Zakelijk motorlease - interesse?

JanP

Rookie
14 aug 2002
1
0
Arnhem
Ik ben bezig na te gaan of er genoeg animo (klanten) zijn voor het opstarten van een leasmeaatschappij puur voor motorfietsen.

Het betreft zakelijke lease, in een aantal vormen:
- full operational lease
- financial lease
- tussenvormen

Alles met mogelijkheid van eerste storting (aanbetaling en borgstelling) en het kopen van de motorfiets tegen een vooraf vastgesteld bedrag.

Willen jullie reageren? Des te eerder is de kans aanwezig dat dit bedrijf realiteit wordt.

BVD
Jan
 
Heb ook al eens aan m'n baas gevraagd of dit kon, maar schijnt nogal aan de prijs te zijn. Als je kunt concureren met de lease van een auto is er denk ik wel een markt voor, maar anders word het niets...

Veel succes
 
Ik kan al gebruik maken van motor lease bij mijn werkgever. Maar omdat het vaak slecht weer is in Nederland doe ik het maar niet. En moet ook mijn laptop, documenten en soms computer apparatuur meenemen en dit kan ook onverwachts zijn. Dus leek mee niet echt handig voor mij.
 
Zou er ergens een "baas" zijn (eh .. alleen een hond heeft een baas) die het goed vind dat je je zakelijke kilometers op twee wielen doet (uitgezonderd couriers, motoragenten enz.)??

Ten eerste kun je met een motor niet altijd de weg op (sneeuw, ijzel enz) en ten tweede is de ongevallen kans plm 12% groter dan bij een auto.

Arbeidsongeschiktheid is voor een werkgever een hele vervelende kostenpost. Als het ongeval tijdens uitoefening van je beroep is gebeurd is je werkgever ook nog eens aansprakelijk voor de kosten !

Ik ga af en toe ook wel eens op pad voor mijn werkgever op de motor, die ziet echter alleen mijn declaratie van 27 pleurocent/Km en weet niet eens dat dat met de motor is gedaan ... ik vraag me af hoe het dan zit met de aansprakelijkheid ... ( we hebben een pool-auto maar die is niet altijd beschikbaar, maar ik heb wel een eigen blikkie)..

Groetjes, reeds
 
Op woensdag 14 augustus 2002 19:16 schreef Maximum het volgende:
Hij hoort iig niet in aankondigingen...moved-->motorsport algemeen--> Alg Praat

Er zullen best bedrijven zijn die een fiets kunnen slijten ipv een auto.

Zijn dan vooral mensen die daadwerkelijk op de fiets hun beroep uitoefenen, zoals instructeurs e.d. denk ik.
Maar die hebben meestal geen leasewagen oid.

Kennis van me is instructeur op allerhande motorgebied en is wel bezig geweest met ze baas over een leasefiets, maar is niet door gegaan omdat hij ook VIPvervoers-/security-opleiding ging geven en daar had ie auto voor nodig.
 
Wie kan me nog even precies het verschil tussen financial en operational lease uitleggen.. vergeet dat steeds. :)
 
Wie kan me nog even precies het verschil tussen financial en operational lease uitleggen.. vergeet dat steeds. :)

Financial moet je niet anders zien als de financiering van de auto, full operational zit alles in.....reparatie, onderhoud, schade, verzekering, vervangend vervoer enz...

Motorlease is geen grote markt voor. Wij hebben een wagenpark van 90000 auto´s en ik denk ongeveer 100 motoren...waarvan 70 van de plisie :+ .....er zijn maar weinig werkgevers die idd het risico willen nemen. De functie die je vervult moet passen. Vaak krijg je een auto van de zaak als je veel buiten de deur moet werken, dus bv wel eens klanten meenemen....klant meenemen? gaat niet dus auto huren, kost geld....ongeval? baas heeft een groter probleem als wanneer er met de auto een ongeval ontstaat. Kleding? Moet die ook mee geleased worden? Zo ja, wat heb je allemaal wel niet nodig, tassen, regenkleding. Moet je in pak naar je werk? Wordt al lastiger met de motor.....

Toch een goed initiatief, maar denk dat er niet veel belangstelling voor is. Misschien wel van particulieren, maar dat is een markt die je (zakelijk gezien) beter niet kunt bewandelen gezien het grotere risico van wanbetalers ed. B2B is rendabeler en minder riscovol.....

succes!
 
Motorleasing voor particulieren heeft alleen toegevoegde waarde als het iets anders brengt dan de reeds bestaande financiëringsmogelijkheden. Full operational voor een motor is namelijk best duur en om dan aantrekkelijk te blijven moet je groot inkopen (banden, onderhoud e.d.)

In de zakelijke markt wordt het allang gedaan. Je moet het echter wel in kunnen passen in je eigen vervoerssituatie en in dat geval is Autoleasing een veel aantrekkelijker alternatief.

Bij ons op het werk (IT bedrijf met 2000 man) zijn er twee of drie man die een leasemotor hebben.
 
Ik denk dat er wel degelijk markt voor is:

De zakelijke gebruiker met als beroep: advocaat, deurwaarder, consultants. Het enige probleem is dat dit alleen geldt voor bijvoorbeeld steden als Amsterdam, waar je op een motor beduidend sneller bent dan met de auto.

Je afzetgebied is dus wat beperkt, maar als je niet teveel overhead kosten maakt, is het wel rendabel.

iig succes en als je problemen hebt met de kredietwaardigheid van je klant of zijn betalingsgedrag, laat het me ff weten ;)
 
Bij mij op de zaak heeft iemand een lease-motor. Ik zou zelf op zich wel geïntesseerd zijn, als het echt voordelig zou zijn. Met oog op de belasting is het wel interessant.
 
Hallo oma :+


Mijn werkgever vindt het geen enkel probleem als ik op de motor kom.
(Van de 18 man zijn er 5 die motor rijden/gereden hebben)
Ook niet als ik op de motor naar klanten ga.
Nette kleding gaat prima onder het textielpak.

Nu doe ik alle kilometers op mijn eigen motor: zakelijk + prive zo'n 40000km per jaar.

Een aantal van de vorige posts geven aan dat er wel degelijk lease-motoren
rond rijden (anders dan private-lease hoop ik).

En dus ben ik op zoek naar de betreffende lease-maatschappijen.
Want via Google raak ik het spoor kwijt.
 
Ik hou het wel op de 18 cent per kilometer. Dat is net kostendekkend. Mocht ik nog meer kilometers voor de baas gaan rijden, dan is een leasemotor een optie. Want mijn baas vind het helemaal niet erg dat ik motor rij. Moet je eens kijken hoeveel werkuren en parkeergeld hij bespaart op deze manier :+
 
Ik hou het wel op de 18 cent per kilometer. Dat is net kostendekkend. Mocht ik nog meer kilometers voor de baas gaan rijden, dan is een leasemotor een optie. Want mijn baas vind het helemaal niet erg dat ik motor rij. Moet je eens kijken hoeveel werkuren en parkeergeld hij bespaart op deze manier :+
Totdat je op je plaat gaat en jij (deels)arbeidsongeschikt raakt. Ik durf dan haast te zeggen dat je dan gewoon een auto van je werkgever (alleen honden hebben een baas) meekrijgt en dan zijn de parkeerkosten ook relatief gezien erg goedkoop.

Ik vind het wel een leuk initiatief. Maar hoe doe je dat als je elke dag in pak (geen motorpak dus) op je werk of bij klanten moet verschijnen? En voor de technici onder ons zit er nog een praktisch probleem aan, nl. de gereedschapskoffer.
 
Ik vind het wel een leuk initiatief. Maar hoe doe je dat als je elke dag in pak (geen motorpak dus) op je werk of bij klanten moet verschijnen? En voor de technici onder ons zit er nog een praktisch probleem aan, nl. de gereedschapskoffer.
Je nette pak kan gewoon onder het textiel en je hebt iig één voordeel: geen gekreukt overhemd ;)
 
Totdat je op je plaat gaat en jij (deels)arbeidsongeschikt raakt. Ik durf dan haast te zeggen dat je dan gewoon een auto van je werkgever (alleen honden hebben een baas) meekrijgt en dan zijn de parkeerkosten ook relatief gezien erg goedkoop.

Ik vind het wel een leuk initiatief. Maar hoe doe je dat als je elke dag in pak (geen motorpak dus) op je werk of bij klanten moet verschijnen? En voor de technici onder ons zit er nog een praktisch probleem aan, nl. de gereedschapskoffer.

Tsja, als je met een (lease of eigen) auto een ongeluk krijgt, kun je
ook (deels) arbeidsongeschikt raken. Als jij een risico sport als hobby
hebt, kun je ook arbeidsongeschikt raken.
Dat zie ik niet geheel als argument.

En wat je gereedsschapskoffer betreft:
Ligt er helemaal aan wat voor motor je hebt,
en hoe groot die gereedschapskoffer is.

Ik rijd dagelijks rond met m'n laptop achterop, omdat ie niet
in de koffer past. Geen probleem.
 
Ik ben benieuwd hoe je nette pak er dan uit komt te zien. Volgens mij zit het niet echt lekker als je je jasje onder je motorjack aan houdt.
Waarschijnlijk beter dan na een uur opgevouwen in de auto ;) Onder je leren pak zou ik het ook niet zo snel doen maar onder textiel past het meestal wel. En anders doe je je jasje in je tanktas/koffer/rugzak :)
 
Ik ga dit voorjaar waarschijnlijk (als mevrouw ScubaRider d'r nieuwe baan met bijbehorende gezins-leasebak doorgaat) proberen mijn werkgever te interesseren een motor voor me te leasen. Ik rijd nu al alles op de motor, en daar is geen weerstand tegen.

Grootste voordeel voor mij is dan dat ik een nieuwe motor kan gaan rijden en die van mijn bruto salaris kan betalen, net zoals mijn collega's dat met hun leasekoekblikken doen. Ook privékilometers zijn dan met de tankpas te betalen, tel uit mijn winst.

Ik heb alleen geen idee welke bedragen er gerekend worden. Heeft iemand een indicatie voor me o.b.v. full operatiional lease? Ik denk zelf aan een TDM, maar een totaal andere fiets geeft me ook wel een idee hoe de tarieven liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan