Accu niet bijgeladen na stilstand van 4 maanden

10 jan 2022
61
54
Hoi,
Heb mijn motor in de winter 4 maanden niet gebruikt. Was ook deels van huis en heb de accu in de motor laten zitten.
In april heb ik de motor gestart en dat lukte, daarna een rondje gereden waarbij wel duidelijk was dat de accu niet meer heel erg vol was, aangezien de lichten pas na 2 minuten aan gingen.

Heb er inmiddels 300 km mee gereden en dat ging prima, maar heb toch wat zorgen om de accu, omdat ik merkte dat het starten hier en daar lastig ging (moest meerdere malen proberen). Vandaag heb ik er zo'n metertje aangehangen die de accuspanning meet en in stilstand (koud) was dat onder de 12v, daarna schoot hij wel omhoog richting de 12,9v.

Ik lees op internet dat de spanning eigenlijk wel boven de 13v moet zijn. Kan dit komen door de stilstand en niet aan de druppellader leggen alvorens de motor te starten? Zou het helpen hem eens aan de druppellader te leggen of de onderhoudsmodus van de druppellader in te schakelen en te kijken of ik hem kan "fixen"? Of moet ik me geen zorgen maken zolang hij nog prima rijdt?
 
Ik heb nog nooit de spanning van mijn accu gemeten. Niet bij de motor en niet bij de auto. Start hij niet meer of krijg ik andere rare fratsen dan vervang ik hem. Ik rij regelmatig dus ze hebben weinig te lijden bij mij. Eens met swetty verder. Gooi hem aan een smart charger en kijk dan nog eens. Die dingen doen wonderen soms.
 
Toch wel de moeite waard. Heb hem vanochtend aan de lader gelegd en na 5 seconden was hij al vol. Daarna pulse repair geprobeerd, ongeveer 7 uur lang. Vervolgens nogmaals doorgemeten en de spanning was wel degelijk veel beter (boven de 13,3 in rust, ongeveer 14,4 bij aanzetten). Motor ging ook meteen aan, wat eerst niet het geval was. Ik ga hem morgen gebruiken, dus ben benieuwd of ik daarbij nog verschil merk.
 
Toch wel de moeite waard. Heb hem vanochtend aan de lader gelegd en na 5 seconden was hij al vol. Daarna pulse repair geprobeerd, ongeveer 7 uur lang. Vervolgens nogmaals doorgemeten en de spanning was wel degelijk veel beter (boven de 13,3 in rust, ongeveer 14,4 bij aanzetten). Motor ging ook meteen aan, wat eerst niet het geval was. Ik ga hem morgen gebruiken, dus ben benieuwd of ik daarbij nog verschil merk.
Je moet de accuspanning even een paar uur tot rust laten komen.
Een goede accu geeft in rust rond de 12,80 Volt, die spanning zal met 1a2 tienden per maand afnemen.
Bij een minder goede accu gaat dat sneller.
Ook kun je de accuspanning meten tijdens het starten zelf, dan moet de spanning minimaal toch wel 10Volt blijven.
Of wat JaapJan hierboven zegt, maar dan moet je zo'n apparaat hebben die dat kan testen.
 
Ieder het zijne, ik blijf erbij zonder belasting meten zegt het helemaal niks wat je nog aan capaciteit hebt.
Zo ongeveer elke elektrische fiets, accuschroever bezitter enz kan je dat al vertellen, meeste fietsaccu,s meten qua voltage nog goed en toch kom je er geen km meer ver mee.
Vandaar dat ik ook aangeef de spanning ook bij het starten zelf te meten.
 
Bij een slechte accu is elke poging om hem te behouden vergeefse moeite. Als je uiteindelijk een nieuwe hebt gemonteerd denk je: "had ik dat maar gelijk gedaan."

Als ik na een jaar twijfelachtig starten uiteindelijk de accu vervang denk ik: " toch mooi dat ik het nog een jaar heb kunnen rekken".
Niet ieder mens is of denkt hetzelfde.
 
Maar dan doe je er toch wat aan?

Ja, na een jaar. :+
Ik rij vrijwel uitsluitend woon-werk met de motoren waar het over ging.
Thuis is een acculader vlug gepakt en op het werk ook.
Ik ga dus echt door totdat hij het niet meer doet.
Hij gaat echt nog vele maanden lang behoorlijk langzaam rond, maar slaat dan toch aan.
 
Toevallig van de week ook gehad..
2 jaar geleden nieuwe accu gekocht voor de CL360, ik rij daar niet veel mee.
Vorige week wou ik hem gebruiken, dus accu'tje weer even aan de lader gehad om hem weer even op te frissen zegmaar.
Nou, perfect, 12.8v bij rust, maar zodra ik de motor wil starten hoor ik een sissend geluid.... maakt de accu intern kortsluiting, zakt naar 2v en de accu kookt van binnen op het moment dat ik het startknopje indruk.
Wat ik wil zeggen, de accu in rust meten zegt dus niet veel. Je moet het liefst meten onder belasting.
 
Interne weerstand is eigenlijk het belangrijkste, hoe lager die is hoe hoger de spanning blijft tijdens starten. Bij machines (en dat is een motor natuurlijk ook) heb ik al vaak spanningen van 9V gezien tijdens starten. De motor slaat dan vaak nog wel aan maar je moet maar afwachten wat de boordcomputers gaan doen, soms zetten die de motor dan vrolijk weer uit-O-. We hadden met Varta veel problemen, toen we over gingen op een eigen merk van Brezan was het opeens probleemloos (en vast ook met veel andere merken maar dat heb ik niet geprobeerd en een ander model van Varta had het misschien ook prima gedaan). Een bekend merk wil dus niet altijd wat zeggen.
Het is ook belangrijk om op de loden aansluitingen van de accu zelf te meten, niet op de kabel, de schroef of ergens op een aansluitklem, met een beetje slecht contact verlies je daar zomaar een volt terwijl de accu netjes zijn werk doet. Slechte contacten zijn een groot probleem.

Ik was het gedoe met mijn motoraccu uiteindelijk zat en sinds ik een druppellader heb doe ik zeker twee keer zolang met mijn accu, ik heb zo'n laadstekker met spanningsindicator permanent op de accu gezet, gaat die naar oranje dan gaat de lader er al snel op.
1686475775445.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan