Welkom op Motor-Forum.nl Princec!
Zoals je in mijn nickname kunt zien rijd ik een Virago 1100. De tweede alweer.
Leuk dat je ook van plan bent zo'n tweepitter aan te schaffen! 't Is echt een leuke en makkelijke fiets! En er zijn wat testrapporten die dat ook nog eens aantonen. Ik rijd er met plezier stad en land mee af. Zomer en winter.
Tips voor een 85/88-er Virago 1100? Zat! Bekend euvel is de startmotor. Een gierend geluid bij het starten duidt aan dat er Euro's uit je portemonnee zullen vliegen. Verder praten we natuurlijk over een fiets op leeftijd. Je zult dus bij de eerste kennismaking met een okasie een koud blok moeten aantreffen. Wrijf je hand (evt met een doek) onder het carter door en check op natte olie. Check de vorkpoten op natte olieringen. Zet de bike op de bok, ga op het zadel zitten zodat de motor op het achterwiel steunt en check de lagers in de stuurkolom door losjes het stuur van links naar rechts te bewegen. Een (kleine) weerstand houdt een lagerkostenpostje in.
Stap af en kijkt langs de remschijven naar de remblokken. Daar staan duidelijke slijtagemeetpunten op. Voel aan de schijven en check op groeven.
Rijd de motor van de bok en start 'm op de choke. Let goed op schrapende rauwe bijgeluiden ..... maar weet wel dat het luchtgekoelde blok zeker in koude toestand niet fluisterstil is :-)
Check met lopende motor de schakelaars op het stuur tot en methet rempedaal. Zet de motor in zijn één, koppeling in, en doe de jiffy uit. Blijft de bike lopen dan is die schakelaar vies of defect.
Met de motor uit zittend op het zadel naar voren lopen en de voorrem inknijpen. Voel goed wat er gebeurt; veerkracht onvoldoende (slaat direct door), wisselende weerstand bij het inveren, klikje in het stuur voelbaar? Kostenpost! Kijk direct na dit testje nog een keer naar de vorkpoten. Natte olie zichtbaar? Keerringen kapot of erger beschadigde vorkpoten. Laatste is peperduur.
Besluit na deze checks en uiteraard indien de bike er lekker genoeg uitziet voor een echte proefrit. Bij zo'n rit speelt je gevoel de belangrijkste rol :-)
Tot slot na terugkomst van een proefrit ..... check de vorkpoten wéér en voel weer onder het carter (voorzichtig: heet!). Natte oliesporen is kostenpost!
Zoals het er nu naar uitziet ruil ik btw mijn Virago 1100 met 25.000 miles (ongeveer 20.000 miles van mij in ruim twee jaar tijd) deze winter in voor een compleet andere motor. Dat is alleen wel laat in de winter! Mijn motor zie je in mijn profiel. 't Is een '88-er met forward controls, sjieke tassenset van travelcade, superzadel van travelcade, slashcut-uitlaten en zo. 't Is een betrouwbare goed onderhouden goede bike. Niet inruilen houdt in dat ik kan onderhandelen over de prijs van de opvolger.
Je ziet maar :-)
Op speciaal verzoek van Viragoman een winterfoto (Viragoman zit zelf al in de winterslaap
):
En een mooi-weer foto (ride out 4 april 2004):