aanschaf ktm 620lc4 2001

lange1990

Rookie
13 sep 2020
10
5
Beste , ik overweeg om een 3e motor aan te schaffen voornamelijk voor woon werk verkeer gemiddelt 100km per week.
het gaat om een ktm 620lc4 uit het jaar 2001 de motor ziet er nog netjes uit en is afkomstig van de eerste eigenaar en heeft een orginele km stand van 6056km
en heeft regulier onderhoud gehad olie en filters.
mijn vraag is hoelang kan ik rijden met bijvoorbeeld een zuiger en bijv een krukas voordat ik deze moet vervangen aangezien dit maar een een cilinder is en tog wel wat hoogtoerig is, en hoe betrouwbaar is deze motor mischien mensen die hun ervaring willen delen ,ik heb hiervoor een oude suzuki dr800s gehad uit 1994 probleemloos 90 duizend km mee gereden maar deze is helaas gestolen.
 
Dat is 10 km heen, en 10 km terug, uitgaande van een 5 daagde werkweek. Dat zijn dan altijd ‘koude’ kilometers, oftewel de motor zal nooit warm worden, houd dat wel in je achterhoofd.

En ja, dergelijke eenpitters zijn onderhoud- en gebruiksgevoeliger dan bijvoorbeeld een Japanse viercilinder. Komt nog bij dat de serie uit 2001 er eentje zal zijn met het zwarte blok. Toch ook weer een generatie ouder, en niet altijd zonder problemen. Ik vind bovenstaande kilometerstaand bizar laag voor 20 (!) jaar. Maar goed, als het een goed onderhouden pareltje is...

Voor vergelijk rijdt ikzelf een KTM 660 SMC uit 2005, eerste eigenaar. Staat nu iets meer dan 20.000 op, geen problemen gehad in die 16 jaar dat ik m heb. Dus ze kunnen best wat kilometers aan. Maar ik denk dat alles staat en valt met HOE die kilometers gereden worden, en vooral hoe rijd je m warm, en dat gaat niet lukken in die 10 kilometer....

Ikzelf leef met de olietemperatuurmeter meter die bij mij in het blok zit: onder de 40, heel rustig. Tussen 40 en 60 iets vlotter maar nog steeds erg rustig. Tussen 60 en 80 gewoon met het verkeer mee. Vanaf 80 en warmer... Tja, dan gaan we los hè... Maar zoals gezegd, dat lukt niet in 10 kilometer. Ik doe dit dus al zo 16 jaar, en kennelijk gaat t goed op deze manier.

Ben wel erg benieuwd naar een foto btw.

Succes met de aanschaf!

Grt Fred
 
Terug
Bovenaan Onderaan