Tijdelijke A2 motor, Aprilia Pegaso of Kawasaki KLE?

MB2201

Rookie
9 mrt 2024
12
8
In september 2022 mijn A code 80 rijbewijs gehaald en nu het zonnetje schijnt, zou ik toch graag willen starten met rijden. Wachten tot aankomende september voor het volledige A rijbewijs wil ik niet, dus vandaar dat ik op zoek ben naar een <35KW voor 1-2 jaar. Als lang persoon (193) en met een budget van ~€2500 zijn er twee interessante opties in mijn regio: Kawasaki KLE500 (bj 2000) en Aprilia Pegaso 650 (bj 2001/2007).

Ze verschillen niet veel van elkaar, maar ze hebben wel dezelfde minpunten: hoog verbruik en geen versnellingsindicator (vond ik prettig bij schakelbrommer en lesmotor). Vooral het hoge verbruik houd mij tegen door de hogere kosten en laag bereik per tank, zeker aangezien ik meestal langere ritten wil maken.

Wat zijn jullie meningen over deze twee? Eventueel alternatieven zijn ook welkom, maar hier in het noorden zijn amper 35KW opties voor mijn lengte.
 
Versnellingsindicator vind ik minder een issue. Die heb je bij dat soort motoren niet echt nodig, als je een beetje gevoel hebt voor de motorfiets.

Volgens mij staan zowel het KLE-blok als het Rotax-blok in de Pegaso als betrouwbaar bekend. Proefrijden dus, als tenminste de keuze alleen tussen deze twee is.

Edit: Pegaso 2007? Die heeft volgens mij geen Rotax-blok meer.
 
Versnellingsindicator vind ik minder een issue. Die heb je bij dat soort motoren niet echt nodig, als je een beetje gevoel hebt voor de motorfiets.

Volgens mij staan zowel het KLE-blok als het Rotax-blok in de Pegaso als betrouwbaar bekend. Proefrijden dus, als tenminste de keuze alleen tussen deze twee is.

Edit: Pegaso 2007? Die heeft volgens mij geen Rotax-blok meer.
@MB2201
Gewoon lekker zoeken op de motoroccasion website.

Ga lekker voor een motor die JIJ wil en laat je niks aansmeren!
 
Op motoroccasion staat helaas maar heel weinig wat voldoet aan mijn eisen (hoog genoeg, max 35KW, <€2500, niet al te ver van huis).

Binnenkort zal ik de KLR en Pegaso proefrijden, wat zijn dingen die specifiek voor deze twee belangrijk zijn om te controleren? Bijvoorbeeld roest op bepaalde plekken, geluiden etc. Wil niet midden in de zomer stilzitten omdat ik een bekend probleem vergeten ben na te vragen 8)7
 
Vandaag de twee Pegasos gereden, beide goed en comfortabel. Die 1-cilinder blokken hebben mijn verwachtingen hoog overtroffen, dus daar zal het zeker niet aan liggen. Die uit 2007 had wel veel trillingen in het stuur en dat was na 10 minuten al aardig storend, is dit enigzins makkelijk op te lossen?
 
De KLE is een 2-cilinder, de Pegaso een 1-cilinder. Als je veel snelweg gaat rijden, denk ik dat dat comfortabeler gaat op de KLE. Voor binnendoor maakt het niet uit welke je kiest. Die trillingen bij de Pegaso kan aan van alles liggen. Sowieso trillen 1-cilinders meer, maar wie weet wat er wat mis met de lagers, de banden, vering of weet ik het. Zelf geen Pegaso gehad, wel een andere 650cc 1-cilinder en ook nog wel eens een 660cc 1-cilinder. .
 
100/110 is goed tedoen op een kle. Volgens mij zijn de onderdelen bij de pegaso moeilijk te vinden en duur. Ik had de zelfde twijfel tussen precies de zelfde motoren. Ben uiteindelijk voor de kle gegaan. Hij heeft me al door heel Europa gebracht inclusief de noordkaap👌
 

Bijlagen

  • B47985FD-7A83-4CAA-B94E-C6983A868D72.jpeg
    B47985FD-7A83-4CAA-B94E-C6983A868D72.jpeg
    466,7 KB · Weergaven: 0
100/110 is goed tedoen op een kle. Volgens mij zijn de onderdelen bij de pegaso moeilijk te vinden en duur. Ik had de zelfde twijfel tussen precies de zelfde motoren. Ben uiteindelijk voor de kle gegaan. Hij heeft me al door heel Europa gebracht inclusief de noordkaap👌

Onderdelen voor het blok zijn bij de Pegaso in elk geval volop te krijgen. Er hangt een Motori Minarelli 660cc blok onder, zelfde als wat Yamaha gebruikt in de 660's (XT, XTZ, MT-03, SZR etc.). Andere onderdelen weet ik niet.
 
Ben voor de Aprilia gegaan trouwens. Er kwam nog een andere Pegaso uit 2007 tekoop en die was net terug van een uitgebreide onderhoudsbeurt. Beetje laag bereik op 1 tank maar voor de rest niks om over te klagen.
 
Ik vraag me af wat jij verstaat onder hoog of laag. Niet alleen verbruik, maar ook bereik. Ik heb een Pegaso (nog met Rotax blok, maar wel met injectie) doe makkelijk 250 km op een tank en dat is met korte ritjes, dus zou ik beter mijn best doen, dan kan dat meer worden.
 
Ik doe inderdaad ook ongeveer 250km, maar qua gevoel lijkt het alsof je er zo doorheen gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan