CBR1000RR 2004 motor oververhitting / warmloper op circuit

JustinJJ

Rookie
1 sep 2017
4
2
Beste MF’ers,

Afgelopen vrijdag heb ik een probleem gehad met mijn Fireblade uit 2004 op het circuit van Assen. De motor is volledig standaard.

Sessie 1: geen problemen

Tijdens sessie 2 schoot de koelvloeistof slang naar de radiateur los (bleek achteraf). Ik had dit pas na een tijdje door. Ik heb dus een paar minuten doorgereden met een te hete motor. De motor was aan het oververhitten boven de 132 graden. Op dit moment verloor ik ook mijn snelheidsindicatie. Km teller ging naar 0. Ik was bijna bij de pits en was op een rustig tempo die kant op aan het rijden totdat de motor uit viel. Mijn achterwiel blokkeerde echter niet en hoorde geen rare geluiden. Het was als het ware alsof iemand het contact omdraaide. Ik had wel nog stroom op de cockpit.

Bij stilstand lekte er nog wat koelvloeistof uit de radiator. Ook waren er sporen van olie op het blok. Volgens mij is het blok niet vastgelopen omdat het achterwiel niet geblokkeerd is. Ook heb ik de motor in z’n 6 gezet en vooruit geduwd en voelde dat er niks vastgelopen is. De motor starten lukt alleen niet. Starter maakt rare geluiden. Motor aanduwen heb ik nog niet geprobeerd.

Volgens mij is er wat elektra doorgebrand door het doorrijden met een oververhitte motor, of wellicht bougies kapot gegaan door de hitte. Maar ben ook bang dat het blok schade heeft. Wellicht een warmloper / misschien toch vastloper?

Wat denken jullie dat het is, en hoe is dit te verhelpen? Ik ben gemiddeld handig maar elektra is niet m’n sterkste kant.
 
Als er elektra is doorgebrand dan zullen er zekeringen uitgeklapt zijn ("alsof iemand het contact omdraaide"). Het kan ook zijn dat er koelvloeistof in de elektra is gekomen.

Dat wordt stekkers opentrekken en zoeken!

Hoe schadelijk het doorrijden is geweest zou ik gaan beoordelen nadat hij weer loopt: Voelt en klinkt hij hetzelfde? Komt er op een testbank naar boven dat er plots twintig paarden met pensioen zijn gegaan?
 
Wat @Janbros al schrijft ben ik het wel mee eens. Zo'n koelsysteem is gruwelijk efficient en echt keihard nodig voor zo'n blok. Daar is bij het ontwerp echt geen enkele voorziening getroffen om heel te blijven zonder koeling.
Dus op de een of andere manier zou ik de binnenkant van het blok wel inspecteren. Sowieso de olie er eens uit laten lopen en die eens bekijken. kleppendeksel er eens vanaf om de nokkenassen te checken, bougies eruit en checken. En dan misschien met een endoscoop (zijn er ook voor weinig voor aan je telefoon) de cilinders eens van binnen bekijken. Als dat allemaal meevalt zou ik weer eens denken aan starten.

Succes, je hebt je lieve motor op zijn minst serieus pijn gedaan ;) Ik ken het gevoel.... blokschade is nooit leuk.
 
Kijken of deze loopt en compressie test bij slecht lopen.

Dan heb wellicht een indicatie . Maar als ik je zo hoor dan heb je iemand nodig die meer weetdan alleen olie wissel
 
Ik zie ook niet goed in waarom er elektronica zou sneuvelen door een oververhit blok.
Als er al iets kapot gaat zal het je blok zijn,dus zoals al gezegd blok (gedeeltelijk) openen en kijken.
 
Bedankt voor alle antwoorden! De motor geeft als foutcode dat de CMP / Crankshaft position sensor het niet meer doet. Dit klinkt wel logisch omdat de motor uit het niets uitviel en omdat starten nu ook niet lukt. Ik ga deze sensor vervangen en hopelijk doet alles het dan weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan