'97 Honda CBR1000F loopt redelijk snel erg warm, normaal?

Raymenn

Rookie
21 jun 2016
9
1
Zuid-Hollamd
Hi MF'ers,

Ik heb voor het eerst een Honda CBR1000F '97, en überhaupt mijn eerste Honda, dus ik ben niet echt bekend met wat wel en niet "normaal" is bij deze fietsen.
Nou valt mij op dat deze fiets, in de bebouwde kom erg snel warm neigt te worden. Stoplichten, gassen en remmen, hierbij slaat de meter al snel uit naar 3/4e, tegen rood aan met de cooler fan erbij. Eenmaal met een beetje wind erop wil die zakken tussen 2/4e en 3/4e, maar zodra het stilstaan is bij het stoplicht gaat de fan weer fluiten en is de meter weer op 3/4e, tegen rood. Ik ben een rustige rijden dus ik ga niet vol gas weg en laat hem zeker niet hoog in de toeren lopen, dus aan mijn rijstijl zal het niet liggen.

Op de snelweg en N-wegen is het warm worden er niet. Meter blijft hier mooi op 1/4e. Ik ben er zelf al niet zo een held in het technische kant van de fietsen, vandaar dat ik me vraag als eerst hier neer leg voordat de fietsendokter een uur tariefje rekent die achteraf niet nodig had geweest.

Vast bedankt voor jullie hulp / info / etc. Ik zie deze graag tegemoet. 👍

Groeten Raymond
 
Oplossing
niet druk om maken, doen alle 1000Fjes. mijn 2 vorige (2x een '94) en tevens huidige ('95) doet dat ook.. Wordt gekker als die koelvloeistof verliest of dat de meter vol in het rood staat, dan is er wél iets aan de hand..
niet druk om maken, doen alle 1000Fjes. mijn 2 vorige (2x een '94) en tevens huidige ('95) doet dat ook.. Wordt gekker als die koelvloeistof verliest of dat de meter vol in het rood staat, dan is er wél iets aan de hand..
 
Oplossing
Weet niet hoelang het koelvloeistof erin zit ? Maar een flush en een nieuwe vulling met verse koelvloeistof is zeker geen overbodige luxe.
Heb het bij mijn CBR600F2 gedaan en de waarden zijn beter nu. Had wel de thermostaat even getest of deze bij de juiste temp ook volledig open ging in een pannetje met een temperatuur meter. Zijn toch oudere motoren en dan kunnen mechanische dingetjes gaan haperen .
 
Ze zijn niet echt gemaakt voor stadswerk, zorg er voor dat je niet te laag in toeren rijdt, de koelvloeistof moet wel kunnen circuleren.
En idd een keer het systeem doorspoelen kan ook verbetering brengen, let ook op de slang van thermostaat naar overlooptank, die wil wel eens verstopt raken of scheuren.
 
Bedankt! Misschien dan toch geen slecht idee om de koelvloeistof laten vervangen bij de fietsendokter. Zoals ik al zei, op technisch gebied ben ik er helaas een leek in, waardoor ik me meteen hier wendde. Maar als de dokter daar dan toch mee bezig is, is een controle op de thermostaat iets wat die direct mee zou kunnen nemen?

En het stadswerk, daar is die niet voor gebouwd. Dat was al een inschatting bij aanschaf en een blijk in de praktijk. Maar ik moet er helaas doorheen aangezien ik in het hoekje van Spijkenisse woon. Ik moet helaas een portie stoplichten trotseren eer ik thuis ben. Ik ga morgen de dokter is bellen en kijken wat hij kan betekenen. Ik zal een updatje eronder geven zodra die is geweest en wat wel of niet merk. Tot zover mijn grote dank voor jullie tips en adviezen!
 
Controle van de thermostaat kán meegenomen worden, is alleen wel iets meer werk t.o.v. enkel een koelvloeistofwissel. Sowieso moet dan de het gehele kuipwerk eraf (zijkuip links moet er toch af voor de drainplug van de waterpomp,rechter kuipdeel en topkuip is extra voor thermostaat controle), maar op zich is dat ook wel te doen.. let us know wat de uitkomst is geworden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan