• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Accu dood?

Kawapeter

MF veteraan
Lid geworden
18 okt 2006
Waarderingsscore
0
Vandaag 2 korte ritjes gemaakt in het dorp, en bij de 2de keer wilde hij niet meer starten toen ik weg wilde gaan. Op het moment dat ik de stratknop indruk krijg ik een harde ratel te horen. Dit geluid komt onder mijn zadel vandaan, ongeveer ten hoogte van de accu. Toen de motor even aangeduwd en deze wilde gelijk weer starten. Toen naar huis gereden en de Optimate aangesloten. Net ben ik gaan kijken en het groene lampje van OK brande weer. Ik dacht gelijk van, zal even of hij het nu wel doet, maar vergeet het maar, nog steeds die ratel. Ik weet voor 100% zeker dat het niet bij mijn startmotor vandaan komt, maar had verwacht dat hij wel weer zou starten nadat ik hem opgeladen had.

Wie weet wat het kan zijn :?

Hoe kan ik controleren of het inderdaad de accu is, zonder gelijk een nieuwe te kopen. Vindt het alleen wel vreemd dat de Optimate aangeeft dat de accu vol geladen is en goed.

De ratel die je hoort is idd. het startrelais.

Dit komt doordat de accu niet genoeg stroom meer levert. Meet de accu eens door met een multimeter. En kijk ook eens naar de spannings terugval als je hem start .

Die ratel is je startrelais. Dat wordt meestal veroorzaakt doordat je accu te leeg is.
Het startrelais wil dan wel sluiten, maar op het moment dat ie contact maakt trekt de startmotor zoveel stroom dat het relais weer open gaat. Op dat moment is er weer stroom en sluit ie weer, enz, enz...

Proberen met auto ernaast, of andere accu. Als ie dan wel start is je accu dood.

Wat ook nog wel eens voorkomt is dat er vuil zit tussen de verbindingen richting je accu, accupolen sowieso even loshalen, goed schoonmaken (staalborsteltje), en weer goed aandraaien.

Heb zojuist de motor naast de auto gezet, kabeltjes erop en gelijk starten. Gelijk maar even een nieuwe bestellen bij mototravel.

Blijf het raar vinden dat de Optimate "OK" geeft, maar dat de accu dan toch niet vol genoeg is om te starten.

optimate reageert niet op de conditie van je accu; maar op de laadstroom, bij een goede accu klopt dat ook: als de accu vol is is de laadstroom laag....... als de accu echt op is zal de laadstroom om te beginnen al laag zijn; als de accu dan een beeje gevuld is denkt de optimate dat het laadproces is afgelopen: maar de realiteit is gewoon dat de accu zo slecht is dat er gewoon niet bijgeladen wordt.

Vanmorgen weer gestart met de startkabels op de accu van de auto, en een half uur gereden naar mijn werk. Daar de motor uitgezet en gelijk weer geprobeerd te starten, maar vergeet het maar. Weer hoor je alleen het relais ratelen, maar er gebeurt niets. Heb gisteravond een nieuwe accu besteld bij mototravel, en ben benieuwd wanneer ik deze binnen krijg want baal er nu al van dat ik voorlopig met dit mooie weer in het koekblik moet gaan zitten ;(

Laatst bewerkt:
accu is idd dood... heb niet zo lang geleden hetzelfde voorgehad....
spanning leek nochtans OK, volgens voltmeter én volgens optimate... Nieuwe accu en alles was terug in orde..
waarschijnlijk een tijdje leeg gestaan?

De motor wordt dagelijks gebruikt, alleen het is nog steeds de eerste accu die er in zit. Op zich is dat geen probleem, maar de motor is al 10 jaar oud :)

Heb vanmorgen kontakt gehad met Mototravel en hij verzekerde mij dat ik morgen de accu in huis heb. Tot die tijd nog maar even starten met de startkabels.

De motor wordt dagelijks gebruikt, alleen het is nog steeds de eerste accu die er in zit. Op zich is dat geen probleem, maar de motor is al 10 jaar oud :)

Heb vanmorgen kontakt gehad met Mototravel en hij verzekerde mij dat ik morgen de accu in huis heb. Tot die tijd nog maar even starten met de startkabels.
Pfff, dan mag je niet klagen hoor! Tien jaar met een batterij is heel erg veel :Y .

Probleem inmiddels opgelost dankzij de zeer snelle service van Mototravel. Heb de accu zondagavond besteld, en vanmorgen kon ik het pakketje al in ontvangst nemen.

Dit was de eerste aankoop bij deze firma, en wat mij betreft zeker niet de laatste. :)

Terug
Bovenaan Onderaan