A2, motor met 25KW op kenteken, wat is origineel vermogen?

nico95

Die hard MF'er
11 okt 2015
309
73
Roden
Hallo iedereen,

Ik ben druk aan het lessen voor mijn A2 en heb mijn AVB inmiddels gehaald.
Ik ben momenteel rustig aan het kijken naar motoren. nu valt mij op dat het aanbod van 25KW motoren wat ruimer is dan 35KW motoren. daarom mijn volgende vraag:

Mag je met een A2 rijbewijs een motor rijden die in de oude regeling op 25KW is gezet op kenteken, maar daarvoor wel meer dan 70KW had? en dan deze eventueel op 35KW begrenzen.

Zelf zou ik zeggen dat origineel vermogen het vermogen is dat op kenteken staat aangegeven?

verder, stel je zou dit doen als het NIET mag, zijn de consequenties groot? Het lijkt mij een zelfde soort situatie bij aanhouding als het rijden van een 35KW motor die niet begrensd is op kenteken maar met een vermogensuitdraai. Hier kan een agent echter direct bij het checken van het kenteken zien dat het niet juist is terwijl dat met een motor van 25KW in bovenstaande situatie alles op kenteken in orde lijkt.

Hopelijk is de vraag duidelijk genoeg uitgelegd.

Groeten,

Nico
 
Het origineel vermogen is het vermogen dat bij de typegoedkeuring is opgegeven, waarmee hij uit de fabriek komt dus. Begrenzing op kenteken doet niks af aan net orgineel vermogen.

Begrenzing naar 35kw mag nooit zijn afgeleid van meer dan het dubbele vermogen, 70kw dus. Ook niet als de motor eerst 25kw op kenteken heeft gehad, anders zou het wel heel makkelijk te omzeilen zijn.

Het is eigenlijk simpel: Met a2 rijbewijs uit de nieuwe categorie, gehaald na januari 2013 mag je geen motoren besturen met meer dan 35kw, en geen motoren die begrenst zijn van meer dan 70kw. Ook niet als een motor van meer dan 70kw in de oude regeling van voor 2013 al is begrenst naar 25kw. Je mag dus zelfs geen begrensde oude zx6 op 25kw rijden, want deze had origineel meer dan 70kw.

Het is dus ook niet raar dat het aanbod van 25kw motoren groter is, niemand wil ze hebben want je kan er geen ruk mee. Tenzij je een volledig A hebt natuurlijk.
 
Er zijn nog genoeg motoren die wel op 25kW gereden mogen worden hoor (en geen 35kW typegoedkeuring hebben). Het zijn maar een handje vol die niet meer mogen... denk aan de ZX6R, GSXR600RR, R6 (al dan niet via import als 25kW op kenteken gekregen).

Ga je er wel mee rijden, dan krijg je een boete voor het niet hebben van een rijbewijs en moet je de motor laten staan. De verzekering zal ook niet meewerken, tenzij je een verzekering kan vinden die zwart op wit aangeeft dat ze weten dat de motor op 35kW is gezet via uitdraai (zijn er niet veel meer).

Welke heb je eigenlijk op het oog?
 
had dus juist een zx6r gezien met 25KW op kenteken, maar deze heeft dus standaard meer dan 70KW.
Maar in principe mag een motor die met de oude regeling op 25KW gezet is, en standaard MINDER dan 70KW heeft gewoon bereden worden met mijn A2 rijbewijs?
 
Ja, 25kW en minder dan 70kW mag. Een Kawasaki ER-5 op 25kW mag je dus op rijden, om even een voorbeeld te noemen.
 
wacht even, mijn KTM heeft 12kw op kenteken, in het echt zal dat zon 55pk zijn (geen idee hoeveel kw dat is)
Maar ik mag daar met A2 dus niet op rijden?
anyways, hoe weten ze hoeveel vermogen dat ding heeft anders dan het kenteken? ze gaan hem lijkt mij niet random op een testbank zetten? ;p
 
35kw staat gelijk aan 48pk, jouw ktm zou dus dan ook officieel niet in de A2 regeling vallen.
 
Maar dan telt dat van niet meer dan het dubbele kw niet? aangezien hij 3x meer kw's heeft in het echt dan op kenteken.
En is er nog een regel van het aantal KW's per kg?
 
De regels zijn naar mijn weten:

max 35kw
Origineel voor begrenzen max 70kw
Kw/gewichtsverhouding max 0,2kw/kg

Maar ik denk dat uw ktm sowieso niet legaal gereden kan worden zo aangezien het vermogen veel hoger is dan de 11kw op kenteken
 
Geen idee, bijna alle ktm's staan 6-11kw op kenteken, achja ik zie wel, ze zullen er hopelijk niet te moeilijk over doen ;)
 
Ga je er wel mee rijden, dan krijg je een boete voor het niet hebben van een rijbewijs en moet je de motor laten staan. De verzekering zal ook niet meewerken, tenzij je een verzekering kan vinden die zwart op wit aangeeft dat ze weten dat de motor op 35kW is gezet via uitdraai (zijn er niet veel meer).

Met name het zwart-wit krijgen van de verzekering is belangrijk. Los van de eventuele boete en andere consequenties wordt het pas echt vervelend als je een (ernstig) ongeval krijgt. Een verzekeringsmaatschappij zal er alles aan doen om niet te hoeven uitkeren als blijkt dat je motor meer vermogen heeft dan op papier staat, of dat jij met meer vermogen rijdt dan wettelijk mag.

Natuurlijk is de kans niet groot, maar het is best lullig als je de rest van je leven krom moet liggen omdat de verzekering zijn handen er vanaf trekt.
 
nog even een vraag, heb nu een suzuki SV650 gezien uit 2003, injectie dus.
Staat 25KW op kenteken en origineel minder dan 70, dus oke. is het mogelijk om de CDI hiervan te laten mappen naar 35KW? aangezien hier alleen maar 25KW CDI's voor zijn te krijgen.
 
nog even een vraag, heb nu een suzuki SV650 gezien uit 2003, injectie dus.
Staat 25KW op kenteken en origineel minder dan 70, dus oke. is het mogelijk om de CDI hiervan te laten mappen naar 35KW? aangezien hier alleen maar 25KW CDI's voor zijn te krijgen.

Zou misschien wel kunnen maar dan kun je hem beter met een 35kw gas begrenzer uit laten voeren.

Alpha Technik 35kw begrenzer kost je 175 euro via motorcorner of zelfde bedrag via Alpha Technik zelf en is waarschijnlijk goedkoper dan je CDI laten remappen

Toevallig mijn SV650S gezien?
Die voldoet namelijk aan je beschrijving :P
 
Laatst bewerkt:
Haha ja het ging inderdaad om de jouwe, op marktplaats, ben een beetje mijn opties aan het bekijken. Rijdt dat niet heel raar als je maar half gas kunt geven?

Nog een vraag: hoe zit het met 25kw tweede typegoedkeuringen? Stel ik koop een zxr400 van 99 met deze goedkeuring, kan ik deze san middels een dealer nog steeds op 25kw krijgen?
 
Haha ja het ging inderdaad om de jouwe, op marktplaats, ben een beetje mijn opties aan het bekijken. Rijdt dat niet heel raar als je maar half gas kunt geven?

Nog een vraag: hoe zit het met 25kw tweede typegoedkeuringen? Stel ik koop een zxr400 van 99 met deze goedkeuring, kan ik deze san middels een dealer nog steeds op 25kw krijgen?


Ik heb helaas geen ervaring met gas begrenzers maar wel met cdi begrenzing.
Mijn lesmotor was een Suzuki GSF650 met injectie die met 25kw CDI begrensd was en ik vond het verschikkelijk irritant... :N

Bij een normaal accelererende motor heb je namelijk dat hij bij volgas naarmate het toerental ook in vermogen stijgt maar bij deze cdi begrenzing word het vermogen na de +-3500 toeren afgevlakt naar 25kw waardoor die de rest van het toerenbereik dit vermogen houd en je bijna niet het gevoel hebt dat hij goed door trekt.

Als ik bij mij SV gewoon half of kwartgas houd voel ik hem door het toerenbereik gewoon goed doortrekken.
En in het dagelijks verkeer geef je toch niet meer dan kwart tot halfgas... ;)


Voor de 2e typegoedkeuringen kun je beter een aantal dealers bellen of zij dit kunnen doen.
Ik heb zelf wel eens gebeld naar de Motoport hier in de buurt en die zeiden dat ze het oude type SV met 2e typegoedkeuring niet op kenteken konden laten begrenzen naar 25kw maar heb het andere van het forum wel zien doen.
 
Laatst bewerkt:
dank voor je uitleg, heb jij je SV650 met je A2 rijbewijs gewoon altijd op vol vermogen gereden dan?
 
Gasbegrenzing is best mee te rijden. De Kawa Z800e en Ducati Scrambler hebben naast 35kW ECU ook maar 1cm gas ofzo. Geen probleem.

Nu nog een vol vermogen motor op 25kW zetten? Volgens mij kan dat niet meer, maar bestaand op 25kW kan je wel kopen. Ik kan het uiteraard mis hebben, dus bel eens een Kawa dealer.
 
Je kunt 25/35KW kits kopen bij dealers, ook voor oudere motoren, zijn wel prijzig(moet door dealer gedaan worden, hoop papierwerk,duurt lang) en het is behoorlijk veel gedoe omdat je motor dan weer een nieuw kenteken enzo nodig heeft.

Als je gewoon een oudere motor koopt met het juiste KW op kenteken zal je niet veel problemen krijgen denk ik.
Mijn advies: rijdt gewoon wat je zelf wilt, rijbewijs is een rijbewijs, straks gaan ze nog een fietsbewijs invoeren, daar ga je toch ook niet naar luisteren? ;P
 
Terug
Bovenaan Onderaan