Motor komt bijna niet vooruit!!

Jaydon

Rookie
30 apr 2023
26
4
ik heb nu een tijdje last van dat mijn motor raar doet tijdens het gassen wanneer ik bijvoorbeeld 100 rijdt en eenbeetje meer gas geef duurt het even voordat het aanslaat en harder gaat. En sinds vandaag is optrekken ook moeilijk maakt die heelveel toeren en komt die nauwelijks vooruit vanaf 30 vliegen de touren omhoog en blijft die ongeveer deze snelheid aanhouden.
 
Al schrijf je het wat onduidelijk ("vanaf 30", wat bedoel je precies?), denk ik dat de koppeling slipt. Check de speling op de kabel, als jouw motor die heeft. Om welke motor gaat het, hoe lang heb je m al?
 
Aan de hand van jouw verhaal heb ik twee ideeën.
1. Je koppelingsplaten zijn versleten/koppeling staat verkeerd.
Dit kan je makkelijk controleren door te gaan rijden en dan in een hogere versnelling een dot gas te geven. Schieten de toeren omhoog maar ga je niet perse harder? Platen zijn versleten. Trek je op in lijn met de gemaakte toeren dan zit je goed.

2. Brandstof/ontstekings probleem
Als je niet kan optrekken/de motor geen toeren maakt dan zou ik eens goed kijken of je alle basis elementen hebt benodigd voor de motor, ontsteking, lucht, benzine.
 
Optrekken gaat moeizaam daarna haalt die het tot 30/40 kmph en als ik meer gas geef ipv harder maakt die touren en gaat die heel langzaam harder. Het gaat om een Yamaha r1 (2004) ik heb hem nu een klein maandje
 
Aan de hand van jouw verhaal heb ik twee ideeën.
1. Je koppelingsplaten zijn versleten/koppeling staat verkeerd.
Dit kan je makkelijk controleren door te gaan rijden en dan in een hogere versnelling een dot gas te geven. Schieten de toeren omhoog maar ga je niet perse harder? Platen zijn versleten. Trek je op in lijn met de gemaakte toeren dan zit je goed.

2. Brandstof/ontstekings probleem
Als je niet kan optrekken/de motor geen toeren maakt dan zou ik eens goed kijken of je alle basis elementen hebt benodigd voor de motor, ontsteking, lucht, benzine.
Ik denk dat het het eerste Is ! Ga ik dat even laten vervangen bedankt!
 
Optrekken gaat moeizaam daarna haalt die het tot 30/40 kmph en als ik meer gas geef ipv harder maakt die touren en gaat die heel langzaam harder. Het gaat om een Yamaha r1 (2004) ik heb hem nu een klein maandje
Als ik dit zo hoor dan klinkt het geheid als koppelingsplaten. Doordat deze versleten zijn is er geen wrijving waardoor de frictie platen en staal platen langs elkaar blijven bewegen en er geen vermogen door de versnellingsbak wordt gepushed en je dus veel toeren maakt maar totaal geen snelheid.

Dit kan je zelf best wel redelijk zelf doen als je een beetje handig bent met een ratel. Nieuwe koppeling kost ergens rond de 50 a 100 euro dacht ik. Uurtje sleutelen en klaar ;)
 
Als ik dit zo hoor dan klinkt het geheid als koppelingsplaten. Doordat deze versleten zijn is er geen wrijving waardoor de frictie platen en staal platen langs elkaar blijven bewegen en er geen vermogen door de versnellingsbak wordt gepushed en je dus veel toeren maakt maar totaal geen snelheid.

Dit kan je zelf best wel redelijk zelf doen als je een beetje handig bent met een ratel. Nieuwe koppeling kost ergens rond de 50 a 100 euro dacht ik. Uurtje sleutelen en klaar ;)
Ik ben jammer genoeg niet echt handig weet je wat het zou kosten bij een garage?
 
Als ik dit zo hoor dan klinkt het geheid als koppelingsplaten. Doordat deze versleten zijn is er geen wrijving waardoor de frictie platen en staal platen langs elkaar blijven bewegen en er geen vermogen door de versnellingsbak wordt gepushed en je dus veel toeren maakt maar totaal geen snelheid.

Dit kan je zelf best wel redelijk zelf doen als je een beetje handig bent met een ratel. Nieuwe koppeling kost ergens rond de 50 a 100 euro dacht ik. Uurtje sleutelen en klaar ;)
Ik ga het zelf proberen maar
Als ik dit zo hoor dan klinkt het geheid als koppelingsplaten. Doordat deze versleten zijn is er geen wrijving waardoor de frictie platen en staal platen langs elkaar blijven bewegen en er geen vermogen door de versnellingsbak wordt gepushed en je dus veel toeren maakt maar totaal geen snelheid.

Dit kan je zelf best wel redelijk zelf doen als je een beetje handig bent met een ratel. Nieuwe koppeling kost ergens rond de 50 a 100 euro dacht ik. Uurtje sleutelen en klaar ;)
hey dank voor je bericht,
Ik wil het zelf gaan doen maar zijn er aanraders voor het merk ik zag namelijk srk dat dat een goede zou zijn maar misschien weten jullie meer
 
Ik ga het zelf proberen maar

hey dank voor je bericht,
Ik wil het zelf gaan doen maar zijn er aanraders voor het merk ik zag namelijk srk dat dat een goede zou zijn maar misschien weten jullie meer
Zie op motorcyclespareparts dat je voor 250 euro de OEM (original equipment manufacturer) de platen en frictie platen hebt. Verder zie ik ook ebc voorbij komen met platen, frictie platen en ook de veren (dus complete set) voor 200. Zolang je niet ermee op het circuit gaat of competitief racen zal ebc prima zijn. Zat er in het begin wat laag geschat kwa kosten, rij zelf een 400je en die is wat goedkoper in de platen..

Heb je ondertussen al een handleiding/filmpje gekeken hoe het moet?


Edit: bezoek je lokale motor zaak en vraag daar naar de platen en veren, die kunnen ze dan ook voor je bestellen en afhankelijk van de zaak zonder meerprijs
 
Zie op motorcyclespareparts dat je voor 250 euro de OEM (original equipment manufacturer) de platen en frictie platen hebt. Verder zie ik ook ebc voorbij komen met platen, frictie platen en ook de veren (dus complete set) voor 200. Zolang je niet ermee op het circuit gaat of competitief racen zal ebc prima zijn. Zat er in het begin wat laag geschat kwa kosten, rij zelf een 400je en die is wat goedkoper in de platen..

Heb je ondertussen al een handleiding/filmpje gekeken hoe het moet?


Edit: bezoek je lokale motor zaak en vraag daar naar de platen en veren, die kunnen ze dan ook voor je bestellen en afhankelijk van de zaak zonder meerprijs
Ja ik heb gekeken ben er van overtuigd dat ik het kan ben wel eenbeetje een harde rijder zo nu en dan en hier en daar een wheelie is ook wel leuk.

Ik wil daarom wel goede kwaliteit 😹
 

Bijlagen

  • 069131F5-2ED5-46D5-AFDE-748E15FB3F71.png
    069131F5-2ED5-46D5-AFDE-748E15FB3F71.png
    62,8 KB · Weergaven: 22
Ik zat te kijken naar deze
Houd er rekening mee dat dit een set is zonder de stalen platen erbij. Een koppelings stack bestaat uit frictie platen (uit jouw foto) en stalen platen ertussen waar de frictie platen contact mee maken en de hele zooi mee draait. De stalen platen slijten ook al dan wel niet minder dan je frictie platen. Kijkende naar het probleem welke je nu ervaart zou ik wel opletten dat je niet de helft van je koppeling vervangt en na alles alsnog problemen ervaart. In je handleiding staat wat het service limiet is voor je stalen platen, als die in orde zijn kan het geen kwaad. Alleen kom je daar pas achter als de koppeling open is en je ze kan meten met een schuifmaat...

Mocht je er met sleutelen niet uitkomen kan je ons altijd hier nog om hulp vragen 😉
 
Houd er rekening mee dat dit een set is zonder de stalen platen erbij. Een koppelings stack bestaat uit frictie platen (uit jouw foto) en stalen platen ertussen waar de frictie platen contact mee maken en de hele zooi mee draait. De stalen platen slijten ook al dan wel niet minder dan je frictie platen. Kijkende naar het probleem welke je nu ervaart zou ik wel opletten dat je niet de helft van je koppeling vervangt en na alles alsnog problemen ervaart. In je handleiding staat wat het service limiet is voor je stalen platen, als die in orde zijn kan het geen kwaad. Alleen kom je daar pas achter als de koppeling open is en je ze kan meten met een schuifmaat...

Mocht je er met sleutelen niet uitkomen kan je ons altijd hier nog om hulp vragen 😉

Had ik even niet gezien hahahaha, dan wordt dit hem beetje oefenen kont wel goed en anders heb ik inderdaad jullie nog👏
 

Bijlagen

  • BD233FF1-B9F3-4A26-8A80-821AEC1132EF.png
    BD233FF1-B9F3-4A26-8A80-821AEC1132EF.png
    56,5 KB · Weergaven: 16
Terug
Bovenaan Onderaan