Aanpassing vering?

fendo

Die hard MF'er
22 dec 2012
282
0
Spijkenisse
Sorry, onderstaand moet in het topic AN 400 Burgman, maar ik weet niet hoe ik dat daar krijg.




Hallo,
Ik heb al een half jaar tot volle tevredenheid een AN 400 K7.
Ik ben enige tijd geleden verhuisd en rij nu regelmatig de A15 Spijkenisse - Rotterdam.
Wat mij nu opvalt is het onrustige gedrag in de mooie, lange bochten die de A15 heeft.
Wellicht is een van de oorzaken de altijd rommelende wind, maar in de bochten is er een slingerend gedrag. Moeilijk een mooie lijn te houden.
Als ik harder dan 120 km op de teller rijd is het lastig een mooie bocht te rijden.
Kan dit te maken hebben met de vering? Is dit dan de voorvering? Achter vind ik de vering best lekker sportief, stevig. Het is ook voornamelijk de voorkant die niet strak stuurt.

Ik ben wel een redelijk rustige rijder. Zo'n 120-135 km op de teller. (Bij 140 km gaat ie het rode gebied in. Daar moet ik nog eens een keer naar kijken om dit op te lossen).

Ik heb eerder veel sportieve motors gereden, dus wellicht is het mijn verbeelding, maar ik wil wel graag een beetje stabiel de bochten door. banden, Bridgestone, zijn nog helemaal goed.
 
Laatst bewerkt:
iets meer olie in de voorvork en hij wordt wat strakker andere optie is andere veren er in

en ik neem aan dat je hem achter afgesteld hebt met de draaiknop
 
Het gevoel van niet strak sturen kan ook veroorzaakt worden door de voorband.
Soms geeft een tiende hogere bandenspanning dan voor geschreven al een beter gevoel.

Kan ook door merk en type band komen. Ik had op mijn Kawa eerst Dunlop maar met de Michelin citygrip had ik een betere bocht gedrag.
 
iets meer olie in de voorvork en hij wordt wat strakker andere optie is andere veren er in

en ik neem aan dat je hem achter afgesteld hebt met de draaiknop
Wat is iets meer olie? 50 mL is al een hele slok en misschien is de luchtkamer al klein.
Meten is weten want meer olie kost negatieve veerweg en kan gevaarlijk zijn.
Niet dat het een slecht advies is, maar ik weet uit ervaring helaas wat er kan gebeuren.
Controleren is het devies. :)

Die draaiknop is alleen de veervoorspanning neem ik aan?

De Burgman is van alle motorscooters die ik gereden heb wel de minst stabiele.
Zeker geen stabiel apparaat, als je een motor gewend ben voel je zeker pendelneigingen.
Hierbij de vering na laten kijken door een echte specialist kan zeker geen kwaad, maar een T-Max 500 wordt het niet. :+
En de laatste tijd werkt de wind ook niet echt mee.
 
Laatst bewerkt:
Het gevoel van niet strak sturen kan ook veroorzaakt worden door de voorband.
Soms geeft een tiende hogere bandenspanning dan voor geschreven al een beter gevoel.

Kan ook door merk en type band komen. Ik had op mijn Kawa eerst Dunlop maar met de Michelin citygrip had ik een betere bocht gedrag.

En soms geeft een tiende lagere bandenspanning dan voorgeschreven een beter gevoel, even zoeken dus, kijk op de pagina van de band niet van de 400.
 
Terug
Bovenaan Onderaan