VFR750F valt uit na een kilometer gereden te hebben

VFRRRob

Rookie
13 mrt 2024
17
0
Goedendag,
Mijn VFR750F uit 1994 valt na een kilometer uit als ik afrem bij een kruispunt. Soms start hij dan weer als ik de koppeling laat opkomen, maar na een kilometer of 2 doet hij dit ook niet meer. Ook start hij dan niet meer. Heel vreemd want als ik hem dan weer een tijdje stil heb staan (een dag), start hij wel weer gewoon. Ook laad de accu prima bij (accu is overigens ook nieuw). Eerst dacht ik dat het door de benzine toevoer kwam, maar in dat circuit zitten geen zaken die de toevoer beperken. Ik ga er nu niet meer mee weg omdat dit probleem aanwezig blijft, en voordat ik de hele motor uit elkaar haal ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen of bevindingen.

Heeft iemand ook dergelijke ervaringen met een VFR750F, en hoe hebben jullie dit opgelost. Ik ben zeer benieuwd
 
Het kan zijn, dat de contactpuntjes van de brandstofpomp zijn ingebrand, waardoor deze niet goed functioneerd.

Verder, de stekker van de spanningsregelaar controleren, door corrosie en overgangsweerstand willen ze nog wel eens heet worden en dan smelt het plastic. Remedie is dan de draden solderen. Verder wil ook de stekker op het startrelais wel eens smelten door hetzelfde euvel.
 
Het kan zijn, dat de contactpuntjes van de brandstofpomp zijn ingebrand, waardoor deze niet goed functioneerd.

Verder, de stekker van de spanningsregelaar controleren, door corrosie en overgangsweerstand willen ze nog wel eens heet worden en dan smelt het plastic. Remedie is dan de draden solderen. Verder wil ook de stekker op het startrelais wel eens smelten door hetzelfde euvel.
dank ik ga het onderzoeken
 
Jiffy heeft 'ie een lampje voor, dus da's makkelijk te controleren.
Dit type heeft wel vaker spanningsregelaar/dynamo problemen dus eerst stekkers checken zoals hierboven al aangegeven. De benzinekraan werkt (even uit m'n hoofd) op vacuüm dus dat zou een oorzaak kunnen zijn. Volgens mij kan je deze eenvoudig op de pri-stand zetten met een platte schroevendraaier dus is ook makkelijk te testen. En zoals ook al aangegeven de contactpunten van de pomp.
 
Laatst bewerkt:
De benzinekraan werkt niet op vacuum, maar is gewoon een open dicht kraan.
Zelfs zonder pomp die werkt moet de motor kunnen draaien, puur op zwaartekracht, de tank moet dan wel ongeveer minimaal halfvol zijn.
Check je benzinefilter, zit die niet vol zooi? Zit links achter de kappen, als je er op zit ongeveer achter je linkerbeen.
Edit, wanneer zijn de kleppen gedaan, en wanneer is ie voor het laatst gesyncd? Beide een karweitje dat niet iedereen kan.
 
Ik zou m'n geld op de benzinetoevoer zetten. Of de benzinepomp (of aansturing) die het niet doet, tank die vacuum trekt, of de benzinekraan/filter die verstopt zitten.

Alle opties zijn vrij makkelijk te controleren, de benzinepomp moet een keer (of wat) tikken als je m op contact zet en/of met de dodemansknop speelt. Doet ie dat niet en de zekering is heel dan kun je het relais nog overbruggen (zwarte draad op zwart-blauw), doet de pomp het dan niet dan is je pomp ws kapot (komt vaker voor)
Als de pomp kapot lijkt kun je deze er tussenuit laten door de carburateurslang direct op het filter aan te sluiten, wel zorgen dat de tank redelijk vol zit en dat de slang niet knikt.

Vacuum trekken is een kwestie van tankdop open laten. Als dat helpt zitten er 2 slangen onderop de tank die verstopt kunnen zitten (of de buisjes in de tank), die kun je meestal wel vrij krijgen door er van onderaf perslucht op te zetten (met de tankdop open)

Benzinekraan/filter kun je controleren door de slang los te trekken van de pomp en met een stopwatch en maatbeker te kijken hoeveel dr uit komt.
Zolang er meer dan 0,5L/minuut uit komt zal het wel ongeveer goed zijn of iig niet de oorzaak van je probleem (precieze specificatie weet ik zo niet, maar de achterliggende gedachte: geschat verbruik van 1:8 bij 240km/u volgas, 4km/minuut, dus 0,5L/minuut)
 
Probeer het eens bij stilstand te simuleren.
Op de middenbok ( als die er is ) en dan een poosje gasgeven en evt. door de versnellingen gaan.
Een paar km komt overeen met een paar minuten max.
Heb ik gedaan en geeft het zelfde beeld. Koud doet alles het prima, na verloop van tijd valt hij gewoon uit en is dan ook niet meer te starten
 
Ik zou m'n geld op de benzinetoevoer zetten. Of de benzinepomp (of aansturing) die het niet doet, tank die vacuum trekt, of de benzinekraan/filter die verstopt zitten.

Alle opties zijn vrij makkelijk te controleren, de benzinepomp moet een keer (of wat) tikken als je m op contact zet en/of met de dodemansknop speelt. Doet ie dat niet en de zekering is heel dan kun je het relais nog overbruggen (zwarte draad op zwart-blauw), doet de pomp het dan niet dan is je pomp ws kapot (komt vaker voor)
Als de pomp kapot lijkt kun je deze er tussenuit laten door de carburateurslang direct op het filter aan te sluiten, wel zorgen dat de tank redelijk vol zit en dat de slang niet knikt.

Vacuum trekken is een kwestie van tankdop open laten. Als dat helpt zitten er 2 slangen onderop de tank die verstopt kunnen zitten (of de buisjes in de tank), die kun je meestal wel vrij krijgen door er van onderaf perslucht op te zetten (met de tankdop open)

Benzinekraan/filter kun je controleren door de slang los te trekken van de pomp en met een stopwatch en maatbeker te kijken hoeveel dr uit komt.
Zolang er meer dan 0,5L/minuut uit komt zal het wel ongeveer goed zijn of iig niet de oorzaak van je probleem (precieze specificatie weet ik zo niet, maar de achterliggende gedachte: geschat verbruik van 1:8 bij 240km/u volgas, 4km/minuut, dus 0,5L/minuut)
Dank. Ik ga ermee aan de slag
 
Ik zou m'n geld op de benzinetoevoer zetten. Of de benzinepomp (of aansturing) die het niet doet, tank die vacuum trekt, of de benzinekraan/filter die verstopt zitten.

Alle opties zijn vrij makkelijk te controleren, de benzinepomp moet een keer (of wat) tikken als je m op contact zet en/of met de dodemansknop speelt. Doet ie dat niet en de zekering is heel dan kun je het relais nog overbruggen (zwarte draad op zwart-blauw), doet de pomp het dan niet dan is je pomp ws kapot (komt vaker voor)
Als de pomp kapot lijkt kun je deze er tussenuit laten door de carburateurslang direct op het filter aan te sluiten, wel zorgen dat de tank redelijk vol zit en dat de slang niet knikt.

Vacuum trekken is een kwestie van tankdop open laten. Als dat helpt zitten er 2 slangen onderop de tank die verstopt kunnen zitten (of de buisjes in de tank), die kun je meestal wel vrij krijgen door er van onderaf perslucht op te zetten (met de tankdop open)

Benzinekraan/filter kun je controleren door de slang los te trekken van de pomp en met een stopwatch en maatbeker te kijken hoeveel dr uit komt.
Zolang er meer dan 0,5L/minuut uit komt zal het wel ongeveer goed zijn of iig niet de oorzaak van je probleem (precieze specificatie weet ik zo niet, maar de achterliggende gedachte: geschat verbruik van 1:8 bij 240km/u volgas, 4km/minuut, dus 0,5L/minuut)
Benzinepomp vervangen, helaas is het er niet beter opgeworden
 
En de bougies zijn nat? Het benzine niveau in je carburateurs is te hoog waardoor na korte tijd de motor verzuipt. Na stilstand zakt dat weer en na een nieuwe start begint dat weer van voor af aan. Probleem met de vlotters en of naalden, carburateurs reinigen.
 
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met een RC36-1.. Na 15km rijden was hij compleet dood.. Wel verlichting e.d. maar motorisch was het echt dood.. Net of er een accu leeg was.. Nieuwe accu, nieuwe spanningsregelaar etc. En bij testen in de werkplaats, keurige waarden op de accu bij opladen en koude start..

Uiteindelijk was het de massakabel van de accu naar het motorblok. Bij de 36-1 zit deze aangesloten aan linkerzijde van het blok op het montagepunt van de waterpijp net boven de dynamo.. Daar was het roest en bagger en aanvullend zat het montageput hierdoor ook niet echt meer vast.. Als het blok dan goed warm wordt kapt de ontsteking er mee.. De verlichting en alle onboard lampjes doen het dan nog prima via de kabelboom..

Niet zeggende dat het zo is, maar de massakabel van de accu naar het blok was wel mijn probleem..
 
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met een RC36-1.. Na 15km rijden was hij compleet dood.. Wel verlichting e.d. maar motorisch was het echt dood.. Net of er een accu leeg was.. Nieuwe accu, nieuwe spanningsregelaar etc. En bij testen in de werkplaats, keurige waarden op de accu bij opladen en koude start..

Uiteindelijk was het de massakabel van de accu naar het motorblok. Bij de 36-1 zit deze aangesloten aan linkerzijde van het blok op het montagepunt van de waterpijp net boven de dynamo.. Daar was het roest en bagger en aanvullend zat het montageput hierdoor ook niet echt meer vast.. Als het blok dan goed warm wordt kapt de ontsteking er mee.. De verlichting en alle onboard lampjes doen het dan nog prima via de kabelboom..

Niet zeggende dat het zo is, maar de massakabel van de accu naar het blok was wel mijn probleem..
Dank voor je bericht, de benzinepomp was het iig niet. Ik zal ook mijn massa eens nalopen (motor heeft overigens helemaal geen roest, maar wie weet)
 
Niets zeggende over de VFR maar ik heb ooit eens een oude GSX1000 gehad met alleen maar startproblemen.. Traag rond gaan bij koude start en hierdoor trok hij de accu leeg voordat hij eindelijk eens aan sloeg.. Alle contacten nagekeken zelfs de massakabel.. Qua ontwerp was de massekabel van de accu naar het blok niet al te sterk.. En door de jaren heen was ie door de belasting bij starten ook niet meer zo fris in de krimpverbindingen van de ogen bij de accu en het motorblok..

Nieuwe massakabel gemaakt en tikkie zwaarder / dikker in uitvoering.. Starten als een jong hert.. De startmotor ging zeer snel rond.. Alle startproblemen waren er mee verholpen..

Nog steeds niet zeggende dat het jouw probleem oplost.. Deze brommers zijn toch al een beetje op leeftijd en het uitzoeken van een elektrisch of brandstof probleem kost gewoon tijd.. Als je terugkijkt na je het probleem te hebben gevonden is het altijd een "simpel" probleem.. Het is alleen de zoektocht..

Volgens mij is er veel genoemd.. Sidestand schakelaar (maar dan werkt het lampje op de dash ook niet), kill switch, brandstof pomp (al getest).. Blijft toch de bekabeling over..

Wat ik ook wel heb meegemaakt is dat het kabeltje van het contacslot, wat nogal een korte bocht maakt over de kuipstuin nog wel eens beschadigd raakt. In het schema staat een verbinding vanuit het contactslot in de draadboom naar de ontsteking en de zekeringskast. Bij sommige modellen zit deze verbinding in het contactslot, bij anderen op de stekker.. (Oude kleurcodering zwart, nieuwere zwart met witte streep)
Kortom.. De draad van het contactslot afhankelijk van de splitsing kan vanwege de korte knik onder het slot wel eens gaan jutteren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan