• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Aanschaf motor met 1 sleutel

Grump

Die hard MF'er
Lid geworden
4 apr 2009
Waarderingsscore
0
Goedenmorgen u allen,

Ik heb recent mijn eigen motor verkocht, en nu wil ik natuurlijk een nieuwe motor kopen.
Ik heb een leuke fiets zien staan op marktplaats. Gaat om een Z1000 (kawa) uit 2003 met 20000 km op de klok. Alleen deze heeft nog maar 1 sleutel en dat is helaas niet de rode sleutel. Is het mogelijk om dan alsnog een sleutel op te vragen bij de kawa dealer of ergens een sleutel na te laten maken? Dit omdat ik nogal een ster ben ik dingen kwijtraken })

Is het niet zo dat je een soort van 'certificaat' ofzo bij de sleutel krijgt zodat je bij de dealer een nieuwe kan bestellen ? Bovendien moet een lokale sleutelboer zo'n ding toch wel na kunnen maken lijkt mij :)

Ik heb zelf ook maar één sleutel, dus wil er binnekort een bij laten maken.

Laatst bewerkt:
Goedenmorgen u allen,

Ik heb recent mijn eigen motor verkocht, en nu wil ik natuurlijk een nieuwe motor kopen.
Ik heb een leuke fiets zien staan op marktplaats. Gaat om een Z1000 (kawa) uit 2003 met 20000 km op de klok. Alleen deze heeft nog maar 1 sleutel en dat is helaas niet de rode sleutel. Is het mogelijk om dan alsnog een sleutel op te vragen bij de kawa dealer of ergens een sleutel na te laten maken? Dit omdat ik nogal een ster ben ik dingen kwijtraken })

Over 40 min zijn de kawa dealers open, en ze hebben telefoon :)

Zo'n sleutel bevat (meestal) een kleine transponder zodat je niet met iedere willekeurige (nagemaakte) sleutel je motor kunt starten.

Dus moet je een nieuwe sleutel altijd via een officiele dealer aanvragen. Of je daar een certificaat voor nodig hebt weet ik niet. Dat heb ik namelijk ook niet, dus hoop ik niet ;) (mocht ik ooit m'n sleutel kwijtraken).

Bij Honda (en het HISS systeem) werkt het volgens mij zo dat je zelf een sleutel kan bestellen, en de transponder kan programmeren zodat die sleutel jouw motor kan starten. Voor dat programmeren heb je volgens mij nog 1 werkende sleutel nodig. Ik kan me voorstellen dat Kawa misschien ook zo'n mogelijkheid heeft?

Naja, een beller is inderdaad sneller, en zoals gezegd: de dealers zijn bijna open ;)

Laatst bewerkt:
Zo'n sleutel bevat (meestal) een kleine transponder zodat je niet met iedere willekeurige (nagemaakte) sleutel je motor kunt starten.

Dus moet je een nieuwe sleutel altijd via een officiele dealer aanvragen. Of je daar een certificaat voor nodig hebt weet ik niet. Dat heb ik namelijk ook niet, dus hoop ik niet ;) (mocht ik ooit m'n sleutel kwijtraken)

Nee, kan met je andere sleutel. Bij mijn soes kost een sleutel namaken via suzuki 60 euro op basis van de reservesleutel.
Een gewone slotenmaker kan hem nooit namaken. Hij zal wel passen maar niet starten.

Als je de tweede sleutel ook kwijt bent staat dat automatisch gelijk aan het vervangen van de CDU! En dan ben +1000 euro kwijt!

Dat is wat ik ook al dacht, dat er een soort start onderbreker in de sleutel verwerkt zit zoals bij de meeste auto's ook het geval is. Ik zal ook zeker even naar een dealer bellen maar ik dacht dat iemand hier het misschien wel zou weten..

Mijn motor is daar blijkbaar te oud voor, die heb ik gewoon na laten maken bij de sleutelboer en doet het. Even bellen danmaar of dat in jouw geval ook zo is.

Er zijn tegenwoordig ook van die motoren die je gewoon met een schroevendraaier kunt starten.

Een maat van me is daar heel gedreven in.
Hij is volgens mij ook niet de goedkoopste die dat voor je doet aangezien hij elke week een nieuwe motor heeft. :}

Als je je adres gegevens even geeft dan laat ik die maat van me wel ff langsgaan om dat te regelen voor je.

Hij heeft ook een mooie bus waar hij altijd in rijd dus als het niet ter plekke wil lukken dan neemt hij m gewoon mee naar de shop.
Waar hij ook gelijk alle onderdelen voor je nakijkt. :o

Ooohh ja hij werkt alleen avond diensten dat je er even rekening mee houd. :+

Laatst bewerkt:
Haha ja dat kan prima, maar als ik het kan kunnen anderen het ook ;)

Heb m'n Honda ook aangeschaft met 1 sleutel. Bij de dealer een laten bijmaken tijdens het onderhoud.

De sleutelmaker bij mij om de hoek kan ook sleutels met een transponder namaken. Hij leest de transponder uit en kopieert die info in een nieuwe 'blanco' sleutel.

De sleutelmaker bij mij om de hoek kan ook sleutels met een transponder namaken. Hij leest de transponder uit en kopieert die info in een nieuwe 'blanco' sleutel.

Das één.
Andere is via dealer of motorzaak.

Wanneer het een reguliere sleutel is, dan kan een goede sleutelboer hem gewoon nameken. Net als een huissleutel.

Tis maar net welke het is, en wat er het dichste in de buurt zit van TS en wat het kost.

En, en, en :?

Een goede sleutelmaker heeft een apparaat waarmee hij een evetuele startonderbreker kan uitlezen en een startonderbreker voor de nieuwe sleutel kan programeren.

Ooit de sleutel van mijn auto verloren, voor een paar euro kon ik een nieuwe laten maken door de sleutelmaker. De dealer vroeg een veelfout daarvan.

Dus... een scherp geprijste fiets met één sleutel? Ik zou toch eerst eens echt alles natrekken voordat je dat ding koopt!

Rav_
Dat is inderdaad nog een dillema waar ik mee zit. Hoe kun je van een motor uit 2003 de rode en 1 gewone sleutel kwijtraken?? Ik heb zo mijn momenten maar een dergelijke 'rode' sleutel zou ik veilig opbergen voor het geval dat.

Ook is de motor overgespoten, volgens de vorige eigenaar omdat de motor was omgevallen.

Maar als het wel een eerlijke motor is maakt het mij niet zo heel veel uit wat het kost (zolang het onder de 100 euro blijft tenminste) Kawasaki zelf geeft aan dat ik de rode en zwarte sleutel nodig heb om een extra sleutel te kunnen maken.
Ik ga vanmiddag even langs de lokale dealer om te kijken of zij mij misschien verder kunnen helpen. En natuurlijk even langs de lokale sleutelboer om te kijken of die het zou kunnen.

Laatst bewerkt:
Waarom zorgt de verkoper niet voor een tweede sleutel? Heeft hij daar geen zin in, kijk dan even verder.

Rav_
Dat is inderdaad nog een dillema waar ik mee zit. Hoe kun je van een motor uit 2003 de rode en 1 gewone sleutel kwijtraken?? Ik heb zo mijn momenten maar een dergelijke 'rode' sleutel zou ik veilig opbergen voor het geval dat.

Ook is de motor overgespoten, volgens de vorige eigenaar omdat de motor was omgevallen en deze kleur mooier vind.
jaja omgevallen en daarom overgespoten in een andere kleur

ik zou omkijken naar een andere fiets

Een goede sleutelmaker heeft een apparaat waarmee hij een evetuele startonderbreker kan uitlezen en een startonderbreker voor de nieuwe sleutel kan programeren.

Ooit de sleutel van mijn auto verloren, voor een paar euro kon ik een nieuwe laten maken door de sleutelmaker. De dealer vroeg een veelfout daarvan.

Dat werkt niet voor motoren weet ik uit ervaring. :)
Ze kunnen dan een soort copy maken van je sleutel. Bij mijn Honda gaat dat niet lukken, mede omdat iedere sleutel tóch anders is. Zo kunnen er ook maar maximaal 5 sleutels toegevoegd worden.

Hoe zit het eigenlijk met de verzekering? Moet je dit aangeven dat je nog maar één originele sleutel hebt? Straks wordt je motor gejat en kom je aan met 1 echte en 1 kopie en betalen ze niets uit.

Hoe zit het eigenlijk met de verzekering? Moet je dit aangeven dat je nog maar één originele sleutel hebt? Straks wordt je motor gejat en kom je aan met 1 echte en 1 kopie en betalen ze niets uit.

Dat is wel een goed punt! Ik heb ook zelf maar 1 sleutel en vind het opzich geen ramp, maar voor de verzekering kan dit wel een punt zijn. Ik lees stiekem mee, want wil wel de reactie weten..... :Y

Terug
Bovenaan Onderaan