benjaminschot
Rookie
- 15 jan 2022
- 26
- 18
De 1100 heeft er ook geen last van. Er zijn 1150's met een niet haaks gefreese versnellingsbak. Daardoor loopt de as schuin in de koppelingsplaat en vreet de splines weg. Maar welk bouwjaar, geen idee.Die spline problemen zijn schromelijk overdreven. Bij mijn 1100 waren die splines nog als nieuw na een ton en daarvoor had ik ze nog nooit gesmeerd met Staburags vet. Ik maakte regelmatig wheelies met het ding.
Dat klinkt als te lage spanning. De bendix gaat lafjes uit en de motor begint te draaien zonder dat hij de starterkrans grijpt Dat verklaard ook waarom je ABS weigert...Gister de startmotor los gehaald want die verdomde het soms om de starterkrans aan te raken. Je hoorde dan een zoemend geluid maar pakte niet..
Gaat om het welbekende euvel zoals in deze video: https/youtu.be/g3GQGaPg8ec
Die video duurt een UUR, het is makkelijker als je zelf even kort omschrijft wat het zogenaamde probleem is.
(of gewoon copypaste en misschien vertaalt uit de beschrijving bij de video)
Schokdempers reviseren kan bij elke veringsspecialist, denk bijvoorbeeld aan HK-suspension. Let wel, afhankelijk van hoe oud je dempers zijn is er een kans dat ze gewoon versleten zijn en dat vervangen een betere keus is. ABS zal bij een BMW-maar-niet-de-dealer-specialist wel mogelijk zijn.
Overigens, als de as in de bak nog goed is, en je monteert de nieuwe plaat met een klodder staburags moet je wel raar doen wil het nog kapot gaan. De series met de assen die echt slecht zijn, zijn niet van toepassing bij een 2002 model, dacht ik
Ik heb het gekeken, bedankt! LeerzaamNiet met een te laag toerental rijden.
BMW Service - Clutch / Transmission Spline Failure Explained
Misschien maak ik mezelf een beetje paranoïde om deze as.. maar wil een lange reis gaan maken van de zomer.Die video duurt een UUR, het is makkelijker als je zelf even kort omschrijft wat het zogenaamde probleem is.
(of gewoon copypaste en misschien vertaalt uit de beschrijving bij de video)
Schokdempers reviseren kan bij elke veringsspecialist, denk bijvoorbeeld aan HK-suspension. Let wel, afhankelijk van hoe oud je dempers zijn is er een kans dat ze gewoon versleten zijn en dat vervangen een betere keus is. ABS zal bij een BMW-maar-niet-de-dealer-specialist wel mogelijk zijn.
Overigens, als de as in de bak nog goed is, en je monteert de nieuwe plaat met een klodder staburags moet je wel raar doen wil het nog kapot gaan. De series met de assen die echt slecht zijn, zijn niet van toepassing bij een 2002 model, dacht ik.
Ik zou gewoon uit voorzorg de koppeling vervangen voor een nieuwe originele plaat. Pris as die stuk gaat bij de splines in deze modellen heb ik de afgelopen 26 jaar 1 x meegemaakt. Vaker heb ik de pris as moeten vervangen omdat deze was ingesleten door de keerringen in de bak.Misschien maak ik mezelf een beetje paranoïde om deze as.. maar wil een lange reis gaan maken van de zomer.
De 2002 modellen schijnen hier dus geen last van te hebben? :-)
Hoi Rody bedankt voor je uitleg.Ik zou gewoon uit voorzorg de koppelibg vervangen voor een nieuwe originele plaat. Pris as die stuk gaat bij de splines in deze modellen heb ik de afgelopen 26 jaar 1 x meegemaakt. Vaker heb ik de pris as moeten vervangen omdat deze was ingesleten door de keerringen in de bak.
Als je alles los hebt kun je ook direct de ABS unit laten reviseren als dat nodig is. Een ABS systeem dat af en toe niet werkt kan vele oorzaken hebben, belangrijk is om eerst uit te vinden wat de oorzaak is. Het kan al veroorzaakt worden door een slechte accu en/of startmotor.
Als je weet wat er (bij deze modellen) nog meer allemaal stuk gaat/kan gaan, ga je denk ik niet eens meer met deze motor naar het winkelcentrum. Zeker niet als je onzeker/paranoïde bent.
Hoi Jaap. Bedankt voor je reactie. Ik ga morgen de tank terug plaatsen ( regenwater afvoer zat verstopt door roest )Heeeel lang geleden had ik ook een 1150.
Als dat ding 2 weken stil stond en ik startte direct na contact aan, dan schoot het ABS in storing.
De oplossing was eerst contact aan, zelf test, brandstofpomp druk op laten bouwen en dan past starten.
Was je te vlug, dan zakte de boord spanning onder een bepaalde waarde en daardoor kon de ABS computer niet correct werken.
Wat ook werkte: starten, wegrijden en 500 meter verder koppeling in, contact uit, contact aan en koppeling oplaten komen. Geen spanningsdip en het ABS werkte zoals het hoort.
BMW he:-)
Verder geen flauwe grappen van mij over BMWssss
Bedankt voor je reactieLastig oordelen op een foto, maar ziet er niet dun uit ofzo
Oke, dat ''hoort'' dusbij mijn 1150 gaat de startmotor ook gewoon draaien als de motor al loopt.
Ik heb dat altijd raar gevonden, want op mijn r60/7 uit eind jaren 70 zat al een constructie dat dit niet kon gebeuren.
Dit zal wel wegbezuinigd zijn
De 1100 heeft er ook geen last van. Er zijn 1150's met een niet haaks gefreese versnellingsbak. Daardoor loopt de as schuin in de koppelingsplaat en vreet de splines weg. Maar welk bouwjaar, geen idee.Die spline problemen zijn schromelijk overdreven. Bij mijn 1100 waren die splines nog als nieuw na een ton en daarvoor had ik ze nog nooit gesmeerd met Staburags vet. Ik maakte regelmatig wheelies met het ding.
Dat klinkt als te lage spanning. De bendix gaat lafjes uit en de motor begint te draaien zonder dat hij de starterkrans grijpt Dat verklaard ook waarom je ABS weigert. Probeer eens te starten met hulpstartkabels direct op de startmotor.Gister de startmotor los gehaald want die verdomde het soms om de starterkrans aan te raken. Je hoorde dan een zoemend geluid maar pakte niet..
Als je dat hebt gaat een aangepaste koppelingsplaat ook niet veel helpen. Plus dat de splines dan heel snel wegslijten.De 1100 heeft er ook geen last van. Er zijn 1150's met een niet haaks gefreese versnellingsbak. Daardoor loopt de as schuin in de koppelingsplaat en vreet de splines weg. Maar welk bouwjaar, geen idee.
Dat klinkt als te lage spanning. De bendix gaat lafjes uit en de motor begint te draaien zonder dat hij de starterkrans grijpt Dat verklaard ook waarom je ABS weigert. Probeer eens te starten met hulpstartkabels direct op de startmotor.
Bedankt! Dit is zeer welkome informatie,De 1100 heeft er ook geen last van. Er zijn 1150's met een niet haaks gefreese versnellingsbak. Daardoor loopt de as schuin in de koppelingsplaat en vreet de splines weg. Maar welk bouwjaar, geen idee.
Dat klinkt als te lage spanning. De bendix gaat lafjes uit en de motor begint te draaien zonder dat hij de starterkrans grijpt Dat verklaard ook waarom je ABS weigert. Probeer eens te starten met hulpstartkabels direct op de startmotor.
Zoals jij okal zei inderdaad, kwam niet vaak voor.Als je dat hebt gaat een aangepaste koppelingsplaat ook niet veel helpen. Plus dat de splines dan heel snel wegslijten.
Bij bepaalde series K75 lag de balansas/uitgaande as van het motorblok ook niet in lijn. Het vliegwiel/de koppeling stond dan onder een hele lichte hoek tov de versnellingsbak. De splines sleten dan echt binnnen de kortste keren weg. (<20.000 km)
De 1100 heeft er ook geen last van. Er zijn 1150's met een niet haaks gefreese versnellingsbak. Daardoor loopt de as schuin in de koppelingsplaat en vreet de splines weg. Maar welk bouwjaar, geen idee.
Ik ging uit van de motor van de TS. De motor in de video is wel een 1150. Helaas vermeld hij de kilometerstand niet. Maar Amerikanen neem ik toch al niet serieus. Die hebben nooit fatsoenlijk leren rijden en verzinnen oplossingen voor niet bestaande problemen. Alleen al het feit dat hij zijn koppeling gaat vervangen omdat deze niet goed ontworp[en zou zijnDie man in de video heeft het ook over de 1100 als hij de koppelingsplaat laat zien. Dat was eigenlijk de reden waarom ik reageerde. Kan natuurlijk best dat hij dat niet goed vertelde.
Haha ja zit wat in, voorlopig nog geen problemen en zo te zien nog genoeg dikte op de plaat. Ik hoef dus niet op zoek naar een aangepaste koppeling en tegen de tijd dat het zo ver is gaat er gewoon een originele plaat op., zoals Rody al aangafIk ging uit van de motor van de TS. De motor in de video is wel een 1150. Helaas vermeld hij de kilometerstand niet. Maar Amerikanen neem ik toch al niet serieus. Die hebben nooit fatsoenlijk leren rijden en verzinnen oplossingen voor niet bestaande problemen. Alleen al het feit dat hij zijn koppeling gaat vervangen omdat deze niet goed ontworp[en zou zijnEr rijden miljoenen van die fietsen rond zonder problemen.