dimlicht werkt niet meer, wel stroom op stekker

vilasnam

MF'er
31 okt 2012
37
9
*Storing Opgelost !

Goedemorgen,

Ik heb sinds kort een storing met mijn dimlicht waar ik niet uitkom en hoop dat er iemand mij de goede kant op kan sturen.
Het betreft een KTM Duke 690 R uit 2013

Storing is:
Dimlicht werkt niet maar er is wel stroom op de stekker.
(Nieuwe H4 lamp loste het probleem helaas niet op.)

Reeds getest:
In de koplamp unit wordt de koplamp verlichting 2 keer met connectoren doorverbonden. Om de connectoren en het laatste stuk kabel uit te sluiten heb ik op de laatste connector voordat de kabelboom in het frame verdwijnt de lamp doormiddel van 2 losse draden aangesloten maar ook daar meet ik zonder belasting 13,3v met lamp aangesloten 0v
(Grootlicht krijg ik op de laatste connector werkend)

V4-meting gedaan (met contact aan)
V1 - Klem spanning accu
V2 - Component Lamp
V3 - Plus zijde (+ accu naar + connector lamp)
V4 - Min zijde ( - accu naar – connector lamp)

Resultaat van de V4-meting:
V1 - 13,3v
V2 - 0v
V3 - 13,1v
V4 – 0.1v

Volgend de V4-meting lijkt stroom op het koplamp circuit te staan maar wil nie werken nie.. : (

/Edit
Om wat issues uit te sluiten heb ik het onderstaande getest
1- Lamp op plus en min van de accu - Lamp doet het
2- Lamp op de plus van de koplamp connector en rechtstreeks op de min van de accu - Lamp doet het niet
3- Lamp op de min van de koplamp connector en rechtstreeks op de plus van de accu.- Lamp doet het
4- Lamp op de min van de lampconnector aangesloten en de plus op de verlichting knop (linker hendel) - Lamp doet het
(Probleem zit in de kabel van de lichtschakelaar naar de eerste connector in de Koplampkuip)

/Edit

Kabel is niet te vervangen, Schakelaar moet vervangen worden. KTM onderdeel nummer 76011070000

Niet gechecked:

Koplamp zekering, dit omdat volgens het boekje grootlicht en overige verlichting ook op hetzelfde zekering aangesloten zijn en die werken.
(Fuse 6 - 15 A - high beam, low beam, parking light, tail light, license plate lamp)

Hopelijk weet iemand nog iets weet wat ik kan testen/uitsluiten.

Alvast bedankt!

Grzt !
 
Laatst bewerkt:
Ziet eruit als een massa probleem. Ik zou de massa draden doormeten op signaal (diode-test). Ik heb zelf iets vergelijkbaars gehad waar ik er na lang prutsen achter kwam dat er bij het balhoofd een breuk zat in een massadraad, waarbij het stuurstandafhankelijk was of daar contact was of niet.
 
probleem zit in het plus-circuit naar de koplamp, van de lamp tot en met de keuze-schakelaar dim/groot licht. er is nog verbinding, maar te slecht om voldoende amperes door te laten onder belasting
niet aan de massa want want je groot licht werkt er wel mee
 
zoiets vermoed ik ook... maar hoop ergens dat het iets heel simpel is.
(is een drama om die draad te vervangen)
Zal vanavond de keuze schakelaar openschroeven en de plus daarvan rechtstreeks aansluiten op de lamp.
 
Nog het een en ander open geschroefd en getest. (zie /Edit* in openingpost)

Probleem lijkt inderdaad in de kabel van de lichtschakelaar naar de eerste connector. 😵‍💫
Helaas is die kabel niet te vervangen moet een nieuw schakelaar hebben. KTM onderdeel nummer 76011070000

Ga die bestellen en hopelijk is daarmee het probleem opgelost.🤞

WhatsApp Image 2024-03-19 at 22.05.20_f42d3aff.jpg
 
Nog het een en ander open geschroefd en getest. (zie /Edit* in openingpost)

Probleem lijkt inderdaad in de kabel van de lichtschakelaar naar de eerste connector. 😵‍💫
Helaas is die kabel niet te vervangen moet een nieuw schakelaar hebben. KTM onderdeel nummer 76011070000

Ga die bestellen en hopelijk is daarmee het probleem opgelost.🤞

Bekijk bijlage 1986277
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom zou je de kabel van de lichtschakelaar niet kunnen repareren? Mantel verwijderen, nagaan welke draad het is en de breuk solderen. Vervolgens een nieuwe mantel/krimpkous aanbrengen. Dit is toch zonde van € 195?
 
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort een storing met mijn dimlicht waar ik niet uitkom en hoop dat er iemand mij de goede kant op kan sturen.
Het betreft een KTM Duke 690 R uit 2013

Storing is:
Dimlicht werkt niet maar er is wel stroom op de stekker.
(Nieuwe H4 lamp loste het probleem helaas niet op.)

Reeds getest:
In de koplamp unit wordt de koplamp verlichting 2 keer met connectoren doorverbonden. Om de connectoren en het laatste stuk kabel uit te sluiten heb ik op de laatste connector voordat de kabelboom in het frame verdwijnt de lamp doormiddel van 2 losse draden aangesloten maar ook daar meet ik zonder belasting 13,3v met lamp aangesloten 0v
(Grootlicht krijg ik op de laatste connector werkend)

V4-meting gedaan (met contact aan)
V1 - Klem spanning accu
V2 - Component Lamp
V3 - Plus zijde (+ accu naar + connector lamp)
V4 - Min zijde ( - accu naar – connector lamp)

Resultaat van de V4-meting:
V1 - 13,3v
V2 - 0v
V3 - 13,1v
V4 – 0.1v

Volgend de V4-meting lijkt stroom op het koplamp circuit te staan maar wil nie werken nie.. : (

/Edit
Om wat issues uit te sluiten heb ik het onderstaande getest
1- Lamp op plus en min van de accu - Lamp doet het
2- Lamp op de plus van de koplamp connector en rechtstreeks op de min van de accu - Lamp doet het niet
3- Lamp op de min van de koplamp connector en rechtstreeks op de plus van de accu.- Lamp doet het
4- Lamp op de min van de lampconnector aangesloten en de plus op de verlichting knop (linker hendel) - Lamp doet het
(Probleem zit in de kabel van de lichtschakelaar naar de eerste connector in de Koplampkuip)

/Edit

Kabel is niet te vervangen, Schakelaar moet vervangen worden. KTM onderdeel nummer 76011070000

Niet gechecked:

Koplamp zekering, dit omdat volgens het boekje grootlicht en overige verlichting ook op hetzelfde zekering aangesloten zijn en die werken.
(Fuse 6 - 15 A - high beam, low beam, parking light, tail light, license plate lamp)

Hopelijk weet iemand nog iets weet wat ik kan testen/uitsluiten.

Alvast bedankt!

Grzt !
Waarom zou je iets extreem simpels als een zekering niet even controleren? :?
 
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom zou je de kabel van de lichtschakelaar niet kunnen repareren? Mantel verwijderen, nagaan welke draad het is en de breuk solderen. Vervolgens een nieuwe mantel/krimpkous aanbrengen. Dit is toch zonde van € 195?
tweedehands bij een motoronderdelen handelaar uit Ureterp voor 35 euro
 
Waarom zou je iets extreem simpels als een zekering niet even controleren? :?
Sorry!, de citaat was niet de bedoeling, was een verkeerde klik.,
De zekering is niet gecontroleerd omdat de andere verlichting ook over hetzelfde zekering lopen en die doen het.
en als ik de kabel aansluit op de min van de koplamp connector en de plus van de lichtschakelaar dan werkt het dimlicht.
 
Ik heb hetzelfde probleem, waar heb jij de lichtschakelaar gekocht?
Ik zie alleen maar die hele units te koop staan.
Ai dat is een vervelend probleempje.🫣

ik heb een hele unit gehaald voor 35 euro bij een motor onderdelen handelaar.
Uiteindelijk is de hele unit vervangen makkelijker dat alleen de kabel of schakkelaar.

KTM 690 Duke 2012-2015 Stuurschakelaar Links | Baboon Motorcycle Parts

ze zijn gevestigd in Ureterp en binnen 48 uur had ik de unit in huis.
 
Ai dat is een vervelend probleempje.🫣

ik heb een hele unit gehaald voor 35 euro bij een motor onderdelen handelaar.
Uiteindelijk is de hele unit vervangen makkelijker dat alleen de kabel of schakkelaar.

KTM 690 Duke 2012-2015 Stuurschakelaar Links | Baboon Motorcycle Parts

ze zijn gevestigd in Ureterp en binnen 48 uur had ik de unit in huis.
Ja heb de schakelaar uit elkaar gehaald en schoongemaakt, hij doet het nu weer maar houdt deze optie wel achter voor als die weer kapot gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan