contact spray van het merk wd40 bedoeld, prima.
De oorspronkelijke wd 40 is niet optimaal voor iets specifieks, maar meer een universeel filmpje smeermiddel wat water weghoud.

Een klein koper borsteltje is hier ook handig, prik niet in je vingers.
 
In september 2023 was mijn motor bijna oververhit geraakt. Ik stond stationair stil om mijn navigatie in te stellen totdat er een rood lampje ging schijnen voor het tempratuur. Vervolgens keek ik naar mijn motortempratuur en die maakt plaats voor 5 blokjes. Het 5e blokje was al aan het knipperen. Ik ben toen z.s.m naar de snelweg gereden en de motor koelde gelukkig al gauw af. eenmaal thuis aangekomen was de motor natuurlijk afgekoeld. Toen ik de motor in contact had gedaan bij aankomst thuis hoorde ik de ventilator heel goed blazen, goed teken dus dat deze werkt.

Ik ben naar een motor monteur geweest omdat ik nooit iets van koelvloeistof heb kunnen vinden wat aan het lekken was.

Deze monteur heeft het volgende gedaan. (ik was hierbij dus het is ook gezien dat het gedaan is).

1. onderin bij de reserve resevoire die was leeg. we konden geen geen druppel koelvloeistof zien.
2. in het koelsysteem zelf gekeken hier zat nog voldoende (groene) koelvloeistof in.
3. deze monteur had een pomp waar hij een dop kon opzetten die op het radiator deksel kon plaatsen. we pompten het koelsysteem op om te kijken of we een lek konden vinden. Het BAR metertje zakte heel langzaam, ik was met mijn motor naar de monteur gereden dus die was nog goed warm, de monteur gaf aan dat de kans groot is dat de druk aan het zakken was omdat de koelvloeistof afkoelt.
4. vervolgens heeft het systeem en de resevoir aangevuld met koelvloeistof.
5. Motorolie hebben we een stukje laten uitlopen om te kijken of het niet daarin aan het lekken was, maar volgens mij monteur die het in een bakje liet lopen. Vertelde dat het niet op koffie met melk lijkt en ook niet ruikt naar koelvloeistof.

Ik heb toen ongeveer 10 maanden dit probleem niet meer gehad. uiteraard speelt de buitentempratuur daar ook een grote rol in.

Gisteren was het dan weer zover. Na een rit van 1 uur kwamen we aan in de binnenstad van Utrecht, dus veel stoplichten veel stilstaan. Buitentempratuur was 16 graden.
Terwijl ik bij een stoplicht stilsta werp ik een blik op mijn dashboard en daar was het weer, 5 blokjes waarvan de laatste knipperde en het welbekende rode tempratuur lampje stonden aan. Overigens gelezen in de handleiding dat dit ook betekent dat de motortempratuur boven de 120 graden is.

Ik stopte even later op een parkeerplek om de motor af te laten koelen, maar een ding was nu anders! Als ik de motor op contact zette hoorde ik geen ventilator. ik kan me echt goed herinneren dat dit in september 2023 nog wel gebeurde. Maar goed dat verklaart het probleem nog niet want, vandaag gekeken in mijn reserve reservoir en het niveau is wel een centimeter of 4 gezakt. Dus vraag ik me af waar dit is gebleven. De monteur gaf aan dat dit nog door de lucht in de leiding kon komen. dus dat het dan later nog zakt nadat hij het gevuld had.

Met de zomerse tempraturen op komst en een tour naar de Ardennen in mei, ben ik nu wel bang aan het worden dat dit me vaker gaat overkomen.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen.
Indien fysiek ik kom uit Regio 's-Hertogenbosch
Wat dacht je ervan om es jouw radiator voorzichtig schoon te spoelen? Het kan zijn dat er na verloop van tijd zoveel troep in komt dat de radiator zijn warmte niet meer kwijt kan.
 
Het lijkt op wat ik meegemaakt heb met een oudere VFR van mij. Een onregelmatig werkende ventilator. Wat zo nu en dan een warme motor tot gevolge had. Zelfs zo heet dat er koelvloeistof uitgespuugd werd. Uiteindelijk was de ventilatormotor de boosdoener. Er zat een zwaar punt in om het maar zo te zeggen. Ik kwam daar achter door de ventilator handmatig aan te sturen. Als deze niet aan ging, verdraaide ik de ventilator een beetje. Toen aansturen en voila draaien. Ik heb uiteindelijk de ventilatormotor uitgewisseld. Maar met mijn huidige 1200X ken ik dit verschijnsel niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan