Tikkend geluid honda cbr 929

Martincbr929

Rookie
10 jun 2023
6
1
Goedendag,

Wie kan mij verder helpen? Mijn Honda cbr 929 van 2000 heeft sinds een poosje een tikkend geluid. Zoals ik kan constateren komt dit geluid uit de koppeling. Ik heb inmiddels als de naks en koppelingsplaten en synchroon platen vervangen maar zonder succes.

Als ik de motor start hoor ik bij stationair toerental een tikkend geluid, zodra ik de koppeling in knijp is het geluid weg. Ook bij meer toeren lijkt het geluid weg te zijn. Zelf zit ik nog te denken dat het eventueel de koppelingskorf nog kan zijn. Het geluid is na het vervangen en de koppelingspaten erger geworden.

Volgens de dealer is een tikkend geluid vrij normaal bij een Honda, maar ik vind dit naar mijn mening niet normaal en wil het graag verhelpen.

Mocht iemand een idee hebben of ervaring dan zie ik graag jullie reactie.

Alvast bedankt!
 
Ik zou proberen een 2de handsje op te scharrelen van een schademotor die niet heel veel gelopen heeft. Het wordt alleen maar erger als je er niks mee doet. Nu moet ik zeggen dat ik niet heel bekend ben met dit model/koppeling maar ik heb vaker huizen vervangen die klapperden voor 2dehandsjes en het was bij allen de moeite waard.
 
Wanneer is ie voor het laatst gesynchroniseerd en staat het stationair toerental goed? Dat kan ook behoorlijk invloed hebben op het gerammel.
Ik gok ook op het koppelingshuis en, maar dat is lastig via een filmpje, vind m meer herrie dan normaal maken.
 
Dat klink gaar zeg, ook al kan het misschien geen kwaad.
Er voor zorgen dat de motor goed synchroon staat en het stationairmengsel in orde is kan soms dit soort geluiden voor een groot deel weg krijgen.
Mochten die punten oké zijn dan zou je de koppeling weer los moeten maken en kijken waar er precies speling is en die onderdelen aanpakken, waarschijnlijk zit het in de buitenste koppelingskorf.

Wat zijn trouwens synchroon platen?
 
Misschien trap ik een open deur in maar als je je motor erg schuin legt (bijna plat) kun je misschien de kap van de koppeling verwijderen zonder dat de olie er uit loopt. Dat scheelt een boel gedoe en nieuwe olie kopen.
Ook handig voor als je klaar bent en je nog iets zit liggen wat er nog in moet8)7O-)
 
Bij de CB500 komt er soms ook gerammel van de koppelingskorf af, dit is een bekend probleem en bijna niemand heeft zin om een nieuwe te kopen want veel geld. Een goedkope 'mod :')' is de veren opvullen met een dikke ring, hechtlasje en klaar is @Martincbr929

Voorbeeldfoto van zo'n aanpassing bij een CB500 koppeling

1686392690892.png

Link naar bron
 
Dat klink gaar zeg, ook al kan het misschien geen kwaad.
Er voor zorgen dat de motor goed synchroon staat en het stationairmengsel in orde is kan soms dit soort geluiden voor een groot deel weg krijgen.
Mochten die punten oké zijn dan zou je de koppeling weer los moeten maken en kijken waar er precies speling is en die onderdelen aanpakken, waarschijnlijk zit het in de buitenste koppelingskorf.

Wat zijn trouwens synchroon platen?
Dit is voor mij duidelijk de koppeling die rammelt. Slijtage/speling in de korf, schat ik.
 
Dit is voor mij duidelijk de koppeling die rammelt. Slijtage/speling in de korf, schat ik.
Dat is zeer waarschijnlijk ja :Y maar het geluid kan voor een (groot) deel veroorzaakt worden omdat niet alle cilinders even gezellig mee doen, daardoor fluctueert de snelheid van de krukas. Ik heb ouwe Suzuki's die altijd speling hebben op de veren in de korf die klonken alsof ze dood gingen bijna stil gekregen door wat standaard onderhoud. :Y Geen garantie dat het hier ook werkt maar het is het proberen waard toch?
 
Dat is zeer waarschijnlijk ja :Y maar het geluid kan voor een (groot) deel veroorzaakt worden omdat niet alle cilinders even gezellig mee doen, daardoor fluctueert de snelheid van de krukas. Ik heb ouwe Suzuki's die altijd speling hebben op de veren in de korf die klonken alsof ze dood gingen bijna stil gekregen door wat standaard onderhoud. :Y Geen garantie dat het hier ook werkt maar het is het proberen waard toch?
Ja ok.

Koppeling openen is minder werk dan klepspeling+synchroniseren.
 
Herken het ik heb het als het blok koud is honda cbr600F2 .
Koppeling in geluid weg . Motor opwarmend is het ook zo goed als weg. Ga het van de winter bekijken en zo nodig dingen vervangen . Het is dus de koppeling .
 
Wanneer is ie voor het laatst gesynchroniseerd en staat het stationair toerental goed? Dat kan ook behoorlijk invloed hebben op het gerammel.
Ik gok ook op het koppelingshuis en, maar dat is lastig via een filmpje, vind m meer herrie dan normaal maken.
Na het vervangen van de platen is hij meer lawaai gaan maken. Wat bedoel je met synchroniseren?
 
Dat klink gaar zeg, ook al kan het misschien geen kwaad.
Er voor zorgen dat de motor goed synchroon staat en het stationairmengsel in orde is kan soms dit soort geluiden voor een groot deel weg krijgen.
Mochten die punten oké zijn dan zou je de koppeling weer los moeten maken en kijken waar er precies speling is en die onderdelen aanpakken, waarschijnlijk zit het in de buitenste koppelingskorf.

Wat zijn trouwens synchroon platen?
Ik noem het synchroon plaatjes maar dat zijn de stalen platen tussen koppelingsplaten
 
Terug
Bovenaan Onderaan