benjaminschot

Rookie
15 jan 2022
26
18
Beste leden, ik heb een 1150 gs staan uit 2002 en ik vroeg me af of iemand van jullie weet waar je een aangepaste koppeling kan bestellen die wel een langere aansluiting heeft. Of moet ik dan bellen met de states?

Gaat om het welbekende euvel zoals in deze video: https://youtu.be/g3GQGaPg8ec

Overigens ben ik ook op zoek naar iemand die schokbrekers kan reviseren en abs uit kan bouwen (want ja die doet het soms wel en soms niet) liefst regio Rotterdam 🙋🏼‍♂️

Wellicht weet iemand van jullie raad.
Al vast bedankt 😄
 
Oplossing
Die spline problemen zijn schromelijk overdreven. Bij mijn 1100 waren die splines nog als nieuw na een ton en daarvoor had ik ze nog nooit gesmeerd met Staburags vet. Ik maakte regelmatig wheelies met het ding.
De 1100 heeft er ook geen last van. Er zijn 1150's met een niet haaks gefreese versnellingsbak. Daardoor loopt de as schuin in de koppelingsplaat en vreet de splines weg. Maar welk bouwjaar, geen idee.

Gister de startmotor los gehaald want die verdomde het soms om de starterkrans aan te raken. Je hoorde dan een zoemend geluid maar pakte niet..
Dat klinkt als te lage spanning. De bendix gaat lafjes uit en de motor begint te draaien zonder dat hij de starterkrans grijpt Dat verklaard ook waarom je ABS weigert...
Heeeel lang geleden had ik ook een 1150.
Als dat ding 2 weken stil stond en ik startte direct na contact aan, dan schoot het ABS in storing.
De oplossing was eerst contact aan, zelf test, brandstofpomp druk op laten bouwen en dan past starten.
Was je te vlug, dan zakte de boord spanning onder een bepaalde waarde en daardoor kon de ABS computer niet correct werken.
Wat ook werkte: starten, wegrijden en 500 meter verder koppeling in, contact uit, contact aan en koppeling oplaten komen. Geen spanningsdip en het ABS werkte zoals het hoort.

BMW he:-)
Verder geen flauwe grappen van mij over BMWssss
Wat jij als " oplossing " omschrijft is toch echt de normale startprocedure voor zo'n bmw die zelftest zit er echt niet voor niets op.
 
Probleem schijnt met name bij de 6-bak voor te komen. Mijn 1150 2002 met 90000 km ook. Heeft iemand al een schijf met lange flens gemaakt/gevonden?
 

Bijlagen

  • ingaande as bak.jpg
    ingaande as bak.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 45
  • koppeling R1150.jpeg
    koppeling R1150.jpeg
    156,9 KB · Weergaven: 47
Probleem schijnt met name bij de 6-bak voor te komen. Mijn 1150 2002 met 90000 km ook. Heeft iemand al een schijf met lange flens gemaakt/gevonden?
Dat ziet er niet best uit.
Ik weet dat motorenhuubie een aantal verbeterde schijven heeft liggen.
Hij bouwt abs pompen uit en reviseert versnellingsbakken.

 
Het laatste woord:
Ja , heb daar een schijf besteld. Met wat zoeken vind ik ze bij de hobbyist.

Alle oorzaken bij elkaar bekeken kom ik aan een combinatie van factoren.
  • Rijden met laag toerental in "6" , (Chris Harris adviseert boven 110 pas in de 6)
  • Te korte flens cq mindere constructie van BMW. Als je een 5 mm langere flens hebt dat betekent dit 30% meer oppervlak om de krachten over te brengen.
  • Slechte smering van de splines, zelfs af fabriek. BMW schrijft in handboek Staburags NBU 30 PTM voor. Niet te veel , 4mm uit de tube is voldoende.
  • Slechte uitlijning, mogelijk, maar ik denk dat de andere oorzaken vele malen grotere invloed hebben
Dit wordt de tweede koppeling vervanging binnen 100.000 km (in totaal dus de 3e) maar nu een met verlengde flens.

Voorspelling:
Helaas is vooraf niet te voorspellen of je splines kapot gaan. Na de demontage van de startmotor kan je zien hoever de as in de koppelingschijf zit. De orginele BMW schijf laat een ruimte tussen de twee zien van ongeveer 6-7mm, bij een verlengde flens ongeveer 1 mm.

Nummertjes:
21217670454 schijf komt voor in:
De ongelovigen:
zoek een tweedehands versnellingsbak op internet en kijk naar de ingaande as.
 

Bijlagen

  • IMG_20221017_170126183.jpg
    IMG_20221017_170126183.jpg
    111,3 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Die splines moeten toch niet gesmeerd worden?
Het is dezelfde constructie als de gemiddelde auto.
Ik heb van redelijk wat auto's de koppeling vervangen. Oude auto's en auto's die veel kilometers gereden hebben.
De splines op de priseas en in de koppelingsplaat zijn gortdroog. Toch is er geen schade te zien, niet aan de priseas en niet aan de splines van de koppelingsplaat.
Nieuwe koppelingsplaat erin (splines droog laten) en hij kan weer rijden.

Volgens mij kun je dergelijke schade alleen maar krijgen als je uitlijning verkeerd is. (motor carter of versnellingsbak carter verkeerd bewerkt)
Of de hardheid van as en plaat klopt niet, waarschijnlijk te dicht bij elkaar.
 
Heeft deze motor ook bekrachtigde remmen (i-ABS)? Dan zou ik de pomp er zeker tussenuit halen. Die dingen staan er redelijk om bekend te falen. Het is alleen de vraag wanneer, ook na revisie (á €1200). Twee maanden terug zelf nog gedaan bij m'n K.
Rotterdam is hier wel in de buurt (ik zit in Delft). Zelf heb ik een OBD scanner en de Motoscan app op m'n telefoon. Mocht je de motor eens uit willen lezen, moet je maar een pb'tje sturen.
 
Die splines moeten toch niet gesmeerd worden?
Het is dezelfde constructie als de gemiddelde auto.
Ik heb van redelijk wat auto's de koppeling vervangen. Oude auto's en auto's die veel kilometers gereden hebben.
De splines op de priseas en in de koppelingsplaat zijn gortdroog. Toch is er geen schade te zien, niet aan de priseas en niet aan de splines van de koppelingsplaat.
Nieuwe koppelingsplaat erin (splines droog laten) en hij kan weer rijden.

Volgens mij kun je dergelijke schade alleen maar krijgen als je uitlijning verkeerd is. (motor carter of versnellingsbak carter verkeerd bewerkt)
Of de hardheid van as en plaat klopt niet, waarschijnlijk te dicht bij elkaar.
Van verschillende ZF bakken werd er bij een Sachs koppelingset origineel een zakje vet meegeleverd. Waarschijnlijk enkel voor het schuiven op de splines. Kan mij niet indenken dat vet inslaan tegen gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan