Accu tester

LEIP0

Die hard MF'er
3 nov 2018
363
230
Leiden
Onder het mom we kunnen altijd nog wel een gadget gebruiken leek mij een accu tester wel geinig.
Nu vind ik eigenlijk alleen accu testers voor AGM, gel en loodzuur. Bestaan er geen accu testers voor lithium?
 
@Janbros Volgens mij wil hij voornamelijk een gadget.

Paar problemen: een gadget in dit genre is nooit een instrument waar je echt op kan blindvaren.
Een goede (professionele) is vaak zo duur dat je voor dat geld meer accu’s kan kopen dan je ooit nodig zult hebben. Hobbymatig dan. Dan is starten en meten inderdaad stukken beter.
Lithiumtesters zijn er wel, maar niet zo veel nog.

Voor conventionele accu’s is onderstaand dingetje erg leuk en betrouwbaar,
Spotgoedkoop, tov z’n professionele broeders, wel lastig te vinden in NL. Dit is geen gadgetprijs, althans ik vind van niet. Ca. €450,-.

6A97A28C-973E-4C07-8A46-2E4DBC285680.jpeg
 
Ik dacht dat al die Zero en Energetica dingen een programma of display hadden met zowel soc en soh, dus state of charge en/and state of health.

Als je echt een gadget wil kan je een accutester voor ongeveer 15 euro kopen. Intikken wat voor test je wil sae/ din etc en de opgegeven capaciteit of CCA
Mijn lithium accu heb ik getest met een Watt meter met een stopcontact aansluiting en een inverter, resp 20 euro en 108 , bleek hij 60 Ah te kunnen leveren voordat de inverter ging piepen en de bms redelijk vlak erna het mooi vond geweest en de kraan dicht deed.
Vond ik een mooie praktijk test.
 
Na wat meer en beter onderzoek kom ik bijvoorbeeld bij deze uit.
Het hoeft niet met wetenschappelijke precisie en nauwkeurigheid. Gewoon 2 keer per jaar even aan de accu hangen en controleren of de accu aan vervanging toe is of niet.
 
ook een lithium-accu kan je zo testen. dat vroeg je toch ?
Nee ik bedoel een tool om de kwaliteit van een accu te testen. Zoals eerder aangegeven als ik een accu doormeet en deze gewoon 12.8 volt geeft wil dat nog niet zeggen dat de accu gewoon in orde is.

Zal bovenstaande met een praktijkvoorbeeld toelichten. Mijn Honda cb1000 had dus een start issue. De startmotor ging lang rond zonder dat de motor aansloeg. Ronduit irritant. Die accu had gewoon de juiste spanning en tijdens het starten zakte het voltage ook niet altijd onder de benedengrens. Zelf had ik dus het idee dat het meer in de kant van de startmotor zat dan in de accu.
Niets is minder waar. Ik heb de originele traditionele loodzuur accu vervangen voor een lithium exemplaar en het probleem was direct verholpen. Nu een flinke tijd later is het probleem nooit meer voorgekomen.
Dusssss, een accu is echt complexer dan eventjes het voltage meten. Vandaar de vraag of er dus een tool/apparaat bestaat om echt de kwaliteit van een accu te testen.
 
Het testen met pulsjes is niet heel nieuw, het verbaasd me wel dat dit ook bij Li-accu’s zou werken. Het BMS is over het algemeen niet blij daarmee. Aan de andere kant, ze gooien met heel veel normen in het datasheet, als je daarop afgaat zit het wel snor.
 
Nee ik bedoel een tool om de kwaliteit van een accu te testen. Zoals eerder aangegeven als ik een accu doormeet en deze gewoon 12.8 volt geeft wil dat nog niet zeggen dat de accu gewoon in orde is.

Zal bovenstaande met een praktijkvoorbeeld toelichten. Mijn Honda cb1000 had dus een start issue. De startmotor ging lang rond zonder dat de motor aansloeg. Ronduit irritant. Die accu had gewoon de juiste spanning en tijdens het starten zakte het voltage ook niet altijd onder de benedengrens. Zelf had ik dus het idee dat het meer in de kant van de startmotor zat dan in de accu.
Niets is minder waar. Ik heb de originele traditionele loodzuur accu vervangen voor een lithium exemplaar en het probleem was direct verholpen. Nu een flinke tijd later is het probleem nooit meer voorgekomen.
Dusssss, een accu is echt complexer dan eventjes het voltage meten. Vandaar de vraag of er dus een tool/apparaat bestaat om echt de kwaliteit van een accu te testen.
Lithium accu heeft een hogere basisspanning als een lood-zuur accu, daarom start een motor daar lekker enthousiast op.
 
Ik heb ooit een topic gestart wat nog steeds onder mijn Favo's valt om een keer tot uitvoering te brengen:


Daar staan wat scketches in die je op een arduino los kan laten. Je moet even wel iets van inventiviteit met electronica hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan