Verlichting motor werkt niet door starschakelaar

19 mrt 2024
54
24
De verlichting van Mijn motor (Honda crosstourer) werkt niet meer. Dit probleem begon al met dat mijn lamp soms wel aan ging en dan weer uit viel op de meest random momenten.
De starschakelaar is de oorzaak want blijkbaar zit daar de onderbreking voor mijn verlichting als ik start. Het probleem is dat het start knopje ervoor zorgt dat mijn lamp niet meer aan gaat na het startten.


Is er iemand hier die mij kan helpen met het doorlussen van mijn verlichting aan de voorkant. Ik weet dat dit wat meer vergt van de accu tijdens het starten maar ik weet zeker dat dit geen probleem zal zijn. Aangezien ik ook start met mijn mistlampen aan. Echter ben ik niet handig met elektrische dingen. ik heb hem al open gemaakt om te kijken wat er achter mijn startschakelaar zit maar daar zitten nog aardig wat kabels.
 
Ben bang dat de zaak aangebrand is omdat je ook een setje mistlampen er aan gebakken hebt. Misschien was het al zo, maar dat is niet handig inderdaad zoveel elekrische dingen op een schuifschakelaartje (wat het vermoedelijk is). Doorlussen kan, als je weet wat je doet. Maar dan start je dus met verlichting, mistlampen én de startmotor tegelijk. Dat gaat een keer heel vreemd ruiken.
De CT had ook mistlampen als optie, die kunnen dus originele Honda lampen zijn.
Dan is het wel goed bedraad uiteraard.

Relais voor de koplamp zit onder de tank
1711039897047.png


1711039976428.png
 
Bovenstaande zou e.e.a. inderdaad wel kunnen verduidelijken voor iemand die weet wat-ie doet. Echter de vraag is:

"Is er iemand hier die mij kan helpen met het doorlussen van mijn verlichting aan de voorkant."

De opmerking daarbij is

"Echter ben ik niet handig met elektrische dingen."

Dus daaruit concluderend heeft TS fysiek hulp nodig, want zal met goedbedoelde raad op afstand geen oplossing vinden. Vermoedelijk ligt het probleem in het contact BAT5-HL, dan kan je gaan doorlussen, maar dat is symptoombestrijding.

En ook is al gevraagd: "Tevens vraag je hulp maar noem je geen locatie/regio".

Ja, dan wordt 't lastig.

Edit: En toen werd 't stil..
 

Bijlagen

  • BAT5 HL.png
    BAT5 HL.png
    403 KB · Weergaven: 0
  • switch.png
    switch.png
    641,7 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn afwezigheid, was i.v.m. werk erg druk.

Ik denk dat het de blauwe/wit of gele kabel is aangezien deze allebei naar twee pinnen gaan die zich achter de startschakelaar bevindt.
als ik met mijn vinger de kabeltjes probeer aan te drukken op de pinnen gebeurd er is niks. Er zijn twee korte momenten dat ik even licht kreeg en dat was toen ik te kabels bewoog in het bochtje. Mijn vermoedens zijn dan erg groot dat het toch een breuk in de kabel is die is veroorzaakt door het strakke bochtje.
 

Bijlagen

  • d84870c5-2ca5-429f-8982-dac9504797e2.jpg
    d84870c5-2ca5-429f-8982-dac9504797e2.jpg
    167,4 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Update: ik heb heel wat zitten te friemelen in de kabel bij de schakelaar maar helaas geen teken van leven, heb nu met wd40 Contactspray de schakelaar goed ingespoten en met een wattenstaafje wat zwart spul eraf gekregen op de contact punten. Heb het nog niet getest ik laat hem een avond goed drogen. Ik zal morgen nog een update geven. Maar verwacht niet dat het probleem zal oplossen.
 
Sorry voor mijn afwezigheid, was i.v.m. werk erg druk.

Ik denk dat het de blauwe/wit of gele kabel is aangezien deze allebei naar twee pinnen gaan die zich achter de startschakelaar bevindt.
als ik met mijn vinger de kabeltjes probeer aan te drukken op de pinnen gebeurd er is niks. Er zijn twee korte momenten dat ik even licht kreeg en dat was toen ik te kabels bewoog in het bochtje. Mijn vermoedens zijn dan erg groot dat het toch een breuk in de kabel is die is veroorzaakt door het strakke bochtje.
Zo aan het tie-rapje en de tape te zien is er al aan gerommeld. Haal die broddelboel d'r maar eens af, want misschien kom je daaronder wel iets tegen wat niet meer origineel aan één stuk en/of losgeraakt is (zoiets als in elkaar gedraaide met tape "ge-isoleerde" (lees bij elkaar geplakte) kopertiertjes). Of een bonk groen geworden draadjes.

1711915594863.png
 
Probleem opgelost! @Speed2Win hartelijk bedankt voor het schema!! Ik heb een stroomkabeltje gepakt en tegen de donker blauw/wit en lichtblauw/wit aan gehouden. Lamp ging gelijk weer aan!

Ik heb de twee kabels los gesoldeerd van het startknopje en aan elkaar gesoldeerd. Werkt weer prima dus het lag wel zeker aan de connectie met de schakelaar.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken.

Nu door naar volgende project. ( project quad lock stroom kabel aanleggen) maar die zien jullie vast zelf voorbij komen op een andere feed😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan