Tikkend geluid ketting/tandwiel

Motorlars

MF'er
12 apr 2019
235
166
Roden
Reed vandaag naar huis van werk en maakte even een tussenstop bij de winkel. Niets aan het handje, tot ik weer weg ging. Hoorde opeens een hard tikkend geluid om de paar seconden.

Thuis even op de bok gezet en aan het wiel gedraaid met de motor uit en dan hoor ik het ook. Komt dus gelukkig niet uit het blok, waar ik eerst bang voor was.

Nu de vraag: wat is het wel? Te strakke ketting? Te los? Lager naar z'n grootje? Zie onderstaande filmpjes. Heb al op m'n kop gekregen dat de boel te droog is, dus ik ga wat vaker de spuitbus erbij pakken.

 
Laatst bewerkt:
Als de ketting nog steeds droog staat, dan zou ik beginnen met ketting inspuiten en het daarna nog een keer proberen. Als het tikken dan weg is weet je (bijna) zeker dat het aan de ketting ligt.

Als een ketting versleten is, dan staat hij sneller weer droog en moet je vaker ketting spannen.

Als jij niet op je motor zit, dan komt hij uit de veren en in de meeste gevallen heb je dan meer kettingspeling. Een te strakke ketting zou dan op het gehoor niet te strak staan, dus ik denk dat het dat niet is. Maar sowieso zou je de voorgeschreven speling moeten aanhouden.

Ik vermoed dat de ketting versleten is waardoor het eerstvolgende rolletje niet lekker in het kettingwiel valt maar eerst op een tandje klimt voor hij op zijn plek valt.
 
Als de ketting nog steeds droog staat, dan zou ik beginnen met ketting inspuiten en het daarna nog een keer proberen. Als het tikken dan weg is weet je (bijna) zeker dat het aan de ketting ligt.

Als een ketting versleten is, dan staat hij sneller weer droog en moet je vaker ketting spannen.

Als jij niet op je motor zit, dan komt hij uit de veren en in de meeste gevallen heb je dan meer kettingspeling. Een te strakke ketting zou dan op het gehoor niet te strak staan, dus ik denk dat het dat niet is. Maar sowieso zou je de voorgeschreven speling moeten aanhouden.

Ik vermoed dat de ketting versleten is waardoor het eerstvolgende rolletje niet lekker in het kettingwiel valt maar eerst op een tandje klimt voor hij op zijn plek valt.
Dank voor je reactie :)

Motor heeft net een grote beurt gehad en de garage heeft ook de ketting/tandwielen even nagekeken. Die zouden op 50% van de levensduur zitten (wat de vorige eigenaar mij ook vertelde). Zal dus nog niet echt versleten zijn lijkt me, maar volgens mij heeft de motor wel een behoorlijke tijd stil gestaan voor ik hem heb gekocht. Zou dat er wellicht mee te maken kunnen hebben? Heb hem nu een maandje of 2.

Ik heb de ketting vanmiddag weer goed ingevet en zal morgen eens een stukje rijden. Hopelijk is het tikken dan weer weg.
 
Ik ga er vanuit dat je een O- of X-ring ketting hebt. Die is inwendig voor het leven gesmeerd. Stilstand zou geen impact moeten hebben.
Maar ik lees op MF wel eens over vast zittende schakels. Dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn.
Wellicht dat het met een ingevette ketting na een ritje beter is.
Ik zou het wel een beetje in de gaten houden en als het niet weg gaat of erger wordt er wat aan doen.
Misschien is het toch een wiellager. Ik zou niet met een kapot wiellager willen rijden.
Ben je een beetje handig? Dan zou je het achterwiel er even uit kunnen halen en de lagers checken.
 
Nou goed nieuws hoop ik. Het tikken is weg. Gisteren ingevet en vanmorgen toen ik hem uit de schuur rolde hoorde ik het nog wel. Vrijwel direct toen ik begon te rijden hoorde ik niets meer.

Bij thuiskomst nog even aan het wiel gedraaid en ook nu hoor ik niets meer.

Ik heb gisteren nog wel een bult rommel bij het voorste tandwiel weggehaald. Misschien een steentje wat dwars zat of gewoon een gortdroge ketting?

Ik ga het iig even in de gaten houden. Als het geluid terug komt rij ik even langs de garage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan