Aantal tandjes op tandwiel

BikkelB

MF'er
13 apr 2006
218
0
Den Haag
Op zoek naar een kettingset kwam ik tot de conclusie dat de aangeboden "standaard" kettingsets een andere vertanding hebben dan de oude tandwielen die momenteel nog gemonteerd zijn.

De huidige tandwielen: voor 18 T, achter 40 T.

De nieuwe sets zijn standaard voor mijn type motorfiets: voor 18T, achter 46.

Welk effect hebben de 6 extra tandjes uiteindelijk?
 
Voor toerritjes vind ik de 750 standaardoverbrenging te kort.
Ik heb er twee, de een is standaard de andere heeft er 39 achterop liggen en dat toert heerlijk.
Voor het kortere "snellere werk" gebruik ik de zwarte met 46.
Rode gebied in 5 is met 46 wel te halen, met 39 haal ik het bij lange na niet.
Als mijn vrouw en ik gaan toeren dan ligt mijn verbruik op 1:16 die van mijn vrouw op 1:17-18
Ik heb jaren terug een keer een schemaatje gemaakt met theoretische waarden.
Trek je conclusies.
Edit ook nog met 17-46 gereden, verbruik 1:14 (bij aankoop) Heerlijk agressieve motor, maar je zit constant in het rode gebied.
full
 
Laatst bewerkt:
ik rij met 15/50

trekkracht is te eng voor woorden

topsnelheid ligt trouwens ook nog boven de 250 iig
Moet er denk nog bij zeggen dat dit geen motor is waar jullie over praten
maar natuurlijk een Soes GSXR
 
Laatst bewerkt:
ik vind het raar dat je een motor met standaard vertanding in zn hoogste versnelling in de begrenzer kan rijden :?
ik bedoel ik kan onder mn motor een grotere overbrenging doen maar hij zal echt geen hogere top krijgen omdat ie gewoon vermogen te kort komt.
mn vtr haalt in zn 6e 300 km op de teller voor ie in het rood gaat, maar hij haalt maar 285 ongeveer op teller dus dan heb je nog wat speling.
 
Laatst bewerkt:
ik vind het raar dat je een motor met standaard vertanding in zn hoogste versnelling in de begrenzer kan rijden :?
ik bedoel ik kan onder mn motor een grotere overbrenging doen maar hij zal echt geen hogere top krijgen omdat ie gewoon vermogen te kort komt.
mn vtr haalt in zn 6e 300 km op de teller voor ie in het rood gaat, maar hij haalt maar 285 ongeveer op teller dus dan heb je nog wat speling.


Dat is omdat je nu eenmaal vaker sneller wilt accelereren dan dat je op z'n topsnelheid wil rijden en daarnaast moet zo'n motor bijv. bergop met dikke tegenwind en volle belading ook nog een beetje optrekken hé ;)
 
Met 6 tandjes erbij kan je de lol op, lijkt net of je op nitro rijd de eerste tijd }) . Maar als dat de oem verhouding is zou ik die pakken als ik jou was. Maar weet niet waar jij qua van rijden van houdt, snelle sprintjes of veel saaie snelweg kms? Als je van snelle sprintjes houd dan zou ik zeker de 46 pakken, rij zelf 2 tanden groter achter als oem op mijn 1000rr ietsje mindere top(285) maar veel sneller weg, let er wel op met die 2 tandjes ging ik van 4000 toeren naar 4500 toeren met 120 als snelheid. Dus je verbruik zal ietsje hoger zijn, maar met uitaccelereren en tussen bochten ben je veel sneller.
 
Die zitten idd op de 'nieuwe' vertanding. Ik denk dat de TS altijd met een verkeerde vertanding heeft gereden, ik kan mij echt niet voorstellen dat er ineens 6 tanden bij verzonnen is. Dat is toch echt een mega verschil.

Ik heb met deze motor nog nooit gereden omdat het een opknapproject is.

Ik ben een vrijrustige rijder/ tourer, maar mocht ik op de snelweg gaan rijden dan wil ik het toerental zo laag mogelijk houden.
 
Even ter controle zodat ik het goed heb begrepen, hoe minder tandjes op je achtertandwiel, hoe lager het toerental JA

maar ook het optrekken is minder fel? Ehhhh Ja

Maar........., je kunt langer in de eerste of tweede versnelling doortrekken (maw een hogere topsnelheid in de laagste versnellingen krijgen waardoor de motor eigenlijk weer sneller accelereert )
 
Even een update:

Inmiddels is duidelijk geworden dat het motorblok niet origineel in dit frame thuishoort maar is van een CB750KZ.

De standaard standwielen zijn:

Voor : 15

achter: 38.

Wat is wijsheid?

Zijn de verschillen tussen een KZ en een F blok echt zo groot?
 
oooooh, weer dat eindeloze gezeik over een tandwieletje... koop 2 tandwielen en probeer het toch gewoon, als het echt niet gaat, ga dan terug naar je vorige verhouding...je ketting slijt niet in van een paar keer te gebruiken
 
oooooh, weer dat eindeloze gezeik over een tandwieletje... koop 2 tandwielen en probeer het toch gewoon, als het echt niet gaat, ga dan terug naar je vorige verhouding...je ketting slijt niet in van een paar keer te gebruiken

Oei, verkeerde been + bed.

Excuse me for asking.

Ik probeer het wel.

Toch bedankt en uiteraard een fijne dag nog!
 
idd, probeer maar es wat. als je dealer een beetje aardig voor je zijn krijg je vast wel een tandwieletje mee om te proberen.

als je de overbrenging dus langer maakt (tandwiel achter groter) dat je dan dus een aantal voor en nadelen hebt, weeg die gewoon tegen mekaar af
langer: minder toeren bij bepaalde snelheid in de zelfde versnelling --> meer rust in de motor, zuiniger
minder optrekken. de 1e versnelling is dan wel langer dus de 0-100 tijd zal niet gauw beinvloed zijn maar de tussenspringtjes daarin tegen... minder toeren is ook minder kracht.
als je dan op de snelweg zit moet je wel terugschakelen voordat er iets gebeurt. is iets om rekening mee te houden
 
Terug
Bovenaan Onderaan