Allen,
Net als menigeen rij ik al heel wat jaren motorscooter. Naast de vele voordelen, bracht de onderhoudsarme aandrijflijn een extra voordeel met zich mee. De versnellingsbak is overbodig, zo nu en dan een snaartje vervangen en dit is het.
Ik ben mijn mening op bovenstaande een beetje aan het bijstellen. (Mijn) praktijk leert dat de snaar, al is het maar om binnen de veiligheidsmarges te blijven, regelmatig moet vervangen. Niet de 20.000 km, eerder bij 15.000 km als er veel snelweg wordt gereden. Tel daarbij op dat de variateur ook regelmatig gecontroleerd moet worden en af en toe vervangen. Helemaal onderhoudsarm is het bij mij niet gebleken... Zelfs na een regelmatige inspectie is het mij toch overkomen dat de snaar brak, vaak was daar een ander onderdeel in de aandrijflijn de oorzaak van. Desalniettemin was het meerdere malen een hachelijk avontuur zonder aandrijving van de 4e baan op de snelweg naar de vluchtstrook te liften.
De cardan aandrijving biedt daarentegen een absolute zekerheid. Geen gedoe met snaren die kapot (kunnen) gaan en eigenlijk echt onderhoudsvrij. Echter maakt dit, of zijn ze alleen op machines gemonteerd die loodzwaar zijn. Ik vind ze ook goed passen op de toerbuffels, niet zozeer op de iets gebruikelijke machines.
Dan kom ik op de kettingaandrijving. Jarenlang heb ik hier echt niet naar omgekeken, sterker nog... Ik wilde absoluut geen machine met een kettingaandrijving. Niet mooi, onderhoud, regelmatig vervangen, vettigheid, enz. Nu heb ik er toch voor gekozen en zie dat eigenlijk dat de nadelen heel erg meevallen. Vervangen valt met mij rijstijl ontzettend mee. Met een kettingset zal ik vermoedelijk zo'n 25.000 km rijden. Smeren is echt met de wekelijkse wasbeurt in 30 seconden gedaan en de vettigheid helemaal niet op (door regelmatig licht te spuiten met olie). Minder krachtverlies dan de snaar en cardanaandrijving, eigenlijk is het een gelijkwaardige aandrijfvorm. Heb ik mijzelf jaren voor de gek gehouden, of valt een kettingaandrijving inderdaad voordelen?
Mish
Net als menigeen rij ik al heel wat jaren motorscooter. Naast de vele voordelen, bracht de onderhoudsarme aandrijflijn een extra voordeel met zich mee. De versnellingsbak is overbodig, zo nu en dan een snaartje vervangen en dit is het.
Ik ben mijn mening op bovenstaande een beetje aan het bijstellen. (Mijn) praktijk leert dat de snaar, al is het maar om binnen de veiligheidsmarges te blijven, regelmatig moet vervangen. Niet de 20.000 km, eerder bij 15.000 km als er veel snelweg wordt gereden. Tel daarbij op dat de variateur ook regelmatig gecontroleerd moet worden en af en toe vervangen. Helemaal onderhoudsarm is het bij mij niet gebleken... Zelfs na een regelmatige inspectie is het mij toch overkomen dat de snaar brak, vaak was daar een ander onderdeel in de aandrijflijn de oorzaak van. Desalniettemin was het meerdere malen een hachelijk avontuur zonder aandrijving van de 4e baan op de snelweg naar de vluchtstrook te liften.
De cardan aandrijving biedt daarentegen een absolute zekerheid. Geen gedoe met snaren die kapot (kunnen) gaan en eigenlijk echt onderhoudsvrij. Echter maakt dit, of zijn ze alleen op machines gemonteerd die loodzwaar zijn. Ik vind ze ook goed passen op de toerbuffels, niet zozeer op de iets gebruikelijke machines.
Dan kom ik op de kettingaandrijving. Jarenlang heb ik hier echt niet naar omgekeken, sterker nog... Ik wilde absoluut geen machine met een kettingaandrijving. Niet mooi, onderhoud, regelmatig vervangen, vettigheid, enz. Nu heb ik er toch voor gekozen en zie dat eigenlijk dat de nadelen heel erg meevallen. Vervangen valt met mij rijstijl ontzettend mee. Met een kettingset zal ik vermoedelijk zo'n 25.000 km rijden. Smeren is echt met de wekelijkse wasbeurt in 30 seconden gedaan en de vettigheid helemaal niet op (door regelmatig licht te spuiten met olie). Minder krachtverlies dan de snaar en cardanaandrijving, eigenlijk is het een gelijkwaardige aandrijfvorm. Heb ik mijzelf jaren voor de gek gehouden, of valt een kettingaandrijving inderdaad voordelen?
Mish